Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er en kontrakt gjeldende hvis den dekker noe ulovlig?

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169
Skrevet

Hvis jeg skriver kontrakt angående noe som i utgangspunktet er ulovlig, vil kontrakten da gjelde?

Eks:

Jeg vil selge huset eller bilen mitt/min, men ikke melde til staen for å spare penger, jeg skriver en privat kontrakt med kjøper.

Eks2:

Mellom meg og leietaker, jeg vil ikke melde at jeg leier ut til staten for å spare skatt, men han skal betale husleie osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det enkelte forskjeller man må se på.

En avtale om å gjøre noe ulovlig er ikke gyldig. Det er lovlig å leie ut, og det er lovlig å selge huset sitt. Det er dermed ikke det du spør om.

Det du spør om er i realiteten om du har lov til å avtale at dette skal være hysj-hysj. Kjøper/leietaker har for så vidt ingen meldeplikt til staten i de tilfellene du nevner, men det vil jo være ganske irriterende for ham å ikke få tinglyst kjøpet av eiendommen eller omregistrert bilen, da.

I husleieforhold inngår man bare kontrakt mellom leietaker og utleier. Hva du oppgir til staten oppgir du i selvangivelsen din.

Jeg ser med andre ord ikke helt hva du spør etter.

• Liker 1
Gjest member-63169
Skrevet (endret)

Det du spør om er i realiteten om du har lov til å avtale at dette skal være hysj-hysj. Kjøper/leietaker har for så vidt ingen meldeplikt til staten i de tilfellene du nevner, men det vil jo være ganske irriterende for ham å ikke få tinglyst kjøpet av eiendommen eller omregistrert bilen, da.

Bra svar. Men hvis en skriver en slik kontrakt så er den jo med på å "hjelpe" til å gjøre noe ulovlig, eks skatt/avgiftsfradragelse.

Hvis jeg skulle selge bilen min på den måten måtte det jo vert for å beskytte seg mot at tidligere eier skulle melde bilen stjålet og ta den tilbake. Eier er jo den som står i biltilsynets lister. En kontrakt ville jo påvise at jeg hadde kjøpt den, men siden planen var å slippe avgifter har vi jo gjort noe ulovlig.

Endret av member-63169
Gjest member-63169
Skrevet

Å dokumentere at man bryter loven hørtes ut som tidenes beste ide. Du kan jo bare poste en kopi til politiet også da mens du er i siget. :!:

ikke svar hvis det ikke er relevant.

Takk

Skrevet

Hvis jeg skriver kontrakt angående noe som i utgangspunktet er ulovlig, vil kontrakten da gjelde?

Eks:

Jeg vil selge huset eller bilen mitt/min, men ikke melde til staen for å spare penger, jeg skriver en privat kontrakt med kjøper.

Eks2:

Mellom meg og leietaker, jeg vil ikke melde at jeg leier ut til staten for å spare skatt, men han skal betale husleie osv.

Hvis du mener at kontrakten blir ugyldig bare fordi dere avtaler å snyte staten samtidig, så tviler jeg på det. Bilen blir solgt, og boligen leid ut. Men dere blir vel tatt for skattesvindel begge to, istedet for bare selger/utleier. :)

Forøvrig er problemstillingen litt rar; ta eksempel 2. Man har jo ikke med i kontrakten at leieforholdet skal eller ikke skal rapporteres til myndighetene. Det er utleier som er ansvarlig for det. Leietaker bryr seg lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...