Gå til innhold

Er det noen kristne som tror på evig pine i helvete?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en annen tråd sa du at 'verdens ende' allerede hadde hendt 70 år e.k. Men du tror på helvete? Jeg som er en av de som venter på denne verdens ende tror jo at det nettopp er i denne tiden alle levende og døde blir straffet eller belønnet for sine gjerninger på jorden. Ingen er i helvete nå, der vil de havne etter dommedag.

Der minte du meg på noe en gammel lærer sa. Ingen er i Himmelen ennå heller. Har ikke sjekket hvor eller hva det står i Bibelen, men det er jo interessant (hvis dette skulle være det som er etter døden), at alle som har dødt siden tidenes morgen (evt. siden menneskets tilblivelse) fortsatt venter på dommedag.

Lenke til kommentar

fravær av gud ?

 

Alle som distansiere seg fra Gud, opplever store smerter, da Gud er en livsnødvendighet.

 

I Guds rike (i Guds nærver) er det godt. Utenfor er det et helvete.

Ikke ta dette som et personangrep, men jeg bare lurer på en ting ..

 

I en annen tråd sa du at 'verdens ende' allerede hadde hendt 70 år e.k. Men du tror på helvete? Jeg som er en av de som venter på denne verdens ende tror jo at det nettopp er i denne tiden alle levende og døde blir straffet eller belønnet for sine gjerninger på jorden. Ingen er i helvete nå, der vil de havne etter dommedag.

 

Men hvis du ikke tror på dommedag, hva tror du da? At verden vil fortsette som vanlig i all evig tid (med mindre vi ødelegger jorda med forurensingen vår da)? Og at når folk dør havner de i himmelen eller ned i fortapelsen? Forklar er du snill.

Etter at Jerusalem gikk til grunne år 70 e.Kr kom et nytt Jerusalem inn i bilde, hvor den sanne tilbedelsen av Gud fortsatte.

 

Utenfor det nye Jerusalem er ildjsøen (helvete) Slik vil det være i all evighet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

fravær av gud ?

 

Alle som distansiere seg fra Gud, opplever store smerter, da Gud er en livsnødvendighet.

 

I Guds rike (i Guds nærver) er det godt. Utenfor er det et helvete.

Ikke ta dette som et personangrep, men jeg bare lurer på en ting ..

 

I en annen tråd sa du at 'verdens ende' allerede hadde hendt 70 år e.k. Men du tror på helvete? Jeg som er en av de som venter på denne verdens ende tror jo at det nettopp er i denne tiden alle levende og døde blir straffet eller belønnet for sine gjerninger på jorden. Ingen er i helvete nå, der vil de havne etter dommedag.

 

Men hvis du ikke tror på dommedag, hva tror du da? At verden vil fortsette som vanlig i all evig tid (med mindre vi ødelegger jorda med forurensingen vår da)? Og at når folk dør havner de i himmelen eller ned i fortapelsen? Forklar er du snill.

 

Velkommen til forumet :)

 

Ikke så mange spørsmål på en gang til IHS du... det lærer du etterhvert :)

 

Men du da L4rs.. tror du på ett klassisk helvete med evig pine for den fortapte? Er det ut fra bibelen du tror det, eller hva du er vokst opp til å tro? Hva tenker du om det glitrende innlegget fra TheaLinnea? finner det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1251441&view=findpost&p=16062411

Lenke til kommentar

jeg tror også at Jesus pratet om Jerusalems undergang i matt 24:15- og joh. Åp. og mange av profetene snakket om Jerusalems undergang.

Og så tror jeg at det vi lever i nå er tusenårsriket eller enden på det. Jeg tror tusenårsriket skal fortås åndelig slik som Jesus prater om at himmelriket har kommet nær og himmelriket er inni oss, og vi er et med Gud osv.

 

Jeg tror alle mennesker har en sjel som lever evig. Det å leve utenfor Guds kjærlighet, og ikke få komme til Gud, tror jeg er et helvete. Jeg tror menneskene vil se sine feil når de dør og de må leve med de. Jeg tror ikke Gud kommer til å straffe mennesker med en fysisk ildsjø, men at det er en åndelig ildsjø som mennesker kan oppleve på jorden idag også.

Lenke til kommentar

Jeg tror alle mennesker har en sjel som lever evig.

Hvis det er tilfellet, hvorfor snakket Jesus ofte om oppstandelsen da? Er det da i det hele tatt vits? Og hvorfor reise han opp Lasarus, hvis hans sjel var udødelig?

 

:dontgetit:

 

Jesus sa: Følg du meg og la de døde begrave sine døde. Mat 8:22

I 1 Mos. 2:17 så står det at om man spiser av kunnskapens tre om godt å ondt så skal man visselig dø, eller døden dø som det også er blitt oversatt til.

 

Jeg oppfatter det som at de som tror på Gud og gjennom Jesus har felleskap med han, har gått i fra døden til livet. Vi har dødt mend Jesus og oppstått med Ham.

 

Mens de døde kommer til dødsriket har de som tror på Jesus funnet Veien til Gud.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet :)

 

Ikke så mange spørsmål på en gang til IHS du... det lærer du etterhvert :)

 

Men du da L4rs.. tror du på ett klassisk helvete med evig pine for den fortapte? Er det ut fra bibelen du tror det, eller hva du er vokst opp til å tro? Hva tenker du om det glitrende innlegget fra TheaLinnea? finner det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1251441&view=findpost&p=16062411

Hm, interessant. Det må jeg undersøke før jeg gir noe svar på. Men ja, det virker som det kan ligge noe i det.

Lenke til kommentar

Jeg tror alle mennesker har en sjel som lever evig.

Hvis det er tilfellet, hvorfor snakket Jesus ofte om oppstandelsen da? Er det da i det hele tatt vits? Og hvorfor reise han opp Lasarus, hvis hans sjel var udødelig?

 

:dontgetit:

 

Jesus sa: Følg du meg og la de døde begrave sine døde. Mat 8:22

I 1 Mos. 2:17 så står det at om man spiser av kunnskapens tre om godt å ondt så skal man visselig dø, eller døden dø som det også er blitt oversatt til.

 

Jeg oppfatter det som at de som tror på Gud og gjennom Jesus har felleskap med han, har gått i fra døden til livet. Vi har dødt mend Jesus og oppstått med Ham.

 

Mens de døde kommer til dødsriket har de som tror på Jesus funnet Veien til Gud.

Da Jesus nevnte dem som var «gått over fra døden til livet», kan han ikke ha siktet til mennesker som var døde og begravet i bokstavelig forstand.

 

Da han sa dette, stod hele menneskeheten framfor Gud, alles Dommer, underlagt dødens forbannelse. Han må derfor åpenbart ha siktet til mennesker på jorden som hadde vært døde i åndelig forstand. Han må likeledes ha siktet til åndelig døde mennesker da han sa til en ung jøde som først ville gå hjem og begrave sin far: «Fortsett å følge meg, og la de døde begrave sine døde.» – Mt 8: 21, 22.

 

De som blir sanne kristne, har tidligere vært blant de åndelig døde i denne verden. Apostelen Paulus minnet den kristne menighet om dette da han sa: «Dere har Gud gjort levende, enda dere var døde i deres overtredelser og synder, som dere en gang vandret i, i samsvar med denne verden . . . Men Gud, som er rik på barmhjertighet, har på grunn av sin store kjærlighet, som han elsket oss med, gjort oss levende sammen med Kristus, selv da vi var døde i overtredelser – ved nåde er dere blitt frelst – og han har oppreist oss sammen og gitt oss sete sammen i de himmelske regioner i forening med Kristus Jesus.» – Ef 2: 1, 2, 4–6.

 

Ettersom de ikke lenger vandrer i sine overtredelser og synder mot Gud, og på grunn av deres tro på Kristus, har Gud fjernet denne forbannelsen fra dem. Han har oppreist dem fra en åndelig død tilstand og gitt dem håp om evig liv. (1Pe 4: 3–6) Apostelen Johannes beskriver denne overgangen fra å være død i sine overtredelser og synder til å bli levende åndelig sett, med ordene: «Undre dere ikke, brødre, over at verden hater dere. Vi vet at vi er gått over fra døden til livet, fordi vi elsker brødrene.» – 1Jo 3: 13, 14.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror alle mennesker har en sjel som lever evig.

Hvis det er tilfellet, hvorfor snakket Jesus ofte om oppstandelsen da? Er det da i det hele tatt vits? Og hvorfor reise han opp Lasarus, hvis hans sjel var udødelig?

 

:dontgetit:

 

Jesus sa: Følg du meg og la de døde begrave sine døde. Mat 8:22

I 1 Mos. 2:17 så står det at om man spiser av kunnskapens tre om godt å ondt så skal man visselig dø, eller døden dø som det også er blitt oversatt til.

 

Jeg oppfatter det som at de som tror på Gud og gjennom Jesus har felleskap med han, har gått i fra døden til livet. Vi har dødt mend Jesus og oppstått med Ham.

 

Mens de døde kommer til dødsriket har de som tror på Jesus funnet Veien til Gud.

Da Jesus nevnte dem som var «gått over fra døden til livet», kan han ikke ha siktet til mennesker som var døde og begravet i bokstavelig forstand.

 

Da han sa dette, stod hele menneskeheten framfor Gud, alles Dommer, underlagt dødens forbannelse. Han må derfor åpenbart ha siktet til mennesker på jorden som hadde vært døde i åndelig forstand. Han må likeledes ha siktet til åndelig døde mennesker da han sa til en ung jøde som først ville gå hjem og begrave sin far: «Fortsett å følge meg, og la de døde begrave sine døde.» – Mt 8: 21, 22.

 

De som blir sanne kristne, har tidligere vært blant de åndelig døde i denne verden. Apostelen Paulus minnet den kristne menighet om dette da han sa: «Dere har Gud gjort levende, enda dere var døde i deres overtredelser og synder, som dere en gang vandret i, i samsvar med denne verden . . . Men Gud, som er rik på barmhjertighet, har på grunn av sin store kjærlighet, som han elsket oss med, gjort oss levende sammen med Kristus, selv da vi var døde i overtredelser – ved nåde er dere blitt frelst – og han har oppreist oss sammen og gitt oss sete sammen i de himmelske regioner i forening med Kristus Jesus.» – Ef 2: 1, 2, 4–6.

 

Ettersom de ikke lenger vandrer i sine overtredelser og synder mot Gud, og på grunn av deres tro på Kristus, har Gud fjernet denne forbannelsen fra dem. Han har oppreist dem fra en åndelig død tilstand og gitt dem håp om evig liv. (1Pe 4: 3–6) Apostelen Johannes beskriver denne overgangen fra å være død i sine overtredelser og synder til å bli levende åndelig sett, med ordene: «Undre dere ikke, brødre, over at verden hater dere. Vi vet at vi er gått over fra døden til livet, fordi vi elsker brødrene.» – 1Jo 3: 13, 14.

 

Vi er ganske enige her. :)

Det jeg ville fram til er at det å være død ikke trenger å bety at man ikke eksisterer.

 

For Jesus var en død et mennesks som ikke har kontakt med Gud. Altså åndelig død. Og da kan man være uten Gud i det jordiske livet og etter dette jordiske livet.

 

Det samme gjelder det evige liv. For Jesus sa at den som tror skal få evig liv. Men vi troende dør jo fra dette livet. Det Jesus mente må ha vært det åndelige livet. At om vi tror på Jesus så skal vi få leve med Gud i evighet.

Endret av dixi
Lenke til kommentar

Da Jesus nevnte dem som var «gått over fra døden til livet», kan han ikke ha siktet til mennesker som var døde og begravet i bokstavelig forstand.

 

Da han sa dette, stod hele menneskeheten framfor Gud, alles Dommer, underlagt dødens forbannelse. Han må derfor åpenbart ha siktet til mennesker på jorden som hadde vært døde i åndelig forstand. Han må likeledes ha siktet til åndelig døde mennesker da han sa til en ung jøde som først ville gå hjem og begrave sin far: «Fortsett å følge meg, og la de døde begrave sine døde.» – Mt 8: 21, 22.

 

De som blir sanne kristne, har tidligere vært blant de åndelig døde i denne verden. Apostelen Paulus minnet den kristne menighet om dette da han sa: «Dere har Gud gjort levende, enda dere var døde i deres overtredelser og synder, som dere en gang vandret i, i samsvar med denne verden . . . Men Gud, som er rik på barmhjertighet, har på grunn av sin store kjærlighet, som han elsket oss med, gjort oss levende sammen med Kristus, selv da vi var døde i overtredelser – ved nåde er dere blitt frelst – og han har oppreist oss sammen og gitt oss sete sammen i de himmelske regioner i forening med Kristus Jesus.» – Ef 2: 1, 2, 4–6.

 

Ettersom de ikke lenger vandrer i sine overtredelser og synder mot Gud, og på grunn av deres tro på Kristus, har Gud fjernet denne forbannelsen fra dem. Han har oppreist dem fra en åndelig død tilstand og gitt dem håp om evig liv. (1Pe 4: 3–6) Apostelen Johannes beskriver denne overgangen fra å være død i sine overtredelser og synder til å bli levende åndelig sett, med ordene: «Undre dere ikke, brødre, over at verden hater dere. Vi vet at vi er gått over fra døden til livet, fordi vi elsker brødrene.» – 1Jo 3: 13, 14.

Meget bra skrevet, TheaLinnea

 

åndelig død > åndelig oppstandelse > åndelig levende

 

Greier du nå å knytte dette til,

 

Åp 20:6 > Salig og hellig er den som får ta del i den første oppstandelsen. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år.

 

Ef 2:6 > I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham.

 

Joh 11:25 > Jeg er oppstandelsen og livet.

 

1 Mos 2:17 > Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø

 

Hvorfor sier du "håp om evig liv" ? De som har fått del i denne åndelig oppstandelse, har fått del i et evig åndelig liv.

 

Selv om de på nytt pga. synd skulle komme til å dø åndelig. Vil de igjen bli oppreist åndelig.

 

Joh 11:25 > Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg skjønner ikke hvor forestillingen om helvete som evig pine kommer fra, hvertfall ikke fra Bibelen så langt jeg har lest.

 

Forestill deg en mann som knapt har gjort en flue fortred, har viet livet sitt til å hjelpe fattige, og er god mot alle. Hvor urettferdig er det ikke at Gud skulle sendt han til evig pine i helvete til evig tid?, for et begrenset antall synder.

 

Hva ville isåfall vært poenget med å bli kristen å få evig liv, hvis man uansett har evig liv i helvete?!

 

Bibelen sier bare at det er Satan, Antikrist og den falske profet som skal "pines dag og natt i all evighet i ildsjøen". Men om menneskene som ikke står i livets bok står det rette etterpå: "Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen." -Åp 20,14

 

Jeg tror Gud vil dømme oss rettferdig etter gjerningene våre. Gud selv har jo dødd for våre synder, til hver den som tror på ham. Problemet er at hvis du ikke tar imot tilbudet, må du ta straffen for dine synder selv ifølge Bibelen.

 

Men ifølge andre skriftsteder ser det ut som ikke-kristne vil dø etter rettferdig straff og dom. Anbefaler alle å bli kjent med Gud som bare vil oss det beste.

 

Han står med kasteskovlen i hånden for å rense kornet på treskeplassen og samle hveten i låven sin. Men agnene skal han brenne opp med en ild som aldri slukner.» -Luk 3,17

 

Syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.

Rom 6,23

 

"For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."-Joh 3,16

 

"Mine sauer hører min røst; jeg kjenner dem, og de følger meg. Jeg gir dem evig liv. De skal aldri i evighet gå tapt, og ingen skal rive dem ut av min hånd. " -Joh 10,27-28

 

Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og kropp i helvete. Matt 10,28

 

"Se, dagen kommer, den brenner som en ovn.

Alle frekke og ugudelige

skal da være som halm,

og dagen som kommer, skal brenne dem opp,

sier Herren, A...llhærs Gud,

så verken rot eller gren blir igjen." Mal 4,1

Lenke til kommentar

1 Mos 2:17 > Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø

 

...og for å returnere til den opprinnelige tilstanden, denne enheten med gud, opphevelse av naturens dualitet gjennom kvinne/mann, liv/død osv, må man spise av det andre treet:

 

"And the LORD God said: 'Behold, the man is become as one of us, to know good and evil; and now, lest he put forth his hand, and take also of the tree of life, and eat, and live for ever.'"

 

Link: http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0103.htm#22

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...