Gå til innhold

Vil gi bot til billettkjøpere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at en kan få bot for å ikke ha med seg førerkortet når en kjører bil? Isåfall er jo ikke det noe bedre...

Det er ikke det samme.

Det de prøver å innføre er at de skal kunne bøtelegge deg selv om du har med deg biletten, og viser den til de som kontrollerer.

 

Ser du nå hvor det skurrer?

 

 

no_id har jo et poeng. Det er ulogisk å gi en person bot for å ha glemt et fysisk bevis på at man har bestått div prøver for å føre motorvogn, når de uansett kan dobbeltsjekke dette opp mot sine datasystemer(autosys).

 

Jeg synes det er helt feil å skulle bøtelegge folk for ikke å validere billetten, på en annen side ser jeg ikke en grunn til at folk ikke skulle gjøre det, annet enn latskap.

Endret av nortridge
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at en kan få bot for å ikke ha med seg førerkortet når en kjører bil? Isåfall er jo ikke det noe bedre...

Det er ikke det samme.

Det de prøver å innføre er at de skal kunne bøtelegge deg selv om du har med deg biletten, og viser den til de som kontrollerer.

 

Ser du nå hvor det skurrer?

 

Men har du ikke validert så har du per definisjon ikke gyldig bilett...

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at en kan få bot for å ikke ha med seg førerkortet når en kjører bil? Isåfall er jo ikke det noe bedre...

Det er ikke det samme.

Det de prøver å innføre er at de skal kunne bøtelegge deg selv om du har med deg biletten, og viser den til de som kontrollerer.

 

Ser du nå hvor det skurrer?

 

Men har du ikke validert så har du per definisjon ikke gyldig bilett...

Hvis man kjøper månedskort, så har du billett en hel måned, am i right?

I så fall, hvorfor må man da validere hver eneste dag? Er ikke hele vitsen at man nettopp har månedskort, den varer en hel mnd.

Lenke til kommentar
no_id har jo et poeng. Det er ulogisk å gi en person bot for å ha glemt et fysisk bevis på at man har bestått div prøver for å føre motorvogn, når de uansett kan dobbeltsjekke dette opp mot sine datasystemer(autosys).
Det man da må sammenligne med er å ha gjemt å ta med en registrert billett. Jeg er sikker på at Ruter gir gebyr også for dette.
Jeg synes det er helt feil å skulle bøtelegge folk for ikke å validere billetten, på en annen side ser jeg ikke en grunn til at folk ikke skulle gjøre det, annet enn latskap.
-Fordi man ikke ønsker å ta opp pengboken i en stappfull buss med lommetyver?

-Fordi man ikke ønsker en database skal vise hvor man er til enhver tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fant ut at det ble dyrt fordi man må ha x ant vakter på jobb i tilfelle brann siden man sperrer mennesker inne.

Så da blir det fortsatt kontroller ja.

 

Det kunne jo bare vært en nødåpner på dem slik som det er nødbrems inne i "toget", og nødstopp på rulletrapper...

Joda, men det må være en tilstede får å dra i nødåpneren.

Lenke til kommentar
no_id har jo et poeng. Det er ulogisk å gi en person bot for å ha glemt et fysisk bevis på at man har bestått div prøver for å føre motorvogn, når de uansett kan dobbeltsjekke dette opp mot sine datasystemer(autosys).
Det man da må sammenligne med er å ha gjemt å ta med en registrert billett. Jeg er sikker på at Ruter gir gebyr også for dette.
Jeg synes det er helt feil å skulle bøtelegge folk for ikke å validere billetten, på en annen side ser jeg ikke en grunn til at folk ikke skulle gjøre det, annet enn latskap.
-Fordi man ikke ønsker å ta opp pengboken i en stappfull buss med lommetyver?

-Fordi man ikke ønsker en database skal vise hvor man er til enhver tid.

 

Man kan få flexus som ikke er registrert på navn.

Det argumentet ditt som nevner lommetyver synes er meget tynt, men ok. Kjøp deg en bil.

Uansett, så synes jeg det er uremilg av Ruter å skulle straffe noen for dette.

 

Edit: Har du glemt billetten, så vil du få en bot for sniking ved kontroll.

Endret av nortridge
Lenke til kommentar

Hvis man kjøper månedskort, så har du billett en hel måned, am i right?

I så fall, hvorfor må man da validere hver eneste dag? Er ikke hele vitsen at man nettopp har månedskort, den varer en hel mnd.

Hva tror du ordet "validering" betyr? Så klart må det kontrolleres om det kortet du har er gyldig eller ikke. Tror du det bare er å spasere fritt rundt på kollektivtransport som det passer deg?! Dette må være et fenomen for bortskjemte Oslo-snørrunger.

Lenke til kommentar

Du mener, med biletten jeg har betalt for å vare en hel måned, du mener, nøyaktig slik det alltid har vært?

 

EDIT: Jeg vet godt om biletten er gyldig eller ikke, og om jeg er usikker kan jeg sjekke på en av maskinene, jeg ser virkelig ikke hvorfor de skal trenge å valideres i det hele tatt, det har da fungert helt fint uten i alle år.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Hvis man kjøper månedskort, så har du billett en hel måned, am i right?

I så fall, hvorfor må man da validere hver eneste dag? Er ikke hele vitsen at man nettopp har månedskort, den varer en hel mnd.

Hva tror du ordet "validering" betyr? Så klart må det kontrolleres om det kortet du har er gyldig eller ikke. Tror du det bare er å spasere fritt rundt på kollektivtransport som det passer deg?! Dette må være et fenomen for bortskjemte Oslo-snørrunger.

 

Jasså? Jeg har aldri bodd i oslo by, men kan ikke akkurat si å ha et månedskort der man kan "spasere fritt rundt" er noen voldsomt ny opplevelse for meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

EDIT: Jeg vet godt om biletten er gyldig eller ikke, og om jeg er usikker kan jeg sjekke på en av maskinene, jeg ser virkelig ikke hvorfor de skal trenge å valideres i det hele tatt, det har da fungert helt fint uten i alle år.

Hva du vet eller ikke vet er jo knekkende likegyldig, systemet trenger å vite om "du" er gyldig eller ikke for å hindre sniking. I andre land er det jo vanlig å ha slike bommer som man ikke kan komme seg forbi om man ikke har gyldig kort/billett. Som jeg sa, bortskjemt.

 

 

Jasså? Jeg har aldri bodd i oslo by, men kan ikke akkurat si å ha et månedskort der man kan "spasere fritt rundt" er noen voldsomt ny opplevelse for meg.

Sikkert litt forskjell på Oslo og andre plasser kanskje?

Lenke til kommentar
Hva tror du ordet "validering" betyr?
Validere betyr å gjøre valid eller gyldig. Et klipp på et klippekort er gyldig for reisen eller for 1 times overgang. Et månedskort er gyldig i en måned.
Så klart må det kontrolleres om det kortet du har er gyldig eller ikke. Tror du det bare er å spasere fritt rundt på kollektivtransport som det passer deg?!
Ja, så lenge man har gyldig billett så da er det bare å reise. Om noen ønsker billettkontroll så får de bare gjennomføre stikk-kontroll for å sjekke om alle billettene er gyldige.

 

Jeg, som reisende, har ikke behov for å sjekke flere ganger om dagen om det har gått en måned siden jeg validerte månedskortet.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Hva du vet eller ikke vet er jo knekkende likegyldig, systemet trenger å vite om "du" er gyldig eller ikke for å hindre sniking. I andre land er det jo vanlig å ha slike bommer som man ikke kan komme seg forbi om man ikke har gyldig kort/billett. Som jeg sa, bortskjemt.
I Norge har vi ikke råd til å ha vakter alle steder det var planlagt å ha slike sluser. Det vil altså ikke være noen fysiske sperrer mot å komme seg på noen kollektive transportmidler i Oslo.

 

Noen av de som da kommer på transportmidlet vil da være helt uten billett, noen vil ha et kuppongkort og noen vil ha månedskort. Kan du forklare hva som skulle være fordelen med at de med månedskort viser det til en maskin?

 

Bussen jeg reiser med om morgenen er stappfull og det må ofte stå folk igjen på holdeplassen. Ruter har i flere år visst at kapasiteten er for dårlig uten å gjøre noe særlig med det, tror du data om hvor mange månedskortreisende som er med vil få noen raskere forbedringer? Det eneste man oppnår er at stoppene tar lengere tid om alle skal validere.

Lenke til kommentar
Hva tror du ordet "validering" betyr?
Validere betyr å gjøre valid eller gyldig. Et klipp på et klippekort er gyldig for reisen eller for 1 times overgang. Et månedskort er gyldig i en måned.

Feil. Å validere betyr at man sjekker om data er korrekt i forhold til hva som er forventet. Det er forventet at du skal ha gyldig kort/billett når du går ombord.

 

 

Så klart må det kontrolleres om det kortet du har er gyldig eller ikke. Tror du det bare er å spasere fritt rundt på kollektivtransport som det passer deg?!
Ja, så lenge man har gyldig billett så da er det bare å reise. Om noen ønsker billettkontroll så får de bare gjennomføre stikk-kontroll for å sjekke om alle billettene er gyldige.

Eller de kan sette opp validering, noe som er helt normalt. Det må da være opp til dem.

 

 

Jeg, som reisende, har ikke behov for å sjekke flere ganger om dagen om det har gått en måned siden jeg validerte månedskortet.

Tror du det er for din egen skyld?? Hva skal man si... hehe

Lenke til kommentar

Jeg, som reisende, har ikke behov for å sjekke flere ganger om dagen om det har gått en måned siden jeg validerte månedskortet.

Tror du det er for din egen skyld?? Hva skal man si... hehe

Så hvem gjør man det for?

 

Man validerer mens man står og venter på buss/tog/trikk, og så går man på når den kommer til ventestedet.

 

Hvem taper på at man ikke tar opp kortet og drae det over den ubrukelige maskinen som er ødelagt halvparten av tiden.

 

Det er ingen som sjekker at du gjør det før du går på, ingen som tvinger deg, det står en søyle eller to der, som du kan dra kortet over.

 

Hvem taper på at man ikke gjør det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...