Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva gjør karbonatomet med sine elektroner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har fått i oppgave å finne ut hva karbin ville ha gjort med sine elektroner ettersom karbonatomet har 6 protoner og elektroner, da er det 2 i innerste skall og 4 i ytterste. Da er det like langt å kvitte seg med 4 elektroner som å skaffe seg 4.

 

Hva gjør karbonatomet?

Tenk gjennom hvilke karbonholdige stoffer du kjenner til. Hydrokarboner, karbohydrater, og ikke minst karbonallotropene (grafitt, diamant, nanorør, buckyballer...). Hvilke bindinger finnes i disse stoffene? Er det ionebindinger eller kovalente bindinger?

 

Et annet hint: stoffene i samme gruppe i det periodiske system oppfører seg gjerne ganske likt. Hva er fellesnevneren mellom karbon og silisium?

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Vi har fått i oppgave å finne ut hva karbin ville ha gjort med sine elektroner ettersom karbonatomet har 6 protoner og elektroner, da er det 2 i innerste skall og 4 i ytterste. Da er det like langt å kvitte seg med 4 elektroner som å skaffe seg 4.

 

Hva gjør karbonatomet?

Tenk gjennom hvilke karbonholdige stoffer du kjenner til. Hydrokarboner, karbohydrater, og ikke minst karbonallotropene (grafitt, diamant, nanorør, buckyballer...). Hvilke bindinger finnes i disse stoffene? Er det ionebindinger eller kovalente bindinger?

 

Et annet hint: stoffene i samme gruppe i det periodiske system oppfører seg gjerne ganske likt. Hva er fellesnevneren mellom karbon og silisium?

 

Lykke til! :)

 

Vel går bare i 9. klasse så det jeg forsto mye av var det nederset avsnittet, ikke så mye av det øverste :p

Lenke til kommentar

Hei,

 

Poenget jeg ville frem til var at både karbon og silisium er glad i å bindes med andre atomer av samme type ved kovalente bindinger. Det er fordi, som du sier, de "like gjerne vil gi fra seg elektroner som å ta". Derfor kan disse grunnstoffene danne fire kovalente bindinger til andre atomer av samme type. Jo flere kovalente bindinger, jo sterkere/hardere blir forbindelsen. Dermed kan karbon for eksempel danne diamant.

 

Andre stoffer, for eksempel klor, er "fornøyd" når den er bundet til bare ett annet atom av samme type. Da dannes Cl2 gass. Karbonatomene blir aldri "fornøyd", og kan dermed danne kjempestore og harde forbindelser.

 

Du kan tenke på hvert atom som et menneske med to armer og to bein, slik at det kan "lenkes" til fire andre atomer.

Lenke til kommentar

Det kan du gjerne si! Sjekk denne wikipediaartikkelen så skjønner du kanskje bedre. Se på bildet til høyre.

 

Kovalente = der atomene "deler" elektroner fordi de begge "ønsker seg ett til". For hver kovalente binding får hvert atom ett ekstra elektron. Hvert karbon mangler fire elektroner, så det kan danne fire bindinger.

 

Ioniske bånd = der ett av atomene gjerne vil bli kvitt et elektron, mens det andre vil ha et. (For å oppfylle åtteregelen) For eksempel NaCl (bordsalt). Men dette kommer dere til å lære mer om senere.

Lenke til kommentar

 

Vel går bare i 9. klasse så det jeg forsto mye av var det nederset avsnittet, ikke så mye av det øverste :p

 

Jeg er svært usikker på hva en kan forvente av kjemikunnskaper i 9.klasse, men jeg kan antyde at karbonatomer er glad i å inngå "låne-/leie-avtaler". M.a.o. noe i retning av at: "Dersom du deler et av elektronene dine med meg så deler jeg et av mine med deg".

På den måten kan en si at karbonatomet både mottar og avgir elektroner på samme tid!

Det er dette som ligger i begrepet kovalent binding som har blitt nevnt. Karbonatomet disponerer 4 elektroner som det ønsker å involvere i slike avtaler og det gir som nevnt 4 enkeltbindinger.

 

Denne låne-/leie-interessen er karakteristisk for stoffer i "midten" av det periodiske system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...