Gå til innhold

Hvilke muskler bør jeg trene styrke i?


haakz

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne smått med freerunning, og først vil jeg mestre å stå strak ut fra en stang. (Dårlig forklart), hvis du ikke skjønner det se her:

på 03.23

 

Spørsmålet mitt er da, hvilke muskler bør jeg ha hovedfokus på for å klare dette ? (Har prøvd en del fra før, klarer det sånn halveis)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tren styrkeøvelser som bruker hele kroppen, men fokuser ekstra på kjernen. Et par øvelser som funker bra der er leg raises i alle former, og planken og sideplanken og mye annet rart.

 

Stronglifts/Starting Strength/531/noe med lave reps + litt ekstra kjerne hver økt.

Endret av gommle
Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

 

Fant ut at jeg bør trene balanse også, vet ikke helt hvordan.. men skal prøve å google det

 

* Jeg trener 3-4 ganger i uken, bør jeg begynne å trene flere muskelgrupper pr gang eller holder det med 2 pr økt?

 

* Kan jeg gjør planken HVER dag , eller hvor ofte bør man gjøre det?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare trene hele kroppen hver dag i samme slengen?

Fordi musklene trenger restitusjon etter å ha blitt brukt.

ja, men si at du trener armene, da kan du fremdeles trene bena etterpå selv om armene viler.

Slik jeg ser det er dette nemlig fordelen med å trene hele kroppen, så belaster man ikke hver gruppe en hel trening og lar resten ligge urørt når man kunne gjort noe med dem.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Hvis du ikke trener mer enn 3 dager i uken så burde du kunne trene hele kroppen hver gang. Det er først når du kommer opp i 4+ dager hver uke du burde ha splittprogram.

 

Typisk helkroppsprogram kan f.eks trenes på:

mandag - pause - onsdag - pause - fredag

 

Hvis man legger inn trening på f.eks søndag så burde man trene tirsdag - torsdag - lørdag uken etterpå.

 

Det er også først og fremst nødvendig med så mye hvile hvis man driver med vekt-trening. Utholdenhetstrening o.l. kan gjerne trenes oftere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...