Gå til innhold

Spørsmål om ny pc


Anbefalte innlegg

hei

Broren min kjøpte en brukt pc i dag, og jeg lurer noe angående denne pcen.

 

 

Selgeren sa at det var en i7 975 prosessor som sitter i pcen, men i dxdiag og bios står det at det er en i7 920. Når selger ble konfrontert med dette sier han at det virkelig er en 975 som sitter i men at prosessoren er overklokket/ endret slik at det bare ser sånn ut.

 

Fordi det ble kopiert noe innstillinger fra en overklokket 920 sa han.

 

Han sa at vi kunne skru av cpu vifta å se på selve prosessoren for å sjekke, broren min har ikke fått skrudd av å sjekka fordi han ikke er veldig datakyndig.

 

Dette ble litt rotete formulert, men håper noen skjønte problemstillingen.

 

det jeg lurer på er om det selgeren sier høres logisk ut?

 

har ikke peiling på overklokking selv så : \

 

for en 975 koster liksom 8000 ca mens 920 koster mye mindre

 

hva burde jeg få bruttern til å gjøre?

kan jeg f.eks benchmarke cpuen for å finne ut hvordan den virkelig yter?

 

takk på forhånd: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da går du hit og laster ned cpu-z.

der står all informasjon du trenger å vite om din CPU, samt minne osv.

 

husk på å last ned rett versjon (32 eller 64 bit alt ettersom hvilket OS han har)

 

 

Takk, skal få bror til å bruke det programmet når han kommer hjem

 

 

noen som vet hvilke rettigheter man har dersom det selgeren oppgav ikke stemmer? den ble kjøpt på finn.no

Lenke til kommentar

i følge cpu-z var det også en 920 dessverre, så da må vi nok ha av radiatoren å se på selve brikken.. : (

 

 

Men må kanskje få tak i ny kjølepasta og noe til å rense den gamle pastaen med ?

 

eller behøver man ikke det?

 

er en corsair vannkjøling, h50 eller hva den nå heter som sitter på

Lenke til kommentar

Ny kjølepasta er alltid greit å legge på :)

 

Jeg tørker alltid av den gamle med toalettpapir, men det er ikke den beste måten å fjerne på.

Har også lest at du kan bruke rødsprit for å fjerne alt :)

 

Men for min del holder det me toalettpapir å tørke av å så påføre ny pasta ;)

 

 

 

Du får kontakte selger ang cpuen. Trur det skal stå noe i kjøpsloven om det at han ga deg feil info ang salge, å husker jeg rett, så kan du kreve pengene tilbake eller noe sånt :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Først og fremst håper jeg dere finner ut at dere har fått riktig prosessor. Hvis ikke håper jeg at selgeren selv var i villrede om hva dere solgte og enten tar maskinen tilbake, eller gir prisavslag som tilsvarer differansen på en brukt 975 og en brukt 920.

 

Selv om selgeren har vært i god tro har broren din helt klart et krav mot ham. Har selgeren ikke vært i god tro (altså direkte svindel) er det "enda klarere" at boren din har et krav mot han. Men er det svindel er det jo ting som kan tyde på at selgeren ikke er interessert i å gjøre opp for seg.

 

Og her kommer vi igrunn til kjernen av problemet: Hvor mye tidsbruk er dere villige til å legge i saken for å vinne frem? Løser det seg ikke vennskapelig vil politianmeldelse være noe å vurdere. Hvis dere har en kjøpekontrakt som spesifiserer avtalt vare og kjøpesum kan det tenkes politiet tar tak i saken. Hvis dere ikke har kjøpekontrakt kan det tenkes saken blir henlagt på grunn av "bevisets stilling".

 

Min anbefaling er først å få ordnet opp i dette muntlig. Går ikke det så send et brev hvor dere redegjør for at dere faktisk kommer til å gå til det skritt å anmelde vedkommende. Gi vedkommende en kort svarfrist, f.eks. 7-10 dager. Har dere ikke fått svar, så anmeld fyren. Legg ved kopi av eventuell kjøpekontrakt og brevet hvor dere har gitt beskjed om at anmeldelse vil komme.

 

Mvh

C.G

Lenke til kommentar

tror nok h*n har lygd på seg en litt dyrere prosessor en det som faktisk står i da ja.

har aldri hørt om noen som har fått en hvilken som helst prosessor til å se ut som noe annet, men det kan jo hende jeg ikke har hørt alt enda.

 

du og/eller din bror har vel personalia på selger så det burde vel ikke være så vanskelig å få tak i h*n.

 

Som personen over meg nevner så har du vel krav på pengene tilbake, eller i allefall en del av de vil jeg tro.

 

Du kan jo fortsatt legge ut en tråd på juss sidene som nevnt(om du ikke finner en som omhandler det samme med fornuftige svar) så tror jeg du finner ut av akkurat hva du har rett på.

 

edit: ny pasta er et must. pass på å legg på passe mengde og ikke for mye/lite.

finnes vel en del videoer på youtube om hvordan man gjør det om dere ikke har peiling.

 

det finnes mange forskjellige måter å fjerne gammel pasta på, google is your friend

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

takk for gode tilbakemeldinger: )

 

Jeg og brodern tok turen tilbake til selger for å heve kjøpet, eller gi selgeren en siste sjangse til å bevise at det faktisk var en 975.

 

Siden vi ikke hadde kjølepasta tilgjengelig orket vi ikke å ta av prosessorvifta for å sjekke på selve brikken hvilke modell det var. Men vi fikk selgeren til å flashe bios siden han mente at det var gjort avansert clocking som hadde endret navnet i bios(noe vi hadde vanskelig for å tro). Han sa at selve prosessen med å clocke var en installasjon i windows som tok 10 minutter noe som også høres rart ut for meg : p

 

 

Siden ingen av oss var eksperter ble det litt vanskelig å argumentere med 100% sikkerhet, men heldigvis gikk det greit for seg å vi fikk igjen pengene: )

 

Tror faktisk at selgeren selv hadde blitt lurt da han kjøpte brikken ( ble kjøpt på ebay).

 

Uansett ble det happy ending for brodern, han kommer nok til å bestille fra nettbutikk heretter : p

 

slapp heldigvis å ty til kjøpsloven og alt styret det ville ført med seg

 

Takker for tilbakemeldinger : )

Lenke til kommentar

takk for gode tilbakemeldinger: )

 

Jeg og brodern tok turen tilbake til selger for å heve kjøpet, eller gi selgeren en siste sjangse til å bevise at det faktisk var en 975.

 

Siden vi ikke hadde kjølepasta tilgjengelig orket vi ikke å ta av prosessorvifta for å sjekke på selve brikken hvilke modell det var. Men vi fikk selgeren til å flashe bios siden han mente at det var gjort avansert clocking som hadde endret navnet i bios(noe vi hadde vanskelig for å tro). Han sa at selve prosessen med å clocke var en installasjon i windows som tok 10 minutter noe som også høres rart ut for meg : p

Buuuuuuullshit

 

Godt dere fikk pengene tilbake, det finnes ingen normal måte å få en cpu til å se ut som en annen, da det er brent inn i kretsene på cpuen, og hele historien skriker av en som prøvde seg på en svindel men som (heldigvis) ikke hadde baller til å ta det hele veien.

Lenke til kommentar

hehe, ja glad han fikk igjen pengene: )

 

 

han har satt opp denne handlelisten på komplett i stedet:

 

komplett

 

synspunkter på denne?

 

Noe som mangler?

 

Fins det noen bedre alternativer f.eks?

 

edit: hm, cpu kjøler er ikke med på lista ser jeg, noen anbefalninger? : )

Endret av g0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...