Gå til innhold

Hvor kan jeg finne Borland C++?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å lære meg litt programmering og lånte en bok med navnet "C++ og objektorientert programmering". Etter å ha lest et par sider står det at jeg bør laste ned noe som kalles "Borland C++". Problemet er at jeg ikke finner noen steder jeg kan laste ned dette programmet. Kan noen gi meg en link til et sted jeg kan laste det ned?

 

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt å lære meg litt programmering og lånte en bok med navnet "C++ og objektorientert programmering". Etter å ha lest et par sider står det at jeg bør laste ned noe som kalles "Borland C++". Problemet er at jeg ikke finner noen steder jeg kan laste ned dette programmet. Kan noen gi meg en link til et sted jeg kan laste det ned?

 

Takker for alle svar :D

Borland C++ er ikke et gratisverktøy. Dessuten er det kjøpt opp av et selskap som heter Embarcadero og heter følgelig Embarcadero C++ Builder.

Lenke til kommentar

Har tenkt å lære meg litt programmering og lånte en bok med navnet "C++ og objektorientert programmering". Etter å ha lest et par sider står det at jeg bør laste ned noe som kalles "Borland C++". Problemet er at jeg ikke finner noen steder jeg kan laste ned dette programmet. Kan noen gi meg en link til et sted jeg kan laste det ned?

 

Takker for alle svar :D

Borland C++ er ikke et gratisverktøy. Dessuten er det kjøpt opp av et selskap som heter Embarcadero og heter følgelig Embarcadero C++ Builder.

 

Okey, takk for svar, men er C++ gratis?

Lenke til kommentar

Det går helt fint å starte med C++ som førstespråk. Boken du har, er imidlertid ikke i det beste laget (hadde dritten sjæl). Boken lærer deg ikke standard C++, og du vil følgelig få problemer med å kompilere koden i veldig mange tilfeller. Borland C++ er veldig sært, og jeg vil fraråde deg å lære deg den dialekten, da du - etter hva jeg kan se - ikke har noe å tjene på det i det heletatt. Accelerated C++ er en god nybegynnerbok, og lærer deg ordentlig standard C++ på en god måte.

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9871234

Borland C++ er veldig sært, og jeg vil fraråde deg å lære deg den dialekten, da du - etter hva jeg kan se - ikke har noe å tjene på det i det heletatt. Accelerated C++ er en god nybegynnerbok, og lærer deg ordentlig standard C++ på en god måte.

Det er simpelthen feil. Du kan bruke den som en standard C / C++ kompilator eller som en avansert utviklings komponent orientert (RAD - Rapid Application Development) plattform. Du kan også velge hvilken C / C++ standard du vil benytte. Noen eldre, men fullt brukbare versjoner av kompilatoren er gratis tilgjengelig på nettet.

 

Google: borland c++

 

og du skulle finne gratis versjoner av borland c++ 5.5 og / eller Borland C++ Builder 6.0.

 

C++ Builder er et avansert RAD IDE, der du dropper komponenter på et skjema, visuell programmering. Det er det nærmeste du kommer til å tegne programmet ditt eller benytte digitale legoklosser om du vil. Det vanskeligste er å sy denne API'en samme med din egen kode (dine egne rutiner).

 

Brukt som en shell C / C++ kompilator har du en rekke avanserte muligheter. Langt flere enn jeg kan nevne her. For eksempel kan du produsere en xml eller assembler fil av den koden du kompilerer. Meget greit for den som vil lære seg assembler.

 

Eksempel på en DOS bat fil med echo forklaring:

 

echo off
echo  The following line compiles Corp3.c and produce an XML file Corp3.xml
bcc32 -B -Zx Corp3.c
echo The following command line compiles Corp3.c and produces Corp3.asm.
bcc32 -S Corp3.c
echo This command will give an overview of available bcc32 commands
bcc32 -h

 

For oss som har benyttet Borlands C++ / C++ Builder fra begynnelsen vet vi at der ikke er noen bedre utviklingsplattform. Har selv skrevet noen PDF dokumenter om dette som det skulle være lett å finne via mine signaturlenker.

 

Embarcadero er kanskje mest kjent for sin Oject Pascal / Delphi platform. Så vidt jeg vet brukes denne på skoler i Norge. Så vidt jeg vet satses det også sterkt på Delphi i Russland (et av våre nye markeder). Skype ble utviklet i Delphi. Embarcadero http://www.embarcadero.com/ sin C++ Builder er nok mer avansert, men selve verktøyet er det samme både for Delphi, C++, PHP etc. Dropper som nevnt komponenter på et skjema og ser i design tid hvordan programmet vil se ut.

 

Accelerated C++ er en god nybegynnerbok, og lærer deg ordentlig standard C++ på en god måte.

Enig.

 

Kan hende enda bedre å begynne med Kernighan & Ritchie - C Programming Basics som kan lastes ned fra nettet som PDF dokument.

 

Google: Kernighan & Ritchie - C Programming Basics .PDF

 

P.S.

Python er ikke noe annet enn en C while løkke. Side Python's kilde kode er tilgjengelig, kan du se hvordan ting er implmentert der om du vil.

 

Mange andre (skripting) språk som for eksempel PHP er også programmert i C / C++.

 

Merk at det er veldig lett å bruke inline assembler blokker i C++Builder. Kan være effektivt for tallknusing. Selv har jeg både C++Builder2009 og C++Builder2010. Usikker på hvilken som er best, men om du skal bruke de siste innebygde datatypene og unikoding er kanskje den siste best.

 

Der er en egen Delphi Gruppe i Norge

hvor også C++Builder emner diskuteres.

 

http://www.alfasoft.no/ Selger Embarcadero's produkter i Norge.

 

Dersom noen av dere har en Opera Unite konto http://www.web3logistics.com/#opera-uniting-the-web kan dere for undervisningsformål få tilgang til en rekke C / C++ / ASM Kilde kode eksempler.

 

For spillutviklere produseres ofte spillmotoren i C / C++ mens grensesnittet produseres i Python. Uten at jeg har testet det skriver noen forfattere at kompilert C / C++ kode kjører omtrent 20 ganger fortere enn tolket Python kode.

 

Du kan jo oversette denne tallknuseren til C / C++ og teste:

 

# Prim2.py
#
# Kjell Bleivik 2010: www.kjellbleivik.com - www.oopschool.com - www.digitalpunkt.no, 
# 
# ---------------------------------------------------------------------------------------------------
#
# Brute force prime number calculation. There is no security net -- exception handling in
# the code.
#
# 1.  The program is ready for Python 3.* since it uses print() and input().
# 2.  It loops throug a list of known primes from 3 to 101 (square 10201 implies MAX number).
# 3.  It break out of the loop if a number has a prime factor.
# 4.  It is easily modifiable to copy the list newprimes = primes[:] and use newprimes.append()
#     to extend the list and loop through that bigger list.
# 6.  To find really big primes save new primes to a file on disk instead of to a list in memory.
# 7.  Iterate though the file object (one prime at a time) to find large primes.
# 8.  Modify the program to use known faster algorithms and mathematical formulaes for primes.
# 9.  Note:  The program has no exception handling for overflow e.g. number > 10201.
# 10. Since boolean is set to 1 outside the loop and you enter a number bigger than 10201, the output
#     will be:  Number is prime, even if it has a prime factor greater 101.  
# 11. There may be undiscovered corner problems.
# 
# ---------------------------------------------------------------------------------------------------
print('This prgram is only valid for numbers greater than 3 and less than 10201')
print()
primes=[3,5,7,11,13,17,19,23,29,31,37,41,43,47,53,59,61,67,71,73,79,83,89,97,101] #Python inbuilt list
import math #import math module
number = int(input ('Input your 3 < INTEGER < 10201 : '))
print()
n=int(math.ceil(math.sqrt(number))) + 1 #Ceiling of square root of number + 1
boolean=1
if number % 2 == 0:
   boolean=0
   print ('You entered an even number ', number)
else:
   for prime in primes: #Loop through the list of known primes.       
       if prime <= n:
          if number % prime == 0:  #Enough to test for prime factors up to the square root
              boolean=0 #No prime
              break #Break out of the loop if a prime factor is found.
if boolean == 1:
   print (number, ' is prime ')    
else:
   print (number, ' is NOT prime ')
print()
#print ("Prime list up to 101", primes)
print()
enter=input('Hit enter ') #Prevent output window from closing.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Borland C++ er veldig sært, og jeg vil fraråde deg å lære deg den dialekten, da du - etter hva jeg kan se - ikke har noe å tjene på det i det heletatt. Accelerated C++ er en god nybegynnerbok, og lærer deg ordentlig standard C++ på en god måte.

Det er simpelthen feil.  Du kan bruke den som en standard C / C++ kompilator eller som en avansert utviklings komponent orientert (RAD - Rapid Application Development) plattform.

Jeg sikta til at boka (C++ og objektorientert programmering, 2. utgave) tar for seg Borland C++-dialekten, og benytter Borland-spesifikke funksjoner flittig. Borland C++-kompilatoren og IDEet forøvrig kan jeg lite om, og jeg tviler ikke på at det er mulig å bruke den som en standard C++-kompilator. Poenget mitt er altså at boka underviser i Borland C++-dialekten, hvilket er talentløst og jævlig sært.
Lenke til kommentar
Jeg sikta til at boka (C++ og objektorientert programmering, 2. utgave) tar for seg Borland C++-dialekten, og benytter Borland-spesifikke funksjoner flittig. Borland C++-kompilatoren og IDEet forøvrig kan jeg lite om, og jeg tviler ikke på at det er mulig å bruke den som en standard C++-kompilator. Poenget mitt er altså at boka underviser i Borland C++-dialekten, hvilket er talentløst og jævlig sært.

 

På skolen første året hadde vi kurs i C programmering. Av en eller annen grunn syntes læreren det var lurt å ha med litt GUI (sikkert for å inspirere elevene)

Dette er for det første ikke lurt å gjøre i C++, og dessuten var det i Bortland C++ GUI. Så da dukket det opp Borland spesifikke #pragma og __fastcall i koden vi måtte skrive...på eksamen.

Hvorfor GUI? Hvorfor Borland C++ Builder, når det var et kurs i C, ikke C++?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tusen takk for et langt og grundig svar ;-) Starter med Java i første omgang, men utelukker ikke at jeg setter meg inn i Borland C++.

Borland C++ er som kjent historie. Nå heter det Embarcadero C++. Mener jeg så en reklame for Embarcadero's (Alfasoft) produkter på dette forumet i dag.

 

Når du, kgun, startet med programmering, hva startet du med da?

Jeg startet med Fortran og et høynivå makro språk på IBM stormaskin.

 

I dag ville jeg anbefalt en nybegynner å begynne med Python / Simula / C / C++.

 

For webutvikling ville jeg anbefalt å starte med JavaScript / PHP. Den norske siten w3schools.com er da god nok som en introduksjon etter min mening.

 

Oracle har kjøpt Sun og har dermed rettighetene til Java som det går rykter om skal komersialiseres.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

kgun: Er du seriøs da du anbefaler Simula? Var helt sikker på at det språket var helt dødt nå. Ett raskt søk i pakkebehandleren til Arch får heller ingen treff på en Simula kompilator, så hvor kan en finne det? Finnes det noen kompilatorer til Simula av nyere dato?

 

Selvsagt er jeg det. Du finner det du trenger her: http://www.kjellbleivik.com/Books/#simula

 

Python er ikke et ekte objekt orientert språk, men det er simula. Derfor var den rekkefølge jeg nevnte språkene i ikke tilfeldig. Jeg vet ikke hvor ny den siste versjonen er. Simula kompilatoren produserer overraskende effektiv kode.

 

Simula kode er i motsetning til C++ nesten selvdokumenterende.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hmmm... Ser siden du refererer til selger Simula kompilatorer. Disse koster 24.000 for en enbruker lisens på Unix. Siste oppdateringen finner jeg kun på prislista, som ble oppdatert sist i 1996. Selv om det kan ha kommet nye versjoner etter det, vil jeg tippe kompilatoren er fra før 2000. Ser også at de kun sender det i disketter i forskjellige størrelser, noe som underbygger at den er gammel.

 

Fant derimot en gnu-cim kompilator som er gratis og ble oppdatert i 2009, men denne oversetter først til C, før den kompilerer.

 

Litt usikker på om jeg ville valgt Simula som førstespråk, da det virker som det er relativt få som kan det, og dermed lite support å få for en fersk utvikler. Men skal helt klart se litt på Simula, nå som jeg endelig har funnet en kompilator til det, selv om den ikke finnes i pakkebehandleren min. Har faktisk Simula boka av Kirkerud i hylla mi hjemme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hmmm... Ser siden du refererer til selger Simula kompilatorer.

Litt upresist språk. Jeg selger ikke Simula kompilatoren om det er det du mener. Da jeg jobbet i Norges Banks forskningsavdeling testet vi Simula mot C kode. På de eksemplene vi testet produserte Simula kompilatoren minst like effektiv kode som C.

 

Du finner noen eksempler med kildkode på den lenken jeg limte inn ovenfor. Om jeg ikke tar helt feil brukes Simula fortsatt i undervisning noen steder.

 

Som Tanberg priset seg selv ut av markedet gjorde vel de som solgte Simula kompilatoren det samme. Bjarne Strostrup (dansken - Nå professor på et Universitet i Texas som laget C++) som kjente såvel C som Simula skriver i sine bøker (tror jeg har lest alle). Dette "stjal" jeg fra Simula og dette "stjal" jeg fra Simula.

 

Poenget er at C / C++ kompilatorene fikk en overkommelig pris. Nå er altså Simula kompilatoren fritt tilgjengelig på Gunnar Syrrist sin side, han som solgte kompilatoren til meg.

 

Aktuelt prosjekt for en guru som kjeder seg litt. Få fatt i kildekoden til Simula og gjør det til et web språk. Sikkert ikke helt enkelt, men Norge har jo DVD John så det burde være mulig.

 

P.S. Vikere nesten som de blide dansker - C++, C#, Ruby, PHP (Grønlender - halvt danske) / og sikkert flere jeg ikke vet om - har hatt monopol på å lage språk etter Simula. Vi henter jo fisk og olje (råvarer) fra havet, mens danskene, svenskene (Kaza / Skype / cURL) og finnene (Linux) må jobbe med digital foredling.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har faktisk Simula boka av Kirkerud i hylla mi hjemme.

Glimrende bok. Les det han skriver om sjakk og fortell hvorfor en superkomputer ikke vil slå de beste sjakkspillerne i gjentatte partier.

 

Meget aktuell bok for en som skal lage sin egen assembler og eller skripting språk. En eviggrønn klassisk kilde på linje med Professor Bjørn Kirkeruds bok:

 

http://www.kjellbleivik.com/Books/GameDevelopment.php#gamescripting

 

Boken av Alex Varanese. Man finner også noen på Amazon ved søk som inneholder compiler.

 

Og her ftp://ftp.daimi.au.dk/pub/beta/betabook/betabook.pdf er BETA en ekte sønn av Simula, men siden Simula var 20 år forut for sin tid, tar vel ikke BETA av før i 2015. BETA er også generalisert til GBETA.

 

Der finnes noen ved Universitet i Århus som muligens kjenner BETA best. Vet ikke om det undervises i BETA der.

 

Alt er et mønster i BETA, det vi kunne kalle en generalisert klasse.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Smak og behag er vanskelig å diskutere.

 

Jeg nevnte Simula da språket er veldig enkelt å lære (pedagogosk), kompilatoren er fullt brukbar den dag i dag og programmet er godt nok til å løse mange oppgaver.

 

Personlig foretrekker jeg PHP / C / C++ fremfor Java.

 

Da den opprinnelige posten var et spørsmål om Borland, kan jeg tilføye at jeg personlig ikke kjenner noen bedre utviklingsplattform en C++ Builder som også kan brukes som en (Ansi / Kernighan & Ritchie) C kompilator samt et tradisjonelt Windows C++ utviklingsverktøy.

 

Mulighetene er så mange at du ville bli overveldet av å se hvor fleksibel C++ Builder 2010 er i bruk.

 

Embarcadero C++(Builder 2010) er noe helt annet enn en dialekt. Det er en ekte RAD (Rapid Application Developement) platform. Hverken Simula eller Borland / Embarcadero har vært best på markedsføring.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...