Gå til innhold

Kjølepasta, tips og svar trengs.


Rawri

Anbefalte innlegg

Hey, trenger tips til kjølepasta.

Noen spesielle jeg burde velge, merke og lignende..

Og om mulig noen som dustinhome har?

--

Mitt andre spørsmål er rett og slett, hva utgjør kjølepasta i forhold til og ikke ha det?

Altså, jeg skjønner at det vil holde seg kaldere med det.

--

Har ikke satset noe på kjøling hittil selv, men har planlagt og kjøpe en Radeon 5870 til og kjøre en del mer klokking på prossesor og kort.

Og vel, har planlagt og kjøpe vifte til rammen og vannkjøling til prossesoren.

(a70 og h50 er det jeg har i tankene).

 

Har søkt litt omkring for generell info, men noen som har kunnet svare kort hva kjølepasta "gjør" for kjølerne?

 

Takk

Endret av Rurelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølepasta er varme ledende pasta som påføres mellom CPU og CPU kjøler eller mellom GPU og GPU kjøler. Ingen kjølere er perfekt, det vil alltids være mikrosopiske ugjevnheter som fører til at GPU eller CPU kjøleren ikke dekker hele Prosessoren. Kjølepastaen er i korte trekk for å tette igjen disse mikroskopiske ugjevnhetene i GPU eller CPU kjøleren. Hadde du montert en CPU kjøler på en CPU uten kjølepasta og sett under et mikroskop, kunne det sett litt ut som på bildet under:

 

Med kjølepasta påført, ville det grovt tegnet sett ut noe som dette under et mikroskop:

 

Selv om kjølepasta er omtrent 100 ganger bedre varmeleder enn luft, er det ikke bedre enn eksempelvis kopper. Så for mye kjølepasta vil få motsatt effekt, med andre ord du vil få dårligere kjøleegenskaper.

 

Det finnes også tre forskjellige typer kjølepasta. Metallbasert, keramiskbasert og sillikonbasert. Den metallbaserte kjølepastaen er den mest effektive, den beste av disse tre til å lede vekk varmen. Denne typen inneholder små metallpartikkler i kjølepastaen. Dessverre er også denne typen kjølepasta også en god strømleder, noe som kan føre til problemer om man ikke er forsiktig. Keramiskbasert kjølepasta er som navnet tilsier en kjølepasta som inneholder keramikkpartikkler. Keramisk kjølepasta er ikke like effektiv som metallbasert kjølepasta, forskjellen er dog minimal på 1-3 grader celcius. Fordelen med keramisk kjølepasta er at denne ikke leder strøm og er dermed det beste valget for folk flest. Sillikonbasert kjølepasta er ofte den type kjølepasta som følger med stock kjøler, den type kjølepasta som er ferdig påsmurt kjøleren som følger med Prosessoren. Sillikonbasert kjølepasta fungerer OK, men er ikke i nærheten så effektiv som metall og keramisk kjølepasta.

 

For å nevne tre merker som lager god kjølepasta: Arctic Silver, Arctic Cooling og Noctua.

 

Du kan også lese denne testen fra HW.no:

http://www.hardware.no/artikler/markedets_beste_er_kaaret/67451/1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...