Gå til innhold

Eldre med sertifikat.


Lalita

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hører rykte om at eldre truer med å bytte fastlege dersom de fratar dem lappen (fastlegen for goder etter hvor mange pasienter de har).

Har selv hatt mange skumle episoder med eldre i trafikken. Noen av de eldste i min familie har vi måttet selv ta initiativ for å få dem bort fra veien, når de rett og slett ikke har hatt noe bak på rattet til en bil å gjøre.

Er vel den ordningen med fastlegen og godkjenning som bør forandres. Ikke lenge til vi for kjenne eldrebølgen på veien også om noen år, hvis denne ordningen fortsetter.

Lenke til kommentar

Selv tror jeg heller ikke at det holder kun med en kontroll av lege for å fastslå om en person skal ha sertifikat eller ikke. Men, en lege burde for all del være med i vurderingen. Har selv hat mange farlige situasjoner som jeg har vært del av og som jeg har observert med eldre i trafikken. For øvrig syns jeg også at man skulle tatt en slags teori-test hvert 5-7 år etter man fyller 30. Dette for å gjøre folk klar over hvor fort de faktisk mister "kontrollen" over teorikunnskapene. Mener ikke at man skulle blitt fratatt lappen dersom man fikk for mange feil, men bare at man blir gjort klar over det.

 

Har sett/hørt utrolig mange 35+ som ikke har snøring må mye av teorien som ikke inngår i deres dagligdagse kjørerute mellom hjem-jobb-barnehage/skole.

Lenke til kommentar

Ser ikke for meg at en legeundersøkelse er nok får å bedømme om dem er i stand til å beholde førerkortet.

 

Her synes jeg at en legeundersøkelse kombinert med en oppkjøring med sensor fra biltilsynet er et bedre alternativ.

 

Det er da en del av systemet, min far ble videresendt til kjøretest hos biltilsynet, til legens store ergrelse besto han med glans.

Lenke til kommentar

Men har dere noen tall på ulykker i aldersgruppen 18 - 25 vs 70+ ? Hva sier statistikken?

Dette kan ikke sammenlignes.

For det første så kjører 18-25åringer mye bedre enn på de over 70 år.

For det andre, så kommer alt ann på om de kjører om dagen og natten.

Mange eldre har veldig dårlig nattsyn, og burde virkelig holde seg unna bilkjøring etter solnedgang.

Lenke til kommentar

Men har dere noen tall på ulykker i aldersgruppen 18 - 25 vs 70+ ? Hva sier statistikken?

Dette kan ikke sammenlignes.

For det første så kjører 18-25åringer mye bedre enn på de over 70 år.

 

Ubegrunnet postulat, mangler henvisninger til kilder.

 

For det andre, så kommer alt ann på om de kjører om dagen og natten.

Mange eldre har veldig dårlig nattsyn, og burde virkelig holde seg unna bilkjøring etter solnedgang.

Ubegrunnet postulat, mangler henvisninger til kilder.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke kilder på alt her i livet, alt står ikke i en bok, det er noe som heter å tenke selv

Man trenger ikke kilder på alt, nei. Men når utsagnene fremstår som ulogiske og ikke er begrunnet ut over seg selv, vil normalt kildehenvisninger være en fordel hvis man søker å overbevise noen andre om at utsagnene er riktige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[quote name=snillekim' date='12. septem

 

ber 2010 - 05:18' timestamp='1284261489' post='16196819]

For det første så kjører 18-25åringer mye bedre enn på de over 70 år.

 

Nåja....

Da burde jo det være enkelt og finne igjen disse "faktaene" på statistikken....

 

http://www.dinside.no/847539/unge-bilforere-krasjer-mest

 

Det er statistikk fra forsikringsselskapet IF som med all tydelighet viser trenden som mange har vært klar over lenge. I en pressemelding skriver den svenske avdelingen av forsikringsselskapet at førere under 25 år tre ganger så ofte skader bilen sin i ulykker som det sjåfører i aldersgruppen over 55 år gjør.

 

Lenke til kommentar

Nåja....

Da burde jo det være enkelt og finne igjen disse "faktaene" på statistikken....

 

http://www.dinside.no/847539/unge-bilforere-krasjer-mest

I den statistikken fra IF sammenligner man de under 25 med de over 55 år. Folk som er under 60 år mener jeg fortsatt har de fleste sansene i god behold. Det er vel de over 75 år som vi snakker om i denne tråden? Derfor blir det litt irrelevant å ta den artikkelen. (Jeg tror ikke 55-åringer ville likt å bli kalt for «de eldre».)

 

Dessuten tror jeg ikke statistikk fra forsikringsselskaper er godt nok grunnlag. Noen i den artikkelen kommenterte; folk over 55 år har såpass god økonomi at de selv dekker småskader og ikke rapporterer dette til forsikringsselskapet.

 

Statistisk sentralbyrå har en tabell over innrapportere uhell til politiet. Også denne tabellen er ikke 100 % korrekt fordi ikke alle uhell blir rapportert. Denne tabellen sier heller ikke noe om hvem som er føreren.

 

Tabellen sier at ca. 1100 personer mellom 18 og 25 år har blitt skadd i trafikken. Og 214 personer over 75 år har blitt skadd. Da er ungdommer fem ganger oftere innblandet i uhell enn eldre. Eller er de det?

 

Dette er absolutte tall. Ser man på tabellen over aldersfordeling er ca. 500 000 personer mellom 18 og 25 år. I aldersgruppen over 75 år er det ca. 350 000 personer. Vekter man inn dette vil det se ut som unge kræsjer 3,5 ganger så ofte som eldre.

 

Det jeg ikke har funnet noe tall på er hvor mange km unge kjører i forhold til eldre. Mest sannsynlig kjører de unge mye mer. Vekter man inn den forskjellen blir ikke unge bilførere så mye verre enn de eldre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...