Gå til innhold

Firefox blir raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Firefox 5.0 beta 5 er nå tilgjengelig for nedlasting i 39 språkversjoner, inkludert norsk.

 

Les detaljene rundt Firefox 4.0 beta 5 i lanseringsnotatet.

 

 

Skulle det kanskje stått 4.0 på den øverste?

Skrevet
Videre er maskinvareakselerasjon nå aktivert som standard, dersom Windows 7 er installert.

Er heller ikke korrekt, maskinvareakselerasjonsstøtte finnes også for vista sp2.

 

Morsomt at selv små notiser er så fulle av feil hos hw.no

Skrevet (endret)
Videre er maskinvareakselerasjon nå aktivert som standard, dersom Windows 7 er installert.

Er heller ikke korrekt, maskinvareakselerasjonsstøtte finnes også for vista sp2.

 

Morsomt at selv små notiser er så fulle av feil hos hw.no

 

Hvorfor bare SP2? Spør fordi jeg er nyskjerrig.

 

Nyheter

Akselerert grafikk (bare Windows)

 

Opplev superrask grafikkakselerasjon med Direct2D, som nå er påslått som standard på maskinvare som støtter DirectX 10.

 

http://www.mozilla.com/nb-NO/firefox/4.0b5/whatsnew/

Endret av Dr.Satan
Skrevet (endret)

Var muligens ikke utviklet/laget før de slapp sp2?

 

OT: Skulle ha laget en feauture på hver artikkel hvor man kan skrive inn evt. feil forfatteren har skrivd, og sendt direkte til dem isteden for å hagle mot dem i forumet. Syns personlig det virker småfrekkt med alle kommenetarene på skrivefeil o.l.

Endret av Jaybird
Skrevet

At det kommer innebygget maskinvareakselerasjon i programmer er fint, men de kunne valgt et åpent API som er støttet på alle platformer, og ikke bare en mindre del av brukermassen.

 

Uansett så burde slik maskinvareakselerasjon legges i renderingen til operativsystemet (GDI for windows, GDK, QuickDraw etc. i div skrivebordsmiljø), og det burde være fullstendig maskinvareakselerert rendering gjennom OpenGL. Selv minibærbare med svake GMA-brikker vil klare å rendre dette glatt, og slike maskiner vil nytte godt av CPU-kraften som da blir frigjort.

 

At knappene for stopping og innlasting av side har blitt én knapp er heller ingen god idé, det medfører gjerne et ekstra klikk om en nettside er treg.

Skrevet
Videre er maskinvareakselerasjon nå aktivert som standard, dersom Windows 7 er installert.

Er heller ikke korrekt, maskinvareakselerasjonsstøtte finnes også for vista sp2.

 

Morsomt at selv små notiser er så fulle av feil hos hw.no

 

Hvorfor bare SP2? Spør fordi jeg er nyskjerrig.

Kom ut da.
Skrevet

Men det står jo hos mozilla at det er DX10 som er kravet?

Kanskje de mener at Direct2D krever Direct3D 10 hardware? Ellers kan det hende at Direct2D følger med plattformoppdateringer utenom DirectX.

Gjest Slettet-Z9Cy2AAy
Skrevet

Jeg skulle gjerne fått litt mer informasjon om hvilke krav det stilles av skjermkortet for å kunne aksellerere nettleseren. Jeg synes ikke dette går klart frem av artikkelen.

Skrevet (endret)

Direct 2D krever WDDM 1.1. Kommer i plattformoppdateringen til Vista og er standard i Windows 7. WDDM 1.1 krever et skjermkort med DX9 og som støtter Shader Model 2.0.

 

edit: Driveren til kortet må også ha WDDM 1.1 støtte.

Endret av TCi
Skrevet

Advarsel: Mulig noob spørsmål:

 

Ang dette med GPU istedet for CPU for å tegne opp sidene:

Hvor mye har det å si for vanlige nettsider?

 

Jeg skjønner jo at spill ol på nettet kan ha nytte av det men hva er egentlig bonusen ved "vanlig" surfing. (tenker på nettaviser, forum og sånt)

 

Bruker GPU mindre strøm for å gjøre samme jobben? Eller er GPUen egentlig bedre egnet til jobben?

Skrevet

Direct 2D krever WDDM 1.1. Kommer i plattformoppdateringen til Vista og er standard i Windows 7. WDDM 1.1 krever et skjermkort med DX9 og som støtter Shader Model 2.0.

 

edit: Driveren til kortet må også ha WDDM 1.1 støtte.

Men på Wikipedia står det at Direct2D i tillegg krever Direct3D 10.1 for hardware aksellerasjon, men jeg kan ikke finne noen kilder på at det er korrekt. Men det ville vært logisk at den krevde et kort med geometry shader (for tesselering)

Skrevet (endret)

Mulig jeg blander det med Aero Glass kravene. Så et DX10 krav for det kan være korrekt. Men jeg ser ikke hvordan Direct 2D skulle kreve noe mer enn hva Windows selv bruker på GUIet.

Advarsel: Mulig noob spørsmål:

 

Ang dette med GPU istedet for CPU for å tegne opp sidene:

Hvor mye har det å si for vanlige nettsider?

 

Jeg skjønner jo at spill ol på nettet kan ha nytte av det men hva er egentlig bonusen ved "vanlig" surfing. (tenker på nettaviser, forum og sånt)

 

Bruker GPU mindre strøm for å gjøre samme jobben? Eller er GPUen egentlig bedre egnet til jobben?

På vanlige HTML-sider vil den ikke gi noen betydelig (om i det hele tatt) økning. Men for Java Script og andre script språk vil maskinvare-akselerasjon gi et kraftig hopp i ytelse. Sider vil dermed bli langt raskere. Dette er noe som trolig vil bli standard i alle nettlesere innen kort tid. Aviser og Forum bruker mye av slike ting. Facebook er kanskje den siden som vil tjene mest av vanlige sider folk bruker i dag.

 

Anbefaler deg å sjekke ut betaen av Firefox om du vil teste. Dersom du heller føler for IE, så kommer IE9 beta 15. september som bruker samme teknikk.

Endret av TCi
Skrevet

Alle sider som bruker SVG-grafikk vil også trolig ha en vesentlig fordel med hardware akselerert 2D. Faiktisk vil jeg tro at hardware aksellerering kan gjøre at SVG blir langt mer nyttig til animert grafikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...