Gå til innhold

Må jeg betale mellomlegg for ny maskin?


Holmez

Anbefalte innlegg

Jeg har en Apple Mac Mini mediasenter fra 2007. Den har vært inne til service 4 ganger tidligere. Nå er den inne med samme feil for 3. gang. Jeg har fått avklart at jeg kan heve kjøpet eller få utlevert ny maskin. Men vist jeg skal ha ny maskin må jeg betale ett mellomlegg på ca 2000,-, dette fordi tidligere fantes det 2 typer standard modeller. En med lavere spesifikasjoner og en med litt høyere spesifikasjoner, som for ek.s dvd-brenner i stedet for cd-brenner osv... Nå har Apple bare "en" mac mini modell som er standard, ellers må den konfigueres å spesialbestilles. Så selger sa at apple ikke erstattet hele maskinen siden det nå ikke fantes en mindre/dårligere spekka mac mini, og prisen på mac mini hadde økt med over 2000,-

 

Har jeg rett på ny maskin selv om produktet har økt i pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke betale noe mellomlegg. Du har krav på en tilsvarende eller bedre maskin, at Apple ikke har et alternativ som passer det du hadde er ikke ditt problem.

 

ok :-) har du en lovtekst som viser til dette? har forsøkt å lese litt i forbrukerkjøpsloven selv.

(Maskinen er ikke kjøpt hos Apple, men selgeren skulle ta klagen videre til apple. Men vet at i bunn å grunn er det selgeren/butikken som er ansvarlig., så hadde vært fint med en lovtekst å vise til)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Nå når samme feil har oppstått for tredje gang, har du krav på å heve kjøpet (dersom mangelen er vesentlig). Det vil si at du har krav på å få tilbakebetalt kjøpesummen, eventuelt kjøpesummen + renter - bruksfradrag. Det bIsk0p prater om er omlevering, hvilket er sidestilt med reparasjon. Jeg vil vel uansett anta at du kommer bedre ut av det å få tilbakebetalt kjøpesummen for så å kjøpe deg en ny maskin, enn at Apple skal gi deg en ny tilsvarende maskin i bytte.

 

§30

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§31

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§32

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...