Gå til innhold

Er deg mulig å unngå å binde seg til ett program for organisering av bilder?


Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke velge bildeorganiseringsprogram. Har ikke funnet det ideelle...

Det bør helst kunne fungere både med Windows og Linux.

 

Men spørsmålet mitt er nå egentlig: Er deg mulig å unngå å binde seg til ett program for organisering av bilder?

 

En kjernefunksjon i en bildedatabase er jo den ratingen som man kan gi det enkelte bilde. Men finnes det noen standard for å lagre dette på bildefilen, slik at ratingen kan plukkes opp av andre programmer?

 

Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøkkelord, timestamps og organisering er nok på sikt enda viktigere enn rating. Den slags kan (sammen med andre ting som rating) lagres som Exif i metadata i hvert enkelt bilde, men det er ofte hensiktsmessig å ha en dedikert bildedatabase med kjappe thumbnails, rendrede RAW-bilder og annet.

 

Ikke så lett å finne et som går på tvers av platformer, tror jeg..

Lenke til kommentar

Jeg har forsøt ett par ulike bildeorganiseringsprogram, men for meg ender det alltid opp med å fungere best med å gode gamle mapper.

 

Først lager jeg en mappe for året, feks 2010

deretter har jeg en mappe for hver måned i året.

 

for andre blir det kanskje for enkelt og vanskelig å finne frem, men med mitt bruk går det greit.

 

Har dessverre ikke klart å finne program som passer meg helt enda :)

Lenke til kommentar

For meg kan det virke som redselen for å binde seg til et program gjør at man heller finner seg tungvinte måter å jobbe på.

 

Disse nye programmene er jo nettopp laget for å forenkle hverdagen til de fleste av oss. Dette gjelder ikke nødvendigvis kun for programmer for fotografer, men ser ut til å gjelde generelt.

 

Merkelig syns jeg...

 

Jeg tok i bruk Lightroom for et par år tilbake og kunne ikke tenke meg noe bedre produkt for fotobehandling. Alt annet av denne type programmer er ute av PC'en. Og selv om det kanskje ikke er like perfekt på alle områder, så dekkes de aller fleste behov fra arkivering, fremkalling og fremvisning på en ryddig og god måte. Og LR er foreløpig kun i versjon 3. Tenk dette produktet når det etter hvert blir til versjon 4, 5, 6 ,7 osv...

 

Nei, heller søke å få til en god arbeidsflyt med alle nødvendige elementer enn å være redd for å binde seg til noe som kanskje en eller annen gang i fremtiden byttes ut med noe annet. Lev nå!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...