Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en lager en konstant lyd! blir gal!


Anbefalte innlegg

Hei! Bygget 3 identiske pc'er (bortsett fra Hard disken) på fredag.

Den jeg bruker, lager en konstant "knitre" lyd når jeg kjører spill som fks WoW.

Når jeg lukker spillet, eller minimerer det, så forsvinner lyden / blir betydlig svakere.

 

Noen som vet hva dette er? som mulig vet hvordan jeg fjerner denne lyden? klikker snart for meg.

 

 

Det er nok ikke harddisken ;( men høres ut som om denne lyden kommer fra en vifte? altså, ikke selve viften, men ledningen. ( denne er da seriekoblet ) kan det ha noe med saken?*

Det er ikke høytalere eller headsett heller.

 

IKKE KOMMENTER LEDNINGENE VÆR SÅ SNILL! DET ER BARE MIDLERTIDLIG!

 

 

 

 

p142201060910.jpg

Endret av Kevin Fjeld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke harddisken ;( men høres ut som om denne lyden kommer fra en vifte? altså, ikke selve viften, men ledningen. ( denne er da seriekoblet ) kan det ha noe med saken?*

Det er ikke høytalere eller headsett heller.

 

IKKE KOMMENTER LEDNINGENE VÆR SÅ SNILL! DET ER BARE MIDLERTIDLIG!

 

 

 

 

p142201060910.jpg

p1422060910.jpg

Endret av Kevin Fjeld
Lenke til kommentar

De fleste justerer hastigheten på vifter med PWM, eller fase-bredde-modulasjon. I praksis vil det si at man skrur av og på strømmen tusenvis av ganger i sekundet (vanligvis millioner), og tiden den er på i forhold til tiden den er av gir deg en gjennomsnittlig spenning. Lenge av, kort på, vil kanskje være som å kjøre vifta med 3V, like lenge på som av er 6V osv.

 

Uansett, når du kjører opp lasten på skjermkort eller CPU så fyrer gjerne viftene litt ekstra også. Det er lett å justere vifta etter lasten på GPU og CPU. Man måler bare hvor mye strøm de trekker.

 

Jeg vil tro at PWM biten enten er herpa, eller at en av viftene dine lager lyden pga løs komponent ellerno. Kan høres ut som CPU vifta da det ikke hjalp å bytte skjermkort. Du kan jo kanskje teste dette ved å kjøre stresstest på CPU og se hva som skjer da. Evt kan du koble CPU vifta rett på 12V slik at den ikke justerer hastigheten.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Høyfrekvente lyder ifra hovedkortet rett over og i området med CPU...
Been there done that, veldig kjedelig problem.


Problem: Whiny kondensatorer?
Løsning: Aner ikke, erstatte HK?

Dersom du har overklokket og overvoltet forskjellige komponenter, prøv å gjøre det motsatte.
Sjekk hvilke spenninger osv. PSU gir de forskjellige komponentene / linjene.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hmm, hadde begynt med å snu cpukjøleren så den blåser luften mot viften som trekker luft ut bak på kabinettet. Sjekk også at viftene er satt i push/pull.

Med mindre Genesis har rett om kondensatorene, som i såfall betyr at du må bytte hk for å fikse det, så skulle det funke.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvis ikke er det noe forskjell mellom harddisk produsenter. for eksempel har jeg 3 samsung disker og 2 Western digital i en maskin.

 

Samsung diskene er veldig stille og jeg hører dem knapt. Mens WD diskene bråker ganske høyt i forhold med støy fra disken som spinner og leserarmen som går fram og tilbake.

 

Men knitringen, er den i takt eller tilfeldig?

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...