Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Problemer med forståelse av elektrisitet, noen spørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har litt manglende kunnskaper innenfor elektronikk, og trenger å friske opp kunnskapene mine.

 

Hvis jeg har en hovedspenning E i en krets, så vil Summen av alle spenninger over resistanser være lik E?

 

Strømmen er lik gjennom alle resistanser, mens spenningen varierer over forskjellige verdier i ohm som resistansen har?

 

Hva er forskjellen på kretsen som starter med en liten runding og går rundt uten å møtes med den klassiske +. kretsen?

 

(liten runding)-----

Start og ende av kretsen

 

(liten runding)-----

 

Håper dere skjønte den :p

 

Hvorfor kan jeg ikke regne ut strømmen i en parallellkobling der jeg har to resistanser i seriekobling ved å se bort ifra verdien til den ene resistansen når jeg har en hovedspenning E?

 

Når jeg skal regne med kirchoffs lover, hvor kan jeg starte å regne i en krets når jeg skal sette alle verdier av resistansen lik null? Hadde vært greit med et eksempel her, og hvilke tegn kan jeg bruke for å vise hvor jeg starter å regne?

 

Kommer sikkert endel flere spørsmål. Noen som har noen lærebøker på norsk som de kan anbefale også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, alt for lenge siden jeg har jobbet med dette.

 

"Hvis jeg har en hovedspenning E i en krets, så vil Summen av alle spenninger over resistanser være lik E?"

 

Edit: Avhengig av hva slags kobling det er snakk om

 

"Strømmen er lik gjennom alle resistanser, mens spenningen varierer over forskjellige verdier i ohm som resistansen har?"

 

Så lenge det er en seriekobling så vil strømmen være lik gjennom alle resistansene.

 

"Hvorfor kan jeg ikke regne ut strømmen i en parallellkobling der jeg har to resistanser i seriekobling ved å se bort ifra verdien til den ene resistansen når jeg har en hovedspenning E?"

 

Jeg forstår ikke helt spørsmålet.

 

En generell huskeregel er at i seriekobling så er det samme strøm men ulik spenning over komponentene.

 

I paralellkobling er det samme spenning men ulik strøm.

 

Her er eksempel på både serie og paralellkopling

fig-2-2.jpg

 

Husker svært lite av kirchoffs lover, men du kan ta en titt på denne videoen.

 

Endret av Syfer
Lenke til kommentar
Hvis jeg har en hovedspenning E i en krets, så vil Summen av alle spenninger over resistanser være lik E?
Kommer an på hvordan de er koblet. Hvis seriekobling så ja.

 

Strømmen er lik gjennom alle resistanser, mens spenningen varierer over forskjellige verdier i ohm som resistansen har?
Igjen kommer det an på hvordan de er koblet. Dersom alle resistansene er seriekoblet så er utsagnet ditt sann, bortsett fra en litt ullen beskrivelse (skjønner hva du mener).

 

Hva er forskjellen på kretsen som starter med en liten runding og går rundt uten å møtes med den klassiske +. kretsen?

 

(liten runding)-----

Start og ende av kretsen

 

(liten runding)-----

 

Håper dere skjønte den :p

Nei, skjønte ikke den. Liten runding kan bety mange ting, ettersom hvor den står i kretsen - om den er fyllt eller ikke. Inkscape er et fint tegneprogram så du kan tegne opp hva du mener. Om det er for mye å svelge, så kan du jo alltids ty til MS paint, men du vil ikke klare å få så fin tegning som med Inkscape.

Evt send skjermkopi av programvare for å tegne kretser.

 

Hvorfor kan jeg ikke regne ut strømmen i en parallellkobling der jeg har to resistanser i seriekobling ved å se bort ifra verdien til den ene resistansen når jeg har en hovedspenning E?
Det var et langt og uforståelig spørsmål.

 

Når jeg skal regne med kirchoffs lover, hvor kan jeg starte å regne i en krets når jeg skal sette alle verdier av resistansen lik null? Hadde vært greit med et eksempel her, og hvilke tegn kan jeg bruke for å vise hvor jeg starter å regne?
Tegner du på papir? I teorien skal det ikke ha noe betydning for HVOR du starter. Eller dvs kanskje du burde starte NÆR en spenning eller strømkilde for enkelhets skyld.

Dersom du skal markere startpunkt, så kan du jo bare tegne en pil som peker på et punkt.

 

Kommer sikkert endel flere spørsmål. Noen som har noen lærebøker på norsk som de kan anbefale også?
Det er et mye bredere utvalg i engelsk literatur :cool:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...