Gå til innhold

Slette Linux, problem med Lilo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg pleier å gjøre er rett og slett å delete partisjonen du har linux på (med partition magic eller fdisk e.l.). Deretter bruker du fdisk komandoen som følger: fdisk /mbr for å fjerne lilo (/mbr står for master boot record tror jeg, det er ihverfall denne som blir fjernet)

Lenke til kommentar

når jeg sletta linux fra maskina så sletta jeg bare linux partisjonene med Partition Magic, da ble det igjen litt plass, så jeg oppretta en 3 windows partisjon, når det var gjort så restarta jeg maskina å alt var som det pleide å være, skjønt ikke alt da, linux lå jo ikke inne noe mer :( sukk, Windows er noe dårlig greier altså. lenge leve LINUX AND OPEN SOURCE.

Lenke til kommentar
når jeg sletta linux fra maskina så sletta jeg bare linux partisjonene med Partition Magic,

 

Dette gjøres utmerket fra disk manager i Windows XP i alle fall. Det eneste disk manager ikke kan brukes til, er å lage fat-partisjoner over 32 gb. Det kan man derimot lage fra Linux. I det hele er det veldig lite man trenger Partition Magic til.

Lenke til kommentar

Hvis det er xp du kjører, og du skal ha inn XP's bootloader (ja, XP har bootloader :) ), kan du f. eks starte pc'n med bootcd'n, gå inn i "recovery console", og derifra taste noe. Gjorde det selv nylig, men klarer ikke huske komandoene. prøv å start recovery console, og tast "help" der. Det er to komandoer du trenger, først for å master restore boot recorden, og deretter en for XP partisjonen. MEN: Hvis du legger inn en Linux distro vil alle jeg har prøvd (Mandrake & RedHat) legge inn en ny bootloader for deg.

Lenke til kommentar
Hvis det er xp du kjører, og du skal ha inn XP's bootloader (ja, XP har bootloader :) ), kan du f. eks starte pc'n med bootcd'n, gå inn i "recovery console", og derifra taste noe. Gjorde det selv nylig, men klarer ikke huske komandoene. prøv å start recovery console, og tast "help" der. Det er to komandoer du trenger, først for å master restore boot recorden, og deretter en for XP partisjonen. MEN: Hvis du legger inn en Linux distro vil alle jeg har prøvd (Mandrake & RedHat) legge inn en ny bootloader for deg.

Hmm.

fdisk /mbr gjør også det trur jeg.

Jeg har nemlig fått ntldr etter en fdisk /mbr

Lenke til kommentar
Dette høres veldig tungvindt ut. Alle installasjonsprogrammer har partisjoneringsprogram, det er jo bare å installere den nye rett over den gamle. Mbr blir også overskrevet.

 

Har du installert Linux noengang? Lilo vil ikke bli overskrevet ved ny installering av annet operativsystem, med mindre det er en annen distro/xBSD, det er det som er så ergerlig.

Lenke til kommentar

har vel litt det motsatte problemet. Kjører RedHat 9, og vurderer å legge inn XP til spill dualboot. Men hvordan hindrer jeg XP å overskrive Bootpartisjonen min/restorer jeg GRUB, da med XP i menyen? og hvordan lager jeg en linux bootdisk? fikk ikke laget en ved installasjon pga bærbar/ må velge mellom floppy og cd.

Lenke til kommentar

en gang jeg fikk krøll med hele linuxen min skulle installere red hat 9 i stede for 8.0 så fikke jeg sikkelig krøll, den kom til der den skulle installere kjernen å da klikka alt sammen. fikk til å starte noe, da boota jeg fra win cd`en å trykka på systemgjenoppretting, å da ble Windows som før iallefall, men ikke linux for den måtte jeg reinstallere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...