Gå til innhold

Hva er poenget med 60D egentlig?


Anbefalte innlegg

Bortkastet bruk av plastikk, spør du meg!

 

Sammenlignet med det nå utsolgte og utgåtte 50D:

 

* Dårligere kamerahus (plastikk vs. magnesium)

* Mindre kamerahus (dårligere balanse med stor optikk)

* Dårligere hastighet, så mye som 1 bilde mindre pr. sekund, merkbart med andre ord!

* Dårligere dynamisk omfang

* Mangler AFMA

 

Selvsagt er det å kjøpe 7D istedenfor, som ikke koster stort mye mer enn 60D heller! Riktig nok har 7D også mindre dynamisk omfang enn de med mindre sensor. Faktisk så føler jeg at 60D er verdt verken fugl eller fisk, og jeg trodde at 7D skulle ta over xxD segmentet, som med 7D MK2 osv når den tid kommer.

 

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Dårligere kamerahus (plastikk vs. magnesium)

Bedre og lettere med komposittmaterialer, mener nå jeg.

 

* Mindre kamerahus (dårligere balanse med stor optikk)

Har aldri skjønt faskinasjonen med store hus - dette er nærmere Nikon D90 og Pentax K20D; hus som er kjent for god ergonomi og størrelse. Sleng på et grep; hvis det blir for smått.

 

* Dårligere hastighet, så mye som 1 bilde mindre pr. sekund, merkbart med andre ord!

5,3 bps kontra 6,3 bps er irrelevant. Holder ikke 5,3; så holder heller ikke 6,3. Da trenger du sannsynligvis 10bps eller raskere.

 

* Dårligere dynamisk omfang

Que? 18MP sensoren til 7D er en klart bedre sensor enn 50D sin. Og 60D har samme sensor.

 

* Mangler AFMA

Dette er noe å klage på. Send sinte brev til Canon, nevn det i tester; så ombestemmer de seg forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Poenget med 60D er optimal markedssegmentering og høyest mulig avkastning på "teknologi" lansert med 7D/550D. 60D var aldri tenkt som en ren oppgraderingsmodell for 50D - lanseringen av 7D medførte nemlig at hullet som xxD serien dekker minket betraktelig.

 

For å eksemplifisere:

1. Mange kjøper ikke 550D fordi de synes huset er litt for lite og synes 7D blir for dyr (og for stor). Da passer 60D inn - og kan hindre at disse kjøper Nikon eller annet. Bildekvalitet er i paritet med 7D (noe også 550D er).

 

Ellers er tomsi42 spot on på resten - særlig er realiteten at komposittmaterialer i dag faktisk gjør hus like solide som metall.

 

Man må huske at av totale kjøpere er det svært få som oppgraderer 40D --> 50D --> 60D. Oppgradering skjer nok i langt større intervall - f.eks 30D --> 60D eller fra f.eks 450D --> 60D. Des om har 50D vil gå til 7D eller 5D MkII eller vente noen generasjoner. Personlig gikk jeg fra 350D --> 550D og vil i neste omgang trolig gå til etterfølgere av 7D/60D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...