Gå til innhold

60D lansert, merkelige valg fra canon


Anbefalte innlegg

60D ble lansert i dag, og jeg må si at kameraet ble en skuffelse.

 

- Huset er nå laget av plast og ikke magnesium

- Micro adjust er tatt bort i forhold til 50D

 

Kameraet plasserer seg hvertfall ikke over 50D mener jeg, med tanke på at 50D ble lansert for 2 år siden. Det var akkurat dette jeg fryktet. Canon nedjusterer xxD modellene til et lavere nivå for å tvinge kunder over på 7D. Utspekulert fra canon sin side.

 

Når dette er sagt, ser det ut som et spennende kamera. Bildekvaliteten er sikkert upåklagelig. Men kvier meg for å bytte ut 40D'n med 60D i og med at huset er blitt mindre og mer skrøpelig etter min oppfatning.

 

Det gjenstår og se om kameraet blir noen suksess. Dette blir muligens et populært kamera blant førstegangskjøpere, men tviler på at folk vil bytte fra 40D/50D til 60D. Disse velger heller 7D.

 

Dette er hvertfall mine tanker rundt 60D.

Endret av to88he
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at huset er laget av plast (er nok egentlig komposittmaterialer - litt mer avansert enn "plast"), synes jeg er en fordel. Det får ned vekten - noe jeg ihvertfall setter pris på.

 

Jeg er enig i at det var dumt at micro-adjust er tatt vekk.

 

Det som gjør at 60D blir en vinner i mine øyne er den utvippbare skjermen som gjør at man kan utnytte live-view og video på en helt annen måte enn tidligere modeller. Den passer også bedre i rommet mellom 550D og 7D enn det de tidligere modellene gjorde.

 

Så jeg tror dette kameraet kommer til å selge som hakka møkk. Meget stor sjanse at det blir mitt neste kamera.

Lenke til kommentar

Det at huset er laget av plast (er nok egentlig komposittmaterialer - litt mer avansert enn "plast"), synes jeg er en fordel. Det får ned vekten - noe jeg ihvertfall setter pris på.

 

Jeg er enig i at det var dumt at micro-adjust er tatt vekk.

 

Det som gjør at 60D blir en vinner i mine øyne er den utvippbare skjermen som gjør at man kan utnytte live-view og video på en helt annen måte enn tidligere modeller. Den passer også bedre i rommet mellom 550D og 7D enn det de tidligere modellene gjorde.

 

Så jeg tror dette kameraet kommer til å selge som hakka møkk. Meget stor sjanse at det blir mitt neste kamera.

 

Enig, den utvippbare skjermen er nok en fordel ved bruk at videofunksjonen. Ser også at det var nødvendig å plassere seg midt i mellom xxxD og 7D. Slik det har vært i det siste så har 50D ligget kanskje litt for nære 7D. Fortsatt litt skeptisk til plast/kompositt-hus. Må nok ta en tur i en butikk for å prøveholde etterhvert.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Enig, den utvippbare skjermen er nok en fordel ved bruk at videofunksjonen. Ser også at det var nødvendig å plassere seg midt i mellom xxxD og 7D. Slik det har vært i det siste så har 50D ligget kanskje litt for nære 7D. Fortsatt litt skeptisk til plast/kompositt-hus. Må nok ta en tur i en butikk for å prøveholde etterhvert.

Plast/kompositt er faktisk veldig robust, så lenge det er gjort riktig. Det som ofte trekker ned er dårlig valg av finish. Sammenligner man en 550D mot f.eks. Olympus E-620, så ser man hvordan det skal gjøres ;) Og det er ikke Canon som vinner der ...

 

60D ser ut til å ha en god finish i forhold til modellene under.

Lenke til kommentar

Etter mine erfaringer med D70 tør jeg fastslå ganske bastant at når man gjør plastkompositt riktig, så får man veldig tighte og solide saker. F.eks føltes en D70 mye mer bastant i hånden enn en 20D.

 

Edit: Forøvrig er jeg enig i at det å fjerne mikrojustering er et merkelig valg i denne klassen. Jeg tror det vil gjøre kameraet mye mindre interessant for entusiastene. Jeg kan med sikkerhet si at jeg aldri ville vurdert et hus uten.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Kamerahuset i 60D er laget av "Aluminium and polycarbonate resin with glass fibre"

Høres ganske avansert ut, men tror likevel det vil bli en nedtur for 40D/50D brukere.

 

50Dv60D.jpg

The 60D is smaller than the 50D but its ergonomics are not substantially changed - it'll still feel like a big improvement over a Rebel series camera, though the loss of the metal body means the same won't be true for 50D owners

 

With the 60D Canon has unashamedly moved the X0D range out of the 'semi pro' bracket and instead focused on the enthusiast photographer looking to upgrade from their Rebel.....

 

Kilde: http://www.dpreview.com/previews/canoneos60d/ (pre produksjonsmodell)

 

En bra ting er at de hvertfall har beholdt pentaprisme og ikke gått for pentaspeil slik det er ved de billigere modellene. Kameraet har 100% dekning, noe som er veldig bra.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Det vakre her er at den gamle engheten mellom Nikon og Canon om ikke å ha noen kamera som er i dirkete konkurranse med hverandre har falt bort. Dette ser spot-on konkurrent til D90-segmentet (og oppgraderingen som kommer der). Så spørs det jo igjen om ikke Nikon flyttet D90 opp mot D300 nivå da? Om jeg hadde vært Canon kunde ville jeg vært skuffet over 60D lanseringen, som ser ut som en nedgradering fra 50D.

 

Litt usikker på hvor lurt dette var, frykter at flertallet kjøper 550D, og de som vil ha noe bedre kjøper 7D; da blir liksom 60D hengene i mellom. Prisen vil falle brutalt da eventuelt, og en fin mulighet for potensielle 550D kunder.

Lenke til kommentar

Det vakre her er at den gamle engheten mellom Nikon og Canon om ikke å ha noen kamera som er i dirkete konkurranse med hverandre har falt bort. Dette ser spot-on konkurrent til D90-segmentet (og oppgraderingen som kommer der). Så spørs det jo igjen om ikke Nikon flyttet D90 opp mot D300 nivå da? Om jeg hadde vært Canon kunde ville jeg vært skuffet over 60D lanseringen, som ser ut som en nedgradering fra 50D.

 

Litt usikker på hvor lurt dette var, frykter at flertallet kjøper 550D, og de som vil ha noe bedre kjøper 7D; da blir liksom 60D hengene i mellom. Prisen vil falle brutalt da eventuelt, og en fin mulighet for potensielle 550D kunder.

 

Enig med deg her. Nå blir XXD serien til canon i direkte konkurranse til D90 osv... Da 50D kanskje var et lite hakk over DXX serien til Nikon. Slik måtte det jo bli, når en kameraprodusent skal ha 4 forksjellige klasser med kameraer i cropklassen. Alle må spres jevnt utover med tanke på funksjoner og kvalitet.

Lenke til kommentar

Det vakre her er at den gamle engheten mellom Nikon og Canon om ikke å ha noen kamera som er i dirkete konkurranse med hverandre har falt bort. Dette ser spot-on konkurrent til D90-segmentet (og oppgraderingen som kommer der). Så spørs det jo igjen om ikke Nikon flyttet D90 opp mot D300 nivå da? Om jeg hadde vært Canon kunde ville jeg vært skuffet over 60D lanseringen, som ser ut som en nedgradering fra 50D.

Jeg tror heller at vi i fremtiden vil ha modeller som kan sammenlignes. 550D/D5000, 60D/D90, 7D/D300s, og tildels 5DMkII/D700.

 

Jeg er ikke skuffet, snarere tvert i mot. Jeg har alltid vært skuffet over at Canon ikke har hatt en modell som er lik D90 i størrelse og features. Så for meg så er det et skritt i riktig retning. xxD serien har vært litt for mye hverken eller. Så nå som 7D har kommet, kan xxD serien plasserer mer riktig i sortementet.

 

Litt usikker på hvor lurt dette var, frykter at flertallet kjøper 550D, og de som vil ha noe bedre kjøper 7D; da blir liksom 60D hengene i mellom. Prisen vil falle brutalt da eventuelt, og en fin mulighet for potensielle 550D kunder.

550D har en stor svakhet i forhold til 60D og det er ergonomien. Det er veldig mange som synes at den ikke ligger godt i hånden. Og det er egentlig ikke så mange (utenfor dete forumet ihvertfall) som trenger ekstrem-egenskapene til 7D. For de er 60D et meget godt kompromiss. Jeg spår stor suksess.

Lenke til kommentar

Sikkert et nøye gjennomtenkt valg av Canon. Inntektsmessig er det helt klart at pro-modeller genererer lite, mens entry og entusiastmodeller (som 60D og 90D) skaper mye. Så planen er nok å ha mest mulighet valg her for å kapre flest mulig kunder. 7D/D300/D700/1D(s)/D3(s/x) er mer marketing show-off og markedsføringsmat; relatert cash-flow skaper disse modellene veldig lite.

 

Edit:

Men jeg har litt problem med å skjønne Canon's holdning med å kappe "gratis-funksjonalitet" fra billigere kamerahus for å lage kunstige skiller mellom modellene. Sikker på at de kunne kastet inn funksjonalitet som fokus-tuning og flere knapper uten å kanibalisere markedet for de dyrere modellene (har fungert fint for Nikon i det minste).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hva forventet du? Et 7D hvor emblemet var byttet ut med 60D og til halve prisen?

 

"Plast" som noen klager på er ikke "bare plast" - og ikke nødvendigvis negativt. Vekta blir redusert, noe som er positivt, ser liten fordel med å dra på en halv kilo dødvekt i metall bare fordi et eller annet. Har aldri hørt om et speilreflekskamerahus som er blitt ødelagt fordi det var av "plast" og ikke metall.

 

Om det er over/under/ved siden av 50D er alt etter som man ser det. Glemmer man vekten/metallet vil jeg si det er en oppgradering på flere områder enn mellom 40D og 50D. Forresten, på en måte er det at man slipper med mindre vekt vel og å anse som et pluss som nevnt.

 

Angående det siste du nevner så er jo forholdet faktisk mer positivt nå enn før for en som har 40D eller 50D, nå er det 2 å velge i mellom (60D og 7D) dersom vedkommende ønsker å oppgradere. Og enda et pluss: Det ene har vridbar skjerm, mens det andre har den vanlige saken. Man kan kanskje si at det er blitt litt vanskeligere å bestemme seg, men det må sees positivt på siden det "vanskelige" er at det finnes valgmuligheter nå.

 

Tor

Lenke til kommentar

Kameraet minner meg egentlig veldig om E-30, både av markedssegment, størrelse og utseende. Canon er heldigvis for pragmatiske og fornuftige til å på død og skulle finne på en særere skjermmekanisme enn den åpenbare.

 

Jeg tror dette kameraet blir en suksess, men det er klart at når 7D først er blitt såpass billig som det er blitt, så er det ikke veldig stort lebensraum mellom 550D og 7D. Det er ganske viktig for det at vekt og størrelse er gått ned fra 50D slik at det kan konkurrere med 7D.

Lenke til kommentar

Hva forventet du? Et 7D hvor emblemet var byttet ut med 60D og til halve prisen?

 

"Plast" som noen klager på er ikke "bare plast" - og ikke nødvendigvis negativt. Vekta blir redusert, noe som er positivt, ser liten fordel med å dra på en halv kilo dødvekt i metall bare fordi et eller annet. Har aldri hørt om et speilreflekskamerahus som er blitt ødelagt fordi det var av "plast" og ikke metall.

 

Om det er over/under/ved siden av 50D er alt etter som man ser det. Glemmer man vekten/metallet vil jeg si det er en oppgradering på flere områder enn mellom 40D og 50D. Forresten, på en måte er det at man slipper med mindre vekt vel og å anse som et pluss som nevnt.

 

Angående det siste du nevner så er jo forholdet faktisk mer positivt nå enn før for en som har 40D eller 50D, nå er det 2 å velge i mellom (60D og 7D) dersom vedkommende ønsker å oppgradere. Og enda et pluss: Det ene har vridbar skjerm, mens det andre har den vanlige saken. Man kan kanskje si at det er blitt litt vanskeligere å bestemme seg, men det må sees positivt på siden det "vanskelige" er at det finnes valgmuligheter nå.

 

Tor

 

Nei jeg hadde slett ikke forventet 7D til halv pris.

 

60D veier 755gram og 50D veier 822gram, så en halvkilo var vel litt å ta i. 50D er også en god del større, dette ser du på bildene lengre opp i tråden.

Jeg har ikke sagt at det trenger å være negativt at et kamera er laget av kompositt og ikke metall. Men mange vil kanskje oppleve kameraet som mer skrøpelig. Dersom du leser testen på "dpreview" ser du også at de sier det samme. Ergonomien/følelsen er blitt en negradering fra 50D. http://www.dpreview.com/previews/canoneos60d/

 

Hvorfor er det positivt at 60D mister micro adjustment? Og har færre bps?

Hva mener du med to stykker å velge i? høres ut som du mener at 7D og 60D er identiske?

Det er tvert i mot større forskjell på xxD serien og 7D enn det var før. Forskjellene har blitt større mellom disse. Det var dette som var intensjonen med hele 60D. Kameraet har fjernet seg selv fra 7D og nærmet seg 550D for å passe inn midt i mellom.

 

Sum av summarum forstår jeg ikke hva du mener Tor.

 

Edit: Klart at 60D er en oppgradering når det gjelder tekniske egenskaper. Tiden står jo ikke stille heller. 50D er tross alt 2 år gammelt. 40D høst07 - 50D høst08 - 60D høst10 klart det er naturlig at 60D er en større oppgradering fra 50D. kontra 40D->50D.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Canon har nok gjort et riktig valg her,plassert 60D mer mot innstegs-segmentet så det ikke blir en direkte konkurrent mot 7D.

 

Om det var lurt eller ei har jeg ikke fått satt meg opp en mening om ennå,tror ikke jeg vil ha det som kamera nr.2.

550D vil fungere like godt som 2'end kamera,kan hende 600D blir et enda bedre 2'end kamera når det kommer.

 

:hmm:

 

Edit:blir mer aktuelt og vente på et speilløst systemkamera fra Canon som 2'end.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Enig i at det er merkelige valg fra Canon. Dårligere skuddtakt, mangel av mikrojustering og ikke værtetting. Uten å ha finlest dpreview så virker det som det er færre funksjoner i menyene også. Synd.

 

Håper mikrojustering og skuddtakt kan justeres med fremtidig firmware oppgradering.

Lenke til kommentar

Hva forventet du? Et 7D hvor emblemet var byttet ut med 60D og til halve prisen?

 

"Plast" som noen klager på er ikke "bare plast" - og ikke nødvendigvis negativt. Vekta blir redusert, noe som er positivt, ser liten fordel med å dra på en halv kilo dødvekt i metall bare fordi et eller annet. Har aldri hørt om et speilreflekskamerahus som er blitt ødelagt fordi det var av "plast" og ikke metall.

 

Om det er over/under/ved siden av 50D er alt etter som man ser det. Glemmer man vekten/metallet vil jeg si det er en oppgradering på flere områder enn mellom 40D og 50D. Forresten, på en måte er det at man slipper med mindre vekt vel og å anse som et pluss som nevnt.

 

Angående det siste du nevner så er jo forholdet faktisk mer positivt nå enn før for en som har 40D eller 50D, nå er det 2 å velge i mellom (60D og 7D) dersom vedkommende ønsker å oppgradere. Og enda et pluss: Det ene har vridbar skjerm, mens det andre har den vanlige saken. Man kan kanskje si at det er blitt litt vanskeligere å bestemme seg, men det må sees positivt på siden det "vanskelige" er at det finnes valgmuligheter nå.

 

Tor

 

Nei jeg hadde slett ikke forventet 7D til halv pris.

 

60D veier 755gram og 50D veier 822gram, så en halvkilo var vel litt å ta i. 50D er også en god del større, dette ser du på bildene lengre opp i tråden.

Jeg har ikke sagt at det trenger å være negativt at et kamera er laget av kompositt og ikke metall. Men mange vil kanskje oppleve kameraet som mer skrøpelig. Dersom du leser testen på "dpreview" ser du også at de sier det samme. Ergonomien/følelsen er blitt en negradering fra 50D. http://www.dpreview.com/previews/canoneos60d/

 

Hvorfor er det positivt at 60D mister micro adjustment? Og har færre bps?

Hva mener du med to stykker å velge i? høres ut som du mener at 7D og 60D er identiske?

Det er tvert i mot større forskjell på xxD serien og 7D enn det var før. Forskjellene har blitt større mellom disse. Det var dette som var intensjonen med hele 60D. Kameraet har fjernet seg selv fra 7D og nærmet seg 550D for å passe inn midt i mellom.

 

Sum av summarum forstår jeg ikke hva du mener Tor.

 

Et halvt kilo var noe på kanten ja ;) men ment som en markering av dødvekt. I følge sammenligningen her så veier 60D 530gr og 50D 822gr som du selv skriver, jeg vet ikke hva som er korrekt https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids%5B%5D=100215&pids%5B%5D=121852&pids%5B%5D=113259&pids%5B%5D=133540&Sammenlign=Sammenlign

 

Foreløpig er jeg lite kjent med detaljene (og da med forbehold om feil), men:

 

18mp sensoren til Canon er bedre enn den som er i 50D ved noe mindre støy, bedre detaljoppløsning og bedre skarphet. Batterikapasiteten er betydelig større på 60D og det har samme batteri som 7D og 5DII. Autofokussystemet er oppgradert. Vridbar skjerm. Masterblits. Lysmåleren er oppgradert. Video. Levelmeter (vater) er vel og å finne på 60D(?) osv osv, det er nok sikkert flere oppgraderinger i forhold til 50D.

 

Minusene i forhold til 50D er vel stort sett 1bps mindre, microadjustment, C2... og, hva mer?

 

Ser du opp til 7D er det i hovedsak flere bps og bedre autofokussystem som er de største forskjellene vil jeg tro? Detaljer finnes i forskjeller og, men skulle bare mangle at ikke et dyrere hus hadde "litt mer". Når det er sagt var ikke 50D særlig billig det heller ganske lenge og slik sett er ikke dagens pris på 7D noen overpris, snarer tvert om.

 

Hva mener du 60D mangler? Og husk å ta med momentet at det ikke bør være for close til 7D heller. Jeg tipper at 60D vil kjapt nærme seg 7000,-

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...