Gå til innhold

retur - hvem har ansvaret?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Fikk en vare jeg sendte tilbake igjen da jeg ikke var fornøyd med denne innen fristen på 14 dager til netonnet.

 

Den ble sendt tilbake med servicepakke med posten ut ifra de opplysningene kundeservicen ga til meg over telefon.

 

Den ble så sendt tilbake i originalemballasje med beskyttelse, den ble også teipet igjen.

 

Når det kommer til netonnet så hevder de at den er såpass skadet at jeg ikke kan få tilbakebetalt beløpet som jeg betalte dem for produktet.

 

Så hevder de at jeg enten kan godta å få tilsendt pcn tilbake med skader eller sende en klage til bring og ta opp saken med dem og klage på forsendelsen.

 

Så spørsmålet mitt er om jeg faktisk må dette eller om det egentlig er en internsak mellom netonnet som ikke påvirker meg nevneverdig? Om dette er tilfelle så kan jeg kreve pengene tilbakebetalt straks?

 

 

På forhånd takk, Sebastian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt er det du som avsender som er ansvarlig for skader på varen under frakt. Det vil si at du må kontakte Posten for å få erstattet dette.

 

Derimot, hvis Posten ikke vil dekke dette pga. dårlig emballering bør du ta kontakt med selger igjen. Regner med at varen var pakket inn likt (eller bedre) som da du mottok den, siden du brukte orginalemballasje. Kan ikke helt forstå at selger kan kreve at du skal emballere varen bedre enn de gjorde ;)

Lenke til kommentar

Sant nok, hvis varen bare var pakket inn i cellofan er det neppe lurt å sende den tilbake på samme måte ;)

 

Jeg tenkte mer på at selger, som en profesjonell part, burde emballere varen korrekt. Og på samme måte bør de ikke legge skylden på kjøper om varen blir skadet under retur, så lenge varen er pakket inn på samme måte :)

Lenke til kommentar

Sant nok - men man har vel handlet i "god tro" om man sender varen tilbake i samme innpakning den kom i? Forutsetter selvfølgelig at varen ikke er åpenbart dårlig pakket inn.

 

Forøvrig er det nok mange selgere som også slurver med emballeringen. Jeg kjøpte for en tid tilbake en programmerbar fjernkontroll fra en større elektrokjede. Denne ble sendt i sin fine innpakning, som igjen lå og slang uten beskyttelse i en altfor stor eske. Selve produktet hadde klart seg fint, men innpakningen hadde fått litt juling ("bøyde" hjørner, riper i plasten). Dette kommenterte de imidlertid ikke da jeg returnerte produktet på angreretten (av andre årsaker).

Hadde selger klaget på at eska var stygg/skadet kunne det fort blitt en krangel ut av det. Jeg returnerte produktet i eska den kom i, men la oppi litt avispapir så varen skulle ligge støtt.

Lenke til kommentar

Sant nok - men man har vel handlet i "god tro" om man sender varen tilbake i samme innpakning den kom i? Forutsetter selvfølgelig at varen ikke er åpenbart dårlig pakket inn.

Joda, men så lenge varen ikke ble skadet på vei til kunden, så er det fortsatt uansett en sak mellom sender og Posten om varen blir skadet på vei tilbake til selger.

 

Hvordan selger har pakket varen, har ingen innvirkning på hvordan man bør pakke for å sende tilbake til selger. Da er det kun kundens fornuft, og ingenting annet, som er avgjørende.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet en sak mellom Posten og sender - men om Posten frasier seg ansvar pga dårlig innpakning mener jeg at selger bør ta støyten.

 

For å sette det på spissen: Du har bestilt noe, men angrer deg før varen har kommet. Du henter den på postkontoret, åpner eska, fyller ut angrerettsskjemaet, teiper igjen og sender varen tilbake uten å engang ha forlatt postkontoret. På vei tilbake til selger blir varen skadet og Posten tar ikke ansvar pga. dårlig innpakning.

Er det i dette eksempelet rett og rimelig at kunden blir sittende med svarteper?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager sen update her da det har vært mye tjohei.

 

Skaden var tydeligvis en liten ripe under pc´n som jeg aldri fikk dokumentert.

 

Originalemballasjen ankom med litt isopor, jeg tok også å la inn noen "bobleposer" rundt der hvor den ikke var beskyttet før jeg sendte den tilbake.

 

Ifølge nettstedet(netonnet) så er dette en sak mellom meg og bring. Noe jeg synes merkelig da jeg sendte det med posten og ikke brukte bring. Dette regner jeg med lar seg forklare ved at det er samme selskap med to avdelinger, dog er det netonnet som har en avtale med bring om leveranse til og fra seg. Jeg involverte aldri bring. Det jeg gjorde var å sende den tilbake dit jeg fikk beskjed om som var ett sted i Oslo for videresending i tillegg til å legge inn ekstra beskyttelse.

 

De hevder også at jeg må betale fraktomkostningene, stemmer dette?

Det jeg fikk ut av å lese angrerettsloven på lovdata tyder det omvendte.

 

Siste status i saken nå er ihvertfall at saken er til behandling hos forbrukerrådet, da jeg så meg lei på å krangle med netonnet over mail i over 2 måneder.

 

Noe annet rart var at mens denne tvisten var pågående så sendte de pcn tilbake til meg uten å spørre meg, jeg trodde ikke det var lov da det var en pågående tvist som ikke var løst?

 

I tillegg til dette så var jeg jo ikke på denne adressen da jeg har flyttet 400 km unna. Så den ble sendt i retur og da mottar jeg en mail der de spør om jeg vil ha tilsendt datamaskinen tilbake eller om de skal lagre den.

Pussig nok sier kundebehandleren siden at de ikke kan lagre den, forvirrende nok.

 

Jeg fikk ei heller aldri svar på hvorfor de sendte pcn tilbake igjen til meg på mail.

 

Problemet med klagingen til bring blir også at jeg ikke lenger har sendingsnummeret.

Lenke til kommentar

De hevder også at jeg må betale fraktomkostningene, stemmer dette?

Det jeg fikk ut av å lese angrerettsloven på lovdata tyder det omvendte.

Når du benytter deg av angreretten må du dekke fraktkostnaden for returen. Den opprinnelige fraktkostnaden (fra selger til deg) skal selger dekke.

 

Problemet med klagingen til bring blir også at jeg ikke lenger har sendingsnummeret.

Jeg går ut fra at selger har tatt vare på emballasjen du brukte, siden denne er et viktig "bevis" i saken. Regner med sendingsnummeret står på adresselappen på pakka.

Hvis ikke kan det godt tenkes at Posten/Bring kan søke i systemene sine - så lenge du vet når og hvor du leverte pakken bør de kunne finne den med mindre du brukte Oslos mest travle postkontor.

 

Uansett er det nok riktig at du må ta saken med Posten. Du er ansvarlig for frakten når du sender varen (på samme måte som selger ville vært ansvarlig ved skade på varen på vei til deg).

Jeg ville ha gjort det slik:

1) Klage til Posten på at varen ble skadet under transport (dette har de systemer for, og pakker er forsikret opp til et visst beløp).

Og så, avhengig av resultatet:

2a) Posten godtar klagen og gir erstatning, case closed

2b) Posten avviser klagen pga. dårlig emallering: Da ville jeg tatt saken videre med selger. Du skriver at du har sendt varen tilbake i samme emballasje, til og med bedre pakket inn. Jeg kan ikke se hvordan selger (som profesjonell part) kan kreve at du pakker inn varen bedre enn de gjorde når de sendte den til deg.

 

Lykke til, og hold oss oppdatert!

 

Om selger kan/bør/må sende varen i retur til deg tør jeg ikke svare på, dette er det sikkert noen som kan mye bedre enn meg :)

Lenke til kommentar

De hevder også at jeg må betale fraktomkostningene, stemmer dette?

Det jeg fikk ut av å lese angrerettsloven på lovdata tyder det omvendte.

Når du benytter deg av angreretten må du dekke fraktkostnaden for returen. Den opprinnelige fraktkostnaden (fra selger til deg) skal selger dekke.

 

Problemet med klagingen til bring blir også at jeg ikke lenger har sendingsnummeret.

Jeg går ut fra at selger har tatt vare på emballasjen du brukte, siden denne er et viktig "bevis" i saken. Regner med sendingsnummeret står på adresselappen på pakka.

Hvis ikke kan det godt tenkes at Posten/Bring kan søke i systemene sine - så lenge du vet når og hvor du leverte pakken bør de kunne finne den med mindre du brukte Oslos mest travle postkontor.

 

Uansett er det nok riktig at du må ta saken med Posten. Du er ansvarlig for frakten når du sender varen (på samme måte som selger ville vært ansvarlig ved skade på varen på vei til deg).

Jeg ville ha gjort det slik:

1) Klage til Posten på at varen ble skadet under transport (dette har de systemer for, og pakker er forsikret opp til et visst beløp).

Og så, avhengig av resultatet:

2a) Posten godtar klagen og gir erstatning, case closed

2b) Posten avviser klagen pga. dårlig emallering: Da ville jeg tatt saken videre med selger. Du skriver at du har sendt varen tilbake i samme emballasje, til og med bedre pakket inn. Jeg kan ikke se hvordan selger (som profesjonell part) kan kreve at du pakker inn varen bedre enn de gjorde når de sendte den til deg.

 

Lykke til, og hold oss oppdatert!

 

Om selger kan/bør/må sende varen i retur til deg tør jeg ikke svare på, dette er det sikkert noen som kan mye bedre enn meg :)

 

 

Men bare noen spørsmål:

Du vet ikke om noen lover som støtter opp under det du sier om at jeg har ansvaret for tilbakesendingen og risikoen der med posten/bring opp mot evt skader osv?

 

Dersom ikke jeg har motatt dokumenter på at pcn faktisk er skadet er det fortsatt gjeldende for meg å gå gjennom posten/bring først da?

Kundebehandleren hevder å ha sendt bilder men jeg mottar ingen så da hjelper det ikke meg noe. Uansett så var den helt fin når jeg sendte den så det er jo da evt posten sin skyld. Enkelte ganger kan man innbille seg at selskapene selv skader de som blir sendt i retur for å slippe tilbakebetaling. :p

 

Har etterspurt sendingsnummeret hos dem nå for å prøve å virke litt medgjørlig. Tviler på at de er så veldig hypp på å hjelpe etter at jeg nevnte det med forburkerrådet til dem.

Lenke til kommentar

I Angrerettsloven kapittel 4 §15 står det noe om dette.

 

Noen sitater herfra:

Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.
Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning gjelder bestemmelsen i fjerde ledd.

Er varen levert på annen måte, skal forbrukeren enten stille varen til selgerens rådighet for avhenting på det stedet den ble mottatt eller levere eller sende den til selgeren.

Det siste sitatet er fjerde ledd som det henvises til lenger opp.

 

Når det gjelder hvem som bærer ansvaret for frakten er det jo nærliggende å tenke at den som bestiller frakten er ansvarlig, altså selger når du kjøper en vare, og du selv når du returnerer varen.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Etter en lengre prat med en tekniker som undersøkte pcn kom han fram til at den helt klart kan videreselges. Dog med et prisfall på 5 % siden jeg ikke sendte med masse papirer. Noe som meg er helt greit da de 5 % nesten utgjør hele kostnaden ved å sende dem tilbake.

 

Det er også verdt å merke seg at de kun nektet helt til brevet fra forbrukerrådet ankom. Jeg kan ikke si at jeg er helt tilfreds med at det tok så lang tid og at det måtte en tredjepart til for at noe ble gjennomført.

 

Så min oppfordring til alle som opplever lignende: Klag på mail så du har det skriftlig, ta vare på svarene. Leder det ingen vei kontakt forbrukerrådet og send inn din oppsamlende informasjon.

 

Nå gjenstår det bare å se når pengene kommer in.

Venter med å sette saken som løst til pengene er registrert på kontoen min.

 

Mvh Sebastian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...