Gå til innhold

vernissage uttale


hårknute

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med v. http://uk.encarta.ms...arch=vernissage

 

PS: Retningslinjenepunkt 2:

 

Det holder med éntråd om ditt emne, ikke opprett flere identiske tråder i forskjellige områderav forumet.

 

Hvis du vil flytte kategori trykker du på 'Rapporter' og ber om flytting, det er gratis service. :)

Sletter den andre tråden din.

Endret av Hårek
Omformulering
Lenke til kommentar

Det er valgfritt om du vil uttale den siste e-en eller ikke. Du må bare ha en litt mer langtrukken a hvis du skal droppe den. Da blir det litt mer fransk over uttalen, og ordet er jo opprinnelig fransk. At enkelte uttaler det fernissasj kommer trolig av at uttrykket stammer fra å fernissere, evt. at man tror det er tysk, hvor v uttales f.

Lenke til kommentar

Det er valgfritt om du vil uttale den siste e-en eller ikke. Du må bare ha en litt mer langtrukken a hvis du skal droppe den. Da blir det litt mer fransk over uttalen, og ordet er jo opprinnelig fransk. At enkelte uttaler det fernissasj kommer trolig av at uttrykket stammer fra å fernissere, evt. at man tror det er tysk, hvor v uttales f.

 

Ja, det var derfor jeg lurte på det - at jeg hadde lest en plass at ordet kom fra å fernissere. Men enkelte sier altså fernissasj? Grunnen til at dette er så viktig for meg, er at jeg har fått en skriftlig invitasjon til vernissage, som det sto, og jeg har ikke lyst til å drite meg ut ved å uttale det feil. Derfor lurer jeg mest på hvordan de sier det i kunstkretser. Jeg postet først dette spørsmålet under kategorien billedkunst, men der fikk jeg ikke svar, og så ble det jo slettet derfra.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt opptil flere ganger folk si fernissasj, ja. Men både på norsk, fransk og engelsk uttales det med v, og ferniss heter da også varnish og vernis på henholdsvis engelsk og fransk. Oljemalerier får påført ferniss for å bli blankere og beskytte overflaten, og vernissasjer var opprinnelig den aller første utstillingen mens fernissen fortsatt holdt på å tørke på maleriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...