Gå til innhold

Windows er så trangsynt at det er ikke morsomt en gang.


wil

Anbefalte innlegg

Har da et problem med en laptop som jeg har her. Det er en laptop som jeg har her som jeg godt kunne tenkt meg å kjøre Dualboot Windows XP og Arch. Har selvfølgelig kjørt Dualboot på flere maskiner, så det er ikke noe problem, men den aktuelle PC`en har ikke fungerende Optisk drev da, så jeg må sette harddisken i en annen bærbar å installere Windows XP på harddisken fra den maskina. Når jeg så setter tilbake harddisken til den maskina det gjelder så vil den ikke boote. Derimot, hvis jeg gjør det samme med Arch da så booter den på den maskina som jeg har kobla harddisken til.

Hvorfor skal Windows være så trangsynt? Jeg har prøvd både å gjenopprette fra Image og reinstallere Windows XP, men det fungerer allikevel. Fungerer heller ikke hvis jeg booter den fra Grub.

Hvorfor går det ikke an å boote Windows XP. Må jeg gjøre noe spessielt når jeg setter den tilbake i maskina?

 

Håper noen vet noe.

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XP er veldig trangsynt på bytte av komponenter, noe som betyr at en installasjon av XP på et system ikke pleier å virke på et annet system. Så når du har installert XP på en annen pc, virker ikke den når du flytter den tilbake.

 

Det du kan prøve er å starte opp XP-en din i sikkerhetsmodus på en PC der det går, åpne enhetsbehandling og gå berserk med avinstallering/fjerning av drivere.

 

Andre tips her: http://michaelstevenstech.com/moving_xp.html#3

 

Det går også an å installere fra USB, jeg gjorde i hvert fall det i går med W7. Kan være litt pes, men finnes mange guider på nettet.

Lenke til kommentar

Windows, og særlig XP er sært på å bli installert på en pc og så sette disken i en annen. Dette er jo fordi den installerer alt av drivere etc til hovedkort og annet hardware. Og når du setter den inn på den nye pcen har den jo ikke disse driverene, men noen helt andre. Og da sliter den litt.

OG så handler det jo om aktivering osv også, da lisensene er bundet opp mot hovedkort, harddisk etc.

 

Derfor er Windows vanskelig. Noen ganger er man heldig, men til og med med Windows Vista og Windows 7 kan du få problemer ved å gjøre installasjonen på en pc og flytte disken til en annen pc. Om ikke pcene er 100% like da, men da er jo ikke akkurat det behovet for flytting der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

dette er ikke sært av windows, men en sikkerhet som er bygget inn i oset for å forhindre stjæling av disker og OS.

 

Dette kan prøves men ikke sikkert det fungerer. Når du er ferdig å innstalere på den andre maskinen, så kjører du sysprep på disken og velger at den skal slås av. Når disken er slått av, så flytter du den til en laptopen og starter opp igjen.

Funker ikke det, så er en USB installasjon neste steget eller kjøpe en USB ekstern cd-rom..

Lenke til kommentar

Hei igjen. Takk for svarene.

Geir sitt svar var helt i Tåka synes no jeg.

PC`en det er snakk om er bra. Det er en Pentium 4 med 1 GB Ram.

Uannsett så har jeg kommet litt lenger her da. Jeg lånte med meg en sånn overgang mellom IDE og USB i dag for å se om jeg fikk kobla på DVD Rom for så å boote fra den. Det viste seg da at jeg måtte ha en strøm adapter så jeg var en tur til på jobb og lånte en annen med strøm-adapter.

Jeg kobla på en DVD Rom og etter litt surring i BIOS så ville faktisk Parted Magic boote fra DVD Romen som var kobla til via USB. Med andre ord så er det tydligvis USB Boot på den.

Så hvis ting gjøres riktig så tror jeg det skal gå greit å få den til å boote fra en USB Stick med Windows XP Installasjonsfilene på også.

Spørs om ikke det får bli i helgen eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...