Gå til innhold

Et relevant spørsmål til kristne


Anbefalte innlegg

I 1 mo 1 står det at et uspesifisert antall mennesker ble skapt samtidig av elochim (Gud). Og -im-endelsen antyder flertall på hebraisk. La OSS skape mennesker i VÅRT bilde ("Kongelig flertall" er ukjent i semittiske språk).

 

Man og kvinne skapte (de) dem, i sitt bilde skapte (de) dem - og følgelig må det ha vært guder av alle kjønn der.

 

Så hvor ble det av den kvinnelige guden? (Og for å avvæpne apolegetene her inne - hold deg til teksten!)

 

Og når vi er inne på temaet - dersom du som kristen føler det absolutt nødvendig å forsvare disse ord så kan du samtidig si hva slags forhold du har til evolusjonsteorien. For det blir PLUTSELIG veldig relevant igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv kristelig, men ikke kirkegjenger, eller deltar på møter.. men har min tro.. og det står vell skrevet noe sånt som at man er frelst ved sin tro.. :)

 

Anyway.. syns det er spennende det du har skrevet her..

Du har uthevet skriften oss og vårt.. henger meg ikke så mye opp i VÅRT, men ordet OSS.. syns jeg var pussig.. Har alltid vært av den oppfatning at det kun er en Gud.. men bladde fort opp i mosebok og der står det faktisk OSS.. så hvem andre var "til stedet" ??

 

Jeg har ikke tenkt å forsvare noe som helst :) føler ikke noen trang til det, syns bare dette var interessant.. men det får meg ikke til å endre tro av den grunn.. :)

evolusjonsteorien er interessant nok den, men den har for mange "huller" til at den støttes av meg..

Personlig mener jeg at folk får tro hva de vil, så lenge de ikke plager meg eller andre med det..

Lenke til kommentar

Av andre skriftsteder forstår vi at den Gud benyttet som sitt spesielle redskap under skapelsen, var Jesus Kristus, i hans førmenneskelige tilværelse. Han kan i likhet med den personifiserte visdom si at «[Gud] skapte meg som sitt første verk», og at han var Guds «verksmester». Han var «Ordet», den som «alt [annet] er blitt til ved». «Han er et bilde av Gud den usynlige, den førstefødte framfor enhver skapning,» og det passet derfor godt at han medvirket ved menneskets skapelse, ettersom også mennesket ble skapt i Guds bilde.— Ordspr. 8: 22, 30; Joh. 1: 1—3; Kol. 1: 15, 16.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv kristelig, men ikke kirkegjenger, eller deltar på møter.. men har min tro.. og det står vell skrevet noe sånt som at man er frelst ved sin tro.. :)

 

Anyway.. syns det er spennende det du har skrevet her..

Du har uthevet skriften oss og vårt.. henger meg ikke så mye opp i VÅRT, men ordet OSS.. syns jeg var pussig.. Har alltid vært av den oppfatning at det kun er en Gud.. men bladde fort opp i mosebok og der står det faktisk OSS.. så hvem andre var "til stedet" ??

 

Jeg har ikke tenkt å forsvare noe som helst :) føler ikke noen trang til det, syns bare dette var interessant.. men det får meg ikke til å endre tro av den grunn.. :)

evolusjonsteorien er interessant nok den, men den har for mange "huller" til at den støttes av meg..

Personlig mener jeg at folk får tro hva de vil, så lenge de ikke plager meg eller andre med det..

 

Kunne du postet disse hullene i evolusjonsteorien på tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1245336 ? hadde vært interessant å lese om hva du tenker. :)

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

I 1 mo 1 står det at et uspesifisert antall mennesker ble skapt samtidig av elochim (Gud). Og -im-endelsen antyder flertall på hebraisk. La OSS skape mennesker i VÅRT bilde ("Kongelig flertall" er ukjent i semittiske språk).

 

Man og kvinne skapte (de) dem, i sitt bilde skapte (de) dem - og følgelig må det ha vært guder av alle kjønn der.

 

Så hvor ble det av den kvinnelige guden? (Og for å avvæpne apolegetene her inne - hold deg til teksten!)

 

Og når vi er inne på temaet - dersom du som kristen føler det absolutt nødvendig å forsvare disse ord så kan du samtidig si hva slags forhold du har til evolusjonsteorien. For det blir PLUTSELIG veldig relevant igjen.

 

Gud skapte mannen og så tok han et ribbein fra mannen og lagde kvinnen. Helt hvordan det foregikk vet ikke jeg, fordi jeg tror det er bildelig forklart.

 

Men jeg tror på treenigheten og da finns det bare en Gud, men allikevel tre. Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd.Om Faderen og Den Hellige Ånd har "kjønn" det er vel heller ikke sikkert. Jeg tror både det feminine og maskuline finns plass til hos Gud.

Endret av dixi
Lenke til kommentar

Ja du tror og du tror... på disse påstandene og oversetter dem (Les tolker) etter eget hjerte og forgodt befinnende...

 

evolusjonsteorien er interessant nok den, men den har for mange "huller" til at den støttes av meg..
Ja flg linken til Tenklitt, for du har åpenbart blitt foret med disse "hullene" uten helt å forstå hva det betyr.. :) Så sjekk opp linken til Tenklitt....
Lenke til kommentar

I 1 mo 1 står det at et uspesifisert antall mennesker ble skapt samtidig av elochim (Gud). Og -im-endelsen antyder flertall på hebraisk. La OSS skape mennesker i VÅRT bilde ("Kongelig flertall" er ukjent i semittiske språk).

 

Man og kvinne skapte (de) dem, i sitt bilde skapte (de) dem - og følgelig må det ha vært guder av alle kjønn der.

 

Så hvor ble det av den kvinnelige guden? (Og for å avvæpne apolegetene her inne - hold deg til teksten!)

 

Og når vi er inne på temaet - dersom du som kristen føler det absolutt nødvendig å forsvare disse ord så kan du samtidig si hva slags forhold du har til evolusjonsteorien. For det blir PLUTSELIG veldig relevant igjen.

 

Godt spørsmål!

 

Hvis du ser på den hebraiske formen for flertall, så handler den om mannlig flertall. Språkmessig er den konstruert slik at det er forskjell på mannlig og kvinnelig flertall.

 

Ordet som du henviser til er i mannlig flertall, ellers ville det fått endelsen -ot.

Ordene "skapte de dem" er også i mannlig flertall

 

Mannlig flertall på hebraisk fungerer slik at hvis det er 99 kvinner og 1 mann, blir hele forsamlingen tiltalt med mannlig flertall.

 

Håper det var oppklarende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannlig flertall på hebraisk fungerer slik at hvis det er 99 kvinner og 1 mann, blir hele forsamlingen tiltalt med mannlig flertall.

 

Håper det var oppklarende

Det forklarer ihvertfall hvorfor bibelen i det store og hele virker som forløperen til Stig Larssons "Menn som hater kvinner"...

 

I GT var samtelige kvinner referert til som horer unntatt ei, jessabel... Så enten VAR det mye horer på den tiden ellers så var de som fant på bibelen forsmådde elskere (eller homoseksuelle og misforståtte menn) som ikke hadde noe godt forhold til kvinner...

 

Men det forklarte en del...

Lenke til kommentar

 

I GT var samtelige kvinner referert til som horer unntatt ei, jessabel...

 

 

Hvis dette er det intrykket du sitter igjen med, så anbefaler jeg deg at du leser en gang til... For det du sier her er rett og slett feil!

 

 

// WINWIN

 

Vel så les selv da! Syntes det sto uhyggelig mange ganger jeg at kvinner var horer og det som verre var...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...