Gå til innhold

Sushi for nybegynnere?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har fundert på å smake sushi, men som den trauste nordmannen jeg er så vet jeg INGENTING om dette annet enn at det er rå fisk.

 

Er det HELT rå fisk (ikke røkt, saltet tørket osv?)?

 

Deretter lurer jeg på hva som kan være smart å smake på første gangen! Det er sikkert noe sushi som er mer hard-core enn andre og har lyst til å holde meg unna disse

:blush:

 

Håper noen vil hjelpe meg!

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første gang jeg spiste sushi hadde jeg heller ingen aning på hva jeg skulle bestille. Jeg tok noe på menyen som så greit ut og ble kjempefornøyd. Jeg var noe uggen i magen etterpå, og det var ganske uvant, men absolutt veldig bedagelig. Synes du bare skal hive deg ut i det. :)

 

Bildene viser hvor mye av det jeg ble servert jeg spiste. Jeg spiste opp enda en slik rød dings, en halv grå en og enda en maki etter det siste bildet ble tatt.

post-161136-1282850997,7281_thumb.jpg

post-161136-1282851243,4147_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om du får tak i en bra sushi restaurant som serverer deg California Roll eller Zombie Roll burde du prøve det. Herlig herlig fisk, den Zombie rollen er også med et frityrt ytterlag.

 

Ellers vil jeg kanskje anbefale deg å holde deg langt unna dagligvarebutikker og kioskvarianter av sushi, kan fort bli skuffet og gi opp håpet.

 

Samtidig vil jeg også nevne at noe av det bedre jeg har smakt er sashimi, som du kan lage selv ved å kjøpe en Salma laks (ofte på Rema 1000). Disse skal være ganske så rykende ferske, og de skal serveres rått. Google litt på oppskrifter til soyasauser og serveringmetoder er ikke dumt. Veldig godt med en liten salat med agurk, gullerot og bønnespirer skiver, skvis litt sitron og litt salt over. Yum yum!

 

Heisann!

 

Har fundert på å smake sushi, men som den trauste nordmannen jeg er så vet jeg INGENTING om dette annet enn at det er rå fisk.

 

Er det HELT rå fisk (ikke røkt, saltet tørket osv?)?

 

Deretter lurer jeg på hva som kan være smart å smake på første gangen! Det er sikkert noe sushi som er mer hard-core enn andre og har lyst til å holde meg unna disse

:blush:

 

Håper noen vil hjelpe meg!

:)

Ja, den er helt rå. Det er derfor man kaller det råfisk.

 

Tunfisk / Salma sushi er sikkert en god starter.

Endret av Dravde Den Feite
Lenke til kommentar

Første gang jeg spiste sushi hadde jeg heller ingen aning på hva jeg skulle bestille. Jeg tok noe på menyen som så greit ut og ble kjempefornøyd. Jeg var noe uggen i magen etterpå, og det var ganske uvant, men absolutt veldig bedagelig. Synes du bare skal hive deg ut i det. :)

 

Bildene viser hvor mye av det jeg ble servert jeg spiste. Jeg spiste opp enda en slik rød dings, en halv grå en og enda en maki etter det siste bildet ble tatt.

Denne typen sushi meny er perfekt for nybegynnere. Husk å vær forsiktig med den grønne wasabien, det skal bare pittelitt i soyasausen som røres godt til, og litt for mye kan ødelegge smaken helt.

Lenke til kommentar

Litt artig at det er ingen som nevner risen, da ordet 'sushi' faktisk refererer til risen, ikke fisken. For å bli sushi-kokk i Japan får man ikke lov til å holde på med noe annet enn å koke ris i flere år før man får lov til å preparere fisken. Er ikke bare-bare å lage risen skikkelig. Man må ha riktige type riskorn, må være kokt akkurat lenge nok til at det er mykt men at hvert riskorn fortsatt er inntakt, så ha i spesielle mengder og typer eddiker for så å servere det i romtemperatur.

Lenke til kommentar

Det greieste er å gå til en sushi-restaurant (ikke en kinarestaurant som også serverer sushi) og si at du er fersk i gamet og ønsker noe forholdsvis trygt. Du vil antageligvis få servert maki-ruller med kokt/fritert reke, laks og tunfisk, muligens også kamskjell. Laksen kan man egentlig bare droppe, da det er oppdrettslaks og smaker fint lite.

 

Forhåpentligvis får dette deg over hinderet som rå fisk kan være for noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...