Gå til innhold

Hva er best?, speilrefleks eller videokamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er best, sykkel eller skateboard? Begge er jo transportmidler.

 

DSLRs og videokamera er forskjellige verktøy, med forskjellige styrker og svakheter. På DSLRs er ikke ergonomien og autofokusen helt på plass, mens tradisjonelle videokamera sliter når det blir lite lys og har ikke dof-kontroll på samme måte som et DSLR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som hovedregel er videokamera best til video. Video for DSLR er egentlig for spesielt interesserte eller for de som ikke vil drasse med seg to kameraer på tur. De som ikke vet fordelene med DSLR, de bør holde seg til videokameraer. De som vet dette og kanskje til og med har et DSLR som de filmer med, de stiller ikke slike spørsmål :p

 

Nei faktisk, jeg tar det tilbake. Det finnes mange som tror at DSLR er best på video. De vet dessverre ikke hvor dårlig DSLR er per i dag. Videokameraer har fortsatt skarphet, funksjoner og ergonomi som overgår de fleste DSLR.

 

Hvis du vil vite litt mer om video på DSLR, les denne:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/camcorders/cam-cam.shtml

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, min påstand er at videokameraer generelt gir skarpere video. Dette kan delvis være på grunn av MJPEG som mange DSLR bruker, samt den måten sensoren leses på. Komprimeringen er dårlig og det går ut over blant annet skarpheten. Mulig DSLR som bruker H.264 gir skarpere video.

 

Grunnen til at 5DmkII ble brukt til profesjonelt bruk var at det gir shallow DOF, utrolig god lysstyrke og er mye mindre enn de tradisjonelle proffe kameraene. Selv mitt Canon XH-A1 som koster 30 000 kr klarer ikke å gi like god DOF som et DSLR til 5000 kr.

Lenke til kommentar

jeg trodde de hadde begynt å bruke speilrefleks til å spille inn serier og slikt da dette gav skarpere video? (når det er sagt så er nok det ganske mnye dyrere utstyr enn det TS er på jakt etter).

Det store med speilrefleks til video er (og her sammenligner vi med pro-kameraer, ikke hjemme-utstyr):

-Fysisk mindre og billigere utstyr enn pro-videokamera.

-Større sensor enn andre videokamera.

*Større sensor gir mer lysstyrke / mindre støy på samme ISO.

*Større sensor gir mindre dybdeskarphet på samme blendertall og samme effektive brennvidde.

-Stort utvalg i spesialoptikk.

 

 

Problemer (med dagens produkter) er sånt som:

-Dårlig kontroll på fokus.

-Dårlig autofokus.

-Dårlig kontroll på eksponering.

-Umodne kontroller.

-Ikke like mye dynamikk som andre konkurrenter (RED).

-Krever spesialrigg for å få full kontroll på fokus.

-Aliasing - moiré og artifakter.

-Ikke RAW-video.

 

Men - vil du ha superkontroll (i meningen "mulighet for stor variasjon", ikke "enkel å operere") over dybdeskarphet, filme i seriøst dårlig lys, og/eller ha et "lite" kamera - så er speilrefleksvideo snadder.

Det er ikke lett, men du kan få noen spesielle effekter du p.t. vanskelig kan få noe annet sted.

Lenke til kommentar

Nei, min påstand er at videokameraer generelt gir skarpere video.

"Skarphet" er et ullent begrep. Kamera med masse aliasing kan være veldig "skarpt", uten at det har god kvalitet eller troverdighet.

Dette kan delvis være på grunn av MJPEG som mange DSLR bruker, samt den måten sensoren leses på. Komprimeringen er dårlig og det går ut over blant annet skarpheten. Mulig DSLR som bruker H.264 gir skarpere video.

MJPEG gir i seg selv ikke dårligere bilder enn h.264 (det er tross alt samme koding som ofte gir glimrende resultater for JPEG still-bilder i alle digital-kamera). Men kompresjons-effektiviteten er vesentlig dårligere, som betyr at du må ha høy bitrate for å få gode resultater med MJPEG.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

MJPEG gir i seg selv ikke dårligere bilder enn h.264 (det er tross alt samme koding som ofte gir glimrende resultater for JPEG still-bilder i alle digital-kamera). Men kompresjons-effektiviteten er vesentlig dårligere, som betyr at du må ha høy bitrate for å få gode resultater med MJPEG.

Takk, det var egentlig det jeg mente. Jeg har gjort noen tester selv med mine kameraer. Det er vanskelig å vite eksakt, men skulle jeg gjettet ville jeg sagt:

H.264 kjører vanligvis på 24-40 Mbps med dagens videokameraer og DSLR. For at MJPEG skal oppnå samme kvaliteten må det kjøres på 50-80 Mbps.

 

Slik det er i dag så kjører Nikon D3s og D300s på bare 18 Mbps.

Lenke til kommentar

Takk til de som gadd å svare på en bra måte, og de som bare stiller spr og begynne å kritisere meg kan bare la vær å svare.!

Vel - hvis du hadde nevnt litt mer om bruksområde, så hadde det kanskje vært lettere å besvare spørsmålet? Svaret er at ingen av dem er "best" - det kommer an på hva for ferdigheter og erfaring du har, og hva du er ute etter. Begge kan ting den andre ikke kan. For en nybegynner er et videokamera klart å foretrekke. For en avansert bruker kan en speilrefleks være å foretrekke. Svaret kommer an på hva du har for erfaring, og hva du skal bruke det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...