Gå til innhold

Spenning på aldri mer enn 12 volt.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en subwoofer forsterker til bil, der jeg ønsker og koble et par LED lys til høyttaler utgangene for å få lyset til og "pumpe" eller blinke om du vil med bassen.

 

Problemet mitt er nå at skrur jeg opp volumet og spenningen øker til over 14 volt så brenner jeg LED lysene. - Dette er 12 volts LED lys som jeg ønsker og bruke.

 

Da er mitt spørsmål, hvordan kan jeg hindre spenningen ut til lysene og kommer over 12 volt? - Med andre ord, jeg vil ikke at lysene skal utsettes for mer enn 12 volt, selvom spenningen ut til høyttaleren er mer en 12 volt.

 

Jeg klarer ikke helt og se for meg hva slags komponenter jeg skal bruke, da jeg har nesten null peiling innenfor dette emnet.

 

- Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den enkleste metoden er å sette inn en formotstand for å unngå at led lysene brenner opp. Ulempen med denne metoden er at det blir noe svakere lys ved 12 volt.

 

Hvis du vil bryne deg på litt mer avanserte greier, så kan du prøve å søke opp "joule thief" på nettet. Dette er i utgangspunktet en krets som gjør at leds kan forsynes fra så lite som 1 volt (de trenger ca 2 volt).

Du må selfølgelig modifisere kretsen til å kunne fungere med 12V inngangspenning.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Har du et eksempel på hvor stor motstand jeg må sette inn? - Det jeg ser for meg hvis jeg setter inn en motstand på lysene er at lyset blir mye svakere ved lave volt, og at jeg da må kjøre på høyt volum hele tiden for at det i hele tatt skal vises..

 

Skal sjekke opp dette med Joule Thief, men det virker som om at den oppererer på en litt annen måte? - at jeg kan bruke lav volt for og få lys i LED lyset, og at lyset forblir det samme uansett om volten går ned eller opp.. - og da blir noe av poenget borte ved og koble denne til bassen :)

Lenke til kommentar

Det at det er en bilforsterker som er koblet til et 12V bilbatteri betyr ikke at du har 12V ut. Se på hva som står på forsterkeren, står sikkert noe om antall watt (effekt) og antall ohm til høyttalerne den er beregnet for. Disse tallene kan gi en indikasjon på hva utspenningen kan være.

 

Det at LEDen er for 12V trenger ikke bety at den kan kobles til en 12V kilde. Dette kommer an på om den har intern motstand eller ikke. En LED skal ha en vis strøm, og det er den du skal passe på. Hvis du bare vil bruke en LED og en motstand vil nok LEDen lyse mye av tiden, men intensiteten kan kanskje variere med bassen. En aktiv krets vil nok gi et bedre resultat her, og det finnes sikkert byggesett der ute du kan prøve deg på...

Lenke til kommentar

Det at det er en bilforsterker som er koblet til et 12V bilbatteri betyr ikke at du har 12V ut. Se på hva som står på forsterkeren, står sikkert noe om antall watt (effekt) og antall ohm til høyttalerne den er beregnet for. Disse tallene kan gi en indikasjon på hva utspenningen kan være.

 

Dette er jeg klar over, satt å tenkte på dette nå og du har helt rett. - Det er watt/effekten som regulerer lysmengde/intensitet på LED ikke volt slik jeg tenkte. :/

 

Det at LEDen er for 12V trenger ikke bety at den kan kobles til en 12V kilde. Dette kommer an på om den har intern motstand eller ikke. En LED skal ha en vis strøm, og det er den du skal passe på. Hvis du bare vil bruke en LED og en motstand vil nok LEDen lyse mye av tiden, men intensiteten kan kanskje variere med bassen. En aktiv krets vil nok gi et bedre resultat her, og det finnes sikkert byggesett der ute du kan prøve deg på...

 

Jeg ser for meg at jeg må til med noe lodding å et kretskort for og få dette til og funke. - Har du noen gode byggesett, eller forslag til søke ord? - Er litt blank på søkeord, da "bass light" funket dårlig som søkeord på google :-P

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Hvis du bare er ute etter å begrense spenningen til max 12V kan du benytte en motstand og en zenerdiode på 12v. (søk på zenerdiode og regulator på nett så finner du det) Og siden det er vekselspenning som kommer fra forsterkeren din kan du også sette en vanlig diode i serie med lysdioden din, slik at du sikrer deg litt ekstra mot høy spenning på den negative spenningskurven fra forsterkeren.

 

Vet ikke noe om strømtrekket til lysdiodene du skal benytte og da er det vanskelig å beregne det for deg. Det er også nødvendig å vite hvor stor effekt forsterkeren gir slik at ikke evt motstanden brennes av dette.

Lenke til kommentar
Det er også nødvendig å vite hvor stor effekt forsterkeren gir slik at ikke evt motstanden brennes av dette.
Strømmen er så liten at det skal godt gjøres å klare å brenne opp en motstand. La oss si du har en diode som man vil ha til å trekke 20mA. Dersom motstanden er på 1k ohm, så vil effekten være 1000 ohm x (0,02A)^2 = 0,4W.

Da vil også spenningen over motstanden være 1000 ohm x 0,02A = 20V.

 

Er det i tillegg 2 volt spenningsfall over led, så betyr det at effektivverdien av utgangsspenninga på forsterkeren må være på hele 22V.

 

Effekten til høytalerne vil da være på (22V)^2 / 4ohm = 121W.

 

Dvs det er kun på veldig kraftige forsterkere at du risikerer å brenne av en formotstand til led.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at jeg må til med noe lodding å et kretskort for og få dette til og funke. - Har du noen gode byggesett, eller forslag til søke ord? - Er litt blank på søkeord, da "bass light" funket dårlig som søkeord på google :-P

 

VU meter eller noe slikt kanskje? De har typisk flere LED, men du kan jo kanskje bare montere ett... Søk på slike som "diy vu meter bass" og liknende så finner du sikker masse, kanskje legge på "kit" for byggeset.

Lenke til kommentar

 

Effekten til høytalerne vil da være på (22V)^2 / 4ohm = 121W.

 

Dvs det er kun på veldig kraftige forsterkere at du risikerer å brenne av en formotstand til led.

 

Forsterkeren jeg bruker er vell 300 W og subben er på 600W RMS - Tror ikke jeg spiller mer en halvparten av det forsterkeren klarer og spille. :)

 

Men det ser litt interessant ut, skal ta og sjekke opp dette med zenerdiode.

Endret av Wackamole
Lenke til kommentar

Ta en titt på gode gamle LM3916.

 

http://www.national.com/mpf/LM/LM3916.html#Overview

 

Der har du en krets for VU meter. Diodene kan da få strøm fra batteriet, gjerne med egen regulering slik at de ikke får for mye spenning. En 12 eller 10V LDO regulator kan f.eks regulere ned spenningen fra batteriet og levere spenning til LED og LM3916. Databladet forteller det meste du trenger å vite.

 

Du slipper også å belaste utgangen forsterkeren ;)

 

Men det må litt mer lodding til enn bare en "dirty hack" :p

 

Edit:

Det finnes også flere "kit" på f.eks elfa som baserer seg på denne eller liknende kretser.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...