Gå til innhold

Cataclysm - Hvorfor jeg vet det blir et bra spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I mine øyne har Blizzard gjort mye riktig, og mye som jeg ikke liker så godt. Easter eggs, refereranser til den virkelige verden og vår popkultur er noe de mestrer. Design av verdenen, quests og innholdet med lore er veldig bra. Etter å ha spillt AoC og sett på de små vikingborgene osv, og så fly over icecrown citadel i WoW etterpå var instant AoC-quit. Jeg gleder meg virkelig til å se alt det Blizzard har gjort ut av Azeroth med de nye sonene og de endrede gamle sonene.

 

Det jeg misliker er hvordan spillerne generelt, uavhengig av hvor gode de er, har blitt vannvittige elitister som stiller høye krav til alle andre bare fordi de kan gjøre det. Det skyldes at Blizzard og addons nå gir spillerne verktøyene til dette med achivements og gearscore.

 

En annen ting jeg faktisk ikke liker så godt er den vannvittige grindingen på max level, enten det er reputation, dailies og 5-manns for badges og loot. Blizzard har faktisk gått fra et system hvor en fikk class loot enkelt og greit etter ett kill (enten det var selve itemet eller en token som ble byttet til itemet), til å måtte gjennomføre oppmot 45 kills av raidbosser for å få nok tokens til en enkelt del, og spillerne ser ikke ut til å bry seg om det.

 

Tilgangen til epic loot er en ting jeg ikke tar så tungt. Det er nok litt for lett å få tak i det fra 5-mans, og litt for langtekkelig å få raid-sets. I tillegg jeg mener epic gear burde vært forbeholdt raiding, ihvertfall nå som en kun trenger 10 personer i raids.

 

Jeg er nok litt for mye old school som syntes det var gøy i DM, UBRS, MC, BWL og ikke minst AQ. Det er kanskje fortsatt litt slik at det første MMOet en spiller er det som gir best inntrykk, mens det neste (og kanskje inklusiv utvidelsespakkene) ikke ikke kan nå opp til det første (orginalen). Håper tredje forsøk er det som nå lykkes.

Lenke til kommentar

Syntes det er evig bra å:

1) Klage på et spill man spiller

2) Klage på et spill man ikke lenger spiller

 

I tillegg når klagene er feil så blir det bare bedre og bedre :D

 

Så det går ikke an å komme med kritikk til noe man liker? Spøker du ? Klagene kan være feil i dine øyne, men de gjør det likevel ikke feil generelt sett.

Lenke til kommentar

Blizzard hører på spillerne, vel hvilken del av spillerne? For det meste de som gråter høyest synes jeg. De gir etter for de aller dårligste spillerne, ikke de gjennomsnittlige som det finnes flest av. De har også hatt en rar raid oppsett, vi har hatt easy mode(aka vanlig mode) og heroic mode aka hard mode. Hvorfor er skikkelig normal mode?

 

Blizzard har da gjentatte ganger sagt at de ikke hører på whining. Årsak til nerfs og buffs er sikkert at de merker selv når noe har blitt galt samtidig som det sikkert kommer folk og fremmer poengene sine på en skikkelig måte og de blir lyttet til.

 

Og nei jeg ville aldri i livet brukt wotlk som et argument på at cataclysm blir bra. Det er et makkverk i forhold til det som blizzard til vanlig leverer. Eller på en måte kan det være et bra argument også, for blizzard går neppe i samme fella to ganger?

 

Her kritiserer du uten å konkretisere, men min mening er nå at WOTLK er den beste gjennomførelsen i World of Warcraft så langt. Stilmessig, historiemessig og kulhetsfaktoren har etter mitt syn vært helt på topp. Såklart er det ting jeg ikke er helt fornøyd med selv men jeg velger heller å konsentrere meg mer om alle de tingene jeg liker godt i steden for de få tingene jeg syntes var kjipe.

 

Så av de to tingene du klager på så er en helt feil og den andre er ikke konkretisert nok til å si noe hverken den ene eller andre veien. Jeg syntes jeg har mine ord i behold.

Lenke til kommentar

Banderas: Jeg har tenkt nøye igjennom det jeg. Emblems er en svært nyttig ting, Ragnaros droppet 2x tier 2 priest bukser første gang vi tok ham - neste drops for priest fikk vi da omtrent ett år senere. Random drops for teh suck. Takke meg til emblems der man kan se hvordan man ligger an og man er garantert å få. At man skal få forrige tiers emblems i heroic dungeons er kanskje litt mye, men moro å få litt gear på alter også.

 

Angående whining så har Blizzard en relativt vidspennende brukergruppe, hvorav mange tolvåringer som sitter og whiner og griner for ting de mener skulle være andereledes. Tror du et suksesfullt spillselskap hører mye på tolvåringer?

 

Hansoen: Det blir smak og behag. Selv syntes jeg Ulduar er en av de svakeste raid instancene Blizzard har lansert, for min del ble det bare same shit new wrapping. Er glad de har byttet raid hoveddesigner.

 

Skjønner ikke helt hva du mener med VoA? At Wintergrasp var laggy for hele serveren var et problem ja, men at VoA eksisterer skjønner jeg ikke helt problemet med. Liker man ikke å gjøre VoA så ikke gjør det.

 

5 mann dungeone ble for lite utfordrende for fort ja, hvis det er det du sikter til. Men med flere folk som raider og ikke minst at raid loot blir tilgjengelig gjennom å gjøre heroic dungeons er det da ikke rart at de blir overgearet og trivielle. Å ønske seg mer utfordrende dungeons er noe jeg er helt enig i men å si at det ødela spilleopplevelsen min i WOTLK? Aldri i verden.

 

Å kalle dette søppel for være din mening, jeg er nå av en helt annen mening. Det er nå en gang slik at om noe er broken design så vil det bli byttet ut over tid - og det er derfor WoW strengt tatt blir bedre og bedre er min mening.

Lenke til kommentar

Ulduar er den beste raidinstansen i WOTLK av flere grunner. For det første så er det den eneste med litt originalt desing, for det andre er bossmechanicsene og bossfightsene generelt mye bedre lagt opp enn i resten av WOTLK(man har flere vanskelighetsgrader på bossene, i motsetnig til f.eks ICC som har superlett og Supervanskelig. Hvor mange andre spill hadde kommet unna med 2 vanskelighetsgrader?). Når det gjelder VoA så er bossene totalt latterlige, og du får gear som tilsvarer ICC25(voa25). Det er og blir helt forbanna latterlig. Ja, det er greit at ale skal få tilgang til gear, men grensen må gå et sted.

 

 

Når det gjelder emblemsene så fører dette til at man effektivt hopper over 3 tier med raiding(Naxx, Ulduar, Toc). Man finner nær 0 guilder som aktivt raider Naxx og Ulduar for progress, det finnes noen få guilder som roter rundt i ToC fortsatt uten å være aktive i ICC, men de tilhører sjeldenhetene, og de som raider Ulduar går for Herald og hardmodes og er som regel også godt inne i ICC. I BC så hadde man helt fram til ny expansion guilder spredt ut helt fr questing/heroics til BT/sunwell. WOTLK har TOTALT feilet på dette området. Hvis man synes det er "ok" at nye spillere omtrent blir tvunget til å hoppe over 3 tiere med raiding, så har man misforstått mye etter mitt syn. og 1 stor raidinstance på hvert tier er totalt fail i mine øyne. Ulduar(dog bra) er altfor stor. Samme med ICC. Variasjonen er elendig. I BC hadde man flere raid på hvert tir og man kunne mixe det opp litt.

 

Og: noen 5mannser var utfordrende for en Stor gruppe spillere i BC(mange som lp rundt på tier4 og snuste på tier5). Nå er det ikke vanskelig for greenies en gang.

 

Å si at Wotlk er bra kan jeg ikke skjønne. Men noen liker å kaste raidinstancer på søppeldynga, overøse spillere, uansett nivå, med øverste tier og generelt ha et elendig instance design(TOC er kremekspemelt, en hel instans i samme rommet, Seriøst????), men det får dere ta på deres kappe. Nå skal de jo heldigvis endre en del av dette i Catalycsm, så kritikken til undertegnede og mange andre er på ingen måter skivebom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulduar er den beste raidinstansen i WOTLK av flere grunner. For det første så er det den eneste med litt originalt desing, for det andre er bossmechanicsene og bossfightsene generelt mye bedre lagt opp enn i resten av WOTLK(man har flere vanskelighetsgrader på bossene, i motsetnig til f.eks ICC som har superlett og Supervanskelig. Hvor mange andre spill hadde kommet unna med 2 vanskelighetsgrader?). Når det gjelder VoA så er bossene totalt latterlige, og du får gear som tilsvarer ICC25(voa25). Det er og blir helt forbanna latterlig. Ja, det er greit at ale skal få tilgang til gear, men grensen må gå et sted.

 

Orginalt design - same shit, new wrapping for min del og det som gjør at jeg ikke syntes Ulduar er noe særlig bra. Bossene ser ut som bosser jeg har sett før, abilitiene ser like ut eller ligner tidligere fighter, det er flammer overalt, dverger har migrert fra BRD, texturene er TBC ripoff...

 

Å ha flere vanskelighetsgrader er jo kanskje greit nok men personlig foretrekker jeg at det er to og ferdig med det - bossfightene i Ulduar er jo ikke særlig spennende (i mine øyne) uansett valgt hardmode. I tillegg så kan jeg innbille meg at det å skulle designe og balansere flere hardmodes for samme fight tar mye tid og ressurser fra raid design folka hvilket vil gå på bekostning av et eller annet over tid.

 

Med VoA så er det da enkelte deler man kan få som strengt tatt ikke så himla vanskelig å få tak i normal ICC heller.

 

Når det gjelder emblemsene så fører dette til at man effektivt hopper over 3 tier med raiding(Naxx, Ulduar, Toc). Man finner nær 0 guilder som aktivt raider Naxx og Ulduar for progress, det finnes noen få guilder som roter rundt i ToC fortsatt uten å være aktive i ICC, men de tilhører sjeldenhetene, og de som raider Ulduar går for Herald og hardmodes og er som regel også godt inne i ICC. I BC så hadde man helt fram til ny expansion guilder spredt ut helt fr questing/heroics til BT/sunwell. WOTLK har TOTALT feilet på dette området. Hvis man synes det er "ok" at nye spillere omtrent blir tvunget til å hoppe over 3 tiere med raiding, så har man misforstått mye etter mitt syn. og 1 stor raidinstance på hvert tier er totalt fail i mine øyne. Ulduar(dog bra) er altfor stor. Samme med ICC. Variasjonen er elendig. I BC hadde man flere raid på hvert tir og man kunne mixe det opp litt.

 

Å hoppe over 3 tier med raiding syntes jeg er saaaaaabla deilig når jeg gearer alten min litt. Er måte på hvor lenge Naxx f.eks. er moro i lengden. Jeg syntes metoden i TBC var en form for broken design - folk står fast på enkelte fights i forskjellige tiers og de gode spillernes eneste måte å progressere på var å bytte guild og jobbe seg oppover rangstigen. Når det kommer til nye spillere så er det en god mulighet til å se litt gammelt content når man gjør weekly, og helt ærlig, selv nye spillere gidder neppe å styre på med gammelt content når de har levlet opp. Å hoppe over raid tiers har man alltid gjort til en viss grad, forskjellen nå er man har mye mindre gear forskjeller i rekrutteringsbasen.

 

Og: noen 5mannser var utfordrende for en Stor gruppe spillere i BC(mange som lp rundt på tier4 og snuste på tier5). Nå er det ikke vanskelig for greenies en gang.

 

Ta med deg fire andre guildies i grønt gear og gjør heroics i WOTLK :p Vil tippe du syntes de er utfordrende nok da.

 

Å si at Wotlk er bra kan jeg ikke skjønne. Men noen liker å kaste raidinstancer på søppeldynga, overøse spillere, uansett nivå, med øverste tier og generelt ha et elendig instance design(TOC er kremekspemelt, en hel instans i samme rommet, Seriøst????), men det får dere ta på deres kappe. Nå skal de jo heldigvis endre en del av dette i Catalycsm, så kritikken til undertegnede og mange andre er på ingen måter skivebom.

 

Nå har jeg ingen klare tall å komme med men jeg vil anta at de aller fleste nye spillere ikke har gjort gammelt content fra vanilla og TBC, så da er vel en ny expansion å kaste alt gammelt content på dynga. Å ønske eller håpe at nye spillere skal oppleve gammelt content i WOTLK på samme måte blir en utopi - først må man ha lyst til å raide, så må man ha lyst til å gjøre det på måten andre gjorde det, så må man finne andre spillere som er interesserte i det samme. Eller man kan grinde 100 heroics.

 

At forrige tier er tilgjengelig fra emblems er bra for å geare alten sin og for de som aldri klarte å cleare noe særlig content mellom content releases, samt PvP-ere som gjerne vil ha litt PvE gear også. Jeg mener nå bestemt at det blir flere positive ting da enn at noen syntes det er for ille at forrige normal mode loot tier er tilgjengelig for alle.

 

TOTC er genialt design hvis du spør meg. To rom, kun bosser, ingen trash. Jeg raider ikke fordi trash mobs er så sabla interessante. Jeg raider for å drepe bosser. Trash er bare et nødvendig onde imellom moroa og i min WoW karriere så har jeg likt de raidene med minst trash best. Skal man pirke på ting (og det skal man jo) så er vel strengt tatt ikke design-forskjellene mellom Onyxia (en gang med 6 trash mobs og så ett stort rom eller noe sånt), Ruby Sanctum, Gruul's Lair, Magtheridon's Lair og TOTC enormt store i størrelse.

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke lest deg opp på løsninger til blant annet Badge systemet, da mange(inkludert meg selv) synes at en ordning hvor de som allerede har character med tier10 gear kan få tilgang til dette med badges, mens de som får opp nye karakterer må begynne fra scratch. I BC gjorde man aldri dette hoppet, badgesystemet i BC var totalt annerledes enn det vi ser idag. Og å sammenligne tierdumping med "hva med vanilla og BC" blir ALTFOR dumt og det håper jeg inderlig at du ser selv. At du synes ToC er bra design får du ta helt og holdent på din egen kappe, men et rundt rom hvor bossene kommer tuslende inn er idiotisk og utrolig kjedelig.

 

Nåv et jeg ikke hvor lenge du har spilt, men jeg og mine venner var level 80 med engang, og vi gjorde heroics i greenies+litt fra level70 og det var ikke vanskelig, selv når vi ikke visste taktikkene. WOTLK HEroics har aldri vært og kommer aldri til å være vanskelige, uansett gear, spesielt ikke etter Nerfs.

 

Det er ingen Utopi at folk skal oppleve Naxx, Ulduar og ToC. Se på BC, de som hadde skills gikk fra tier4-5-6, de som ikke hadde det eller ikke hadde tid eller whatever ble stående der de hørte hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet ikke om dere følger med på instance runs og greier fra cataclysm, men uansett. Heroic har blirr kjempe vansklig, nå bruker de aller beste ofte flere timer på å finne riktige tactics, blir mye whipes får å si det sånn. Sitter selv med en lvl 85 på beta å prøver å komme meg igjennom noen heroic iblant, er ikke så lett som dere tror.

 

Blir nok mye mer "hardcore" i cataclysm enn i Wolk (på høyde men tbc vil jeg tro, når man kommer seg litt lengre).

Lenke til kommentar

Vet ikke om dere følger med på instance runs og greier fra cataclysm, men uansett. Heroic har blirr kjempe vansklig, nå bruker de aller beste ofte flere timer på å finne riktige tactics, blir mye whipes får å si det sånn. Sitter selv med en lvl 85 på beta å prøver å komme meg igjennom noen heroic iblant, er ikke så lett som dere tror.

 

Blir nok mye mer "hardcore" i cataclysm enn i Wolk (på høyde men tbc vil jeg tro, når man kommer seg litt lengre).

 

Har lest litt om dette, og fått med meg at det nå blir nødvendig å bruke cc igjen.

Dette er det jo mange som spiller i dag som ikke er vant med og det blir nok litt hakeslepp for en del spillere når de skjønner at man ikke kan kjøre brute force metoden lenger der tanken har aggro på alle mobs og man bruker aoe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...