Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

konkurs i holdingselskap/ moderselskap


overtrip

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et holdingselskapet/moderselskapet eier noen eller alle aksjene i ett datterselskapet.

 

Ved en konkurs i alle typer selskaper så vil alle aktiva (penger, aksjer, eiendeler, etc) overtas av konkursboet, realiseres (selges til høyeste mulig pris), og verdien fordeles til de som konkursboet skylder penger.

 

Aksjene moderselskapet eier i datterselskapet vil dermed selges ved en konkurs, og datterselskapet vil få en ny eier.

 

Hvis moderselskapet går konkurs så kan det skyldes at datterselskapene går dårlig (og dermed ikke kan levere utbytte til eieren moderselskapet). I så fall kan datterselskapene ha liten eller ingen salgsverdi, og stor fare for egen konkurs etter at det er solgt. Det kan selvfølgelig endre seg med nye eiere som er villig til å tenke langsiktig, som har penger de er villig å tilføre sitt nye selskap, og som ev. er bedre rustet til å styre selskapet enn de gamle eierne.

 

Se også konkursloven for mer informasjon: http://www.lovdata.no/all/hl-19840608-058.html .

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at jeg jobber i bedrift(firma 1) i norge som er eid av et dansk a/s(firma 2). disse igjenn er eid av et annet selskap(firma 3) som nå er under tvangoppløsning. disse igjenn er eid av et holdingselskap(frima 4), men jeg har ikke funnet så mye ut om disse.

Hva er mest trolig skjer med min bedrift? blir vi også slått konkurs eller overtar bare det øverste holdingselskapet alt?

Håper dette ikke ble alt for rotete.

Jeg trodde i utgangspunktet firma 3 var ene eier.

Endret av overtrip
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...