Gå til innhold

Hjelp, album/musikk som forteller en historie (lignende pros and cons of hitch hiking)


Coolbreeze

Anbefalte innlegg

Hey.

Jeg går i tredje klasse på vidregående og har fått den omtalte "særoppgaven" mange har vært igjennom.

Jeg har da valgt å bruke musikk. I dette tilfelle: musikk som forteller en historie. The pros and cons of hitch hiking, ett album av Roger Waters fra Pink Floyd, passer ypperlig til oppgaven, men dessverre er ikke dette nok. Jeg hadde håpet å finne ett album av en annen artist som er lignende. Trenger ikke være lignende sjangermessig, men hvis noen hadde hatt noen forslag til album som gjør litt samme greie som Roger Waters hadde det vært great!

Gjerne Norske og Engelske forslag!

Noen?:)

 

 

 

(Litt feil del av forumet til dette, men hvis noen ønsker å komme med forslag til hvordan jeg kan løse fordypningsoppgaven/særoppgaven, må dere gjerne komme med innspill. har ikke helt bestemt problemstillingen, men tenker at jeg skal sammenligne aspekter fra begge album mot hverandre på en måte. Hvordan historien blir fortalt, osv. Har ikke startet å skrive engang, og fristen for produktet til og være ferdig er rundt juletider, så jeg har god tid!)

 

Dobbeltposted tråden ved uhell, kan denne slettes? takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mastodon: Crack the Skye

 

"There is a paraplegic and the only way that he can go anywhere is if he astral travels. He goes out of his body, into outer space and a bit like Icarus, he goes too close to the sun, burning off the golden umbilical cord that is attached to his solar plexus. So he is in outer space and he is lost, he gets sucked into a wormhole, he ends up in the spirit realm and he talks to spirits telling them that he is not really dead. So they send him to the Russian cult, they use him in a divination and they find out his problem. They decide they are going to help him. They put his soul inside Rasputin's body. Rasputin goes to usurp the czar and he is murdered. The two souls fly out of Rasputin's body through the crack in the sky(e) and Rasputin is the wise man that is trying to lead the child home to his body because his parents have discovered him by now and think that he is dead. Rasputin needs to get him back into his body before it's too late. But they end up running into the Devil along the way and the Devil tries to steal their souls and bring them down…there are some obstacles along the way."
Endret av Uncle Albert
Lenke til kommentar

Har ikke hørt på det du nevner, men anbefaler "The Human Equation" av "Ayreon". Sjangeren er rock/metall opera.. veldig kult!

 

Litt om albumet fra Ayreon & Star One - Albumguide og diskusjonstråd

 

"ett album som omhandler én manns oppgjør med sine følelser.

Denne plata har alt fra rolige ballader til death metal med growling og dobbelbass. Tekstene er perfekte, kjente vokalister i verdensklasse, nydelige instrumentalske soloer, og en story som trollbinder deg fra første stund. Å høre gjennom dette albumet fra start til slutt er som å se en musikal på teater. Historien er fengende og orginal, og musikken er perfekt. Jeg ikke hva mer jeg skal si.

Høydepunkter: Som på The Dream Sequencer er hele skiva ett høydepunkt."

Lenke til kommentar

Digger ideen, skulle ønske jeg hadde tenkt det samme når jeg hadde særemne.

Mye bra konsept-album ute å går, disse kan være verdt å sjekke ut :

 

Genesis - the lamb lies down on Broadway

Iron Maiden - Seventh son of a seventh son

Yes - Tales from Topographic Oceans

Rick Wakeman - Journey to the centre of the earth

David Bowie - The rise and fall of Ziggy Stardust and the spiders from mars

Qeensrÿche - Operation mindcrime

Alice Cooper - Welcome to my nightmare

Marillion - Misplaced childhood

Rush - 2112

Jethro Tull - Thick as a brick

Lenke til kommentar

Digger ideen, skulle ønske jeg hadde tenkt det samme når jeg hadde særemne.

Mye bra konsept-album ute å går, disse kan være verdt å sjekke ut :

 

Genesis - the lamb lies down on Broadway

Iron Maiden - Seventh son of a seventh son

Yes - Tales from Topographic Oceans

Rick Wakeman - Journey to the centre of the earth

David Bowie - The rise and fall of Ziggy Stardust and the spiders from mars

Qeensrÿche - Operation mindcrime

Alice Cooper - Welcome to my nightmare

Marillion - Misplaced childhood

Rush - 2112

Jethro Tull - Thick as a brick

 

Får bare håpe jeg klarer å gjennomføre ideen!

Mye bra musikk her, tusen takk. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg tror ikke det er så lurt å gå løs på det lille som er av dybde i det gjennomsnittlige metal-konseptalbumet. Musikken er en sak, men tekstene er stort sett fyllmasse, tross unnskyldninger. Da ville jeg heller skrevet om

Frank Zappa and the Mothers Of Invention - We're Only in It for the Money

Her slenger Frankern med leppa i alle retninger og går løs på både hippier og streitinger samtidig som han forsvarer de virkelige outsiderne. Ingen sammenhengende historie, men tematisk er albumet stramt nok. I tillegg er det mye interessant å si om både mannen, bandet og samtiden.

http://www.youtube.com/watch?v=qXCvZ0cWM-w

Lenke til kommentar

The Wall - Pink Floyd er jo ganske greit å skrive om. Der har de jo faktisk filmatisert hele historien også. Men hvis du allered bruker Roger Waters blir det kanskje litt dumt.

 

Rick Wakeman - The Myths and Legends of King Arthur and the Knights of the Round Table. Ikke et spesielt godt album, men historien er jo meget relevant mtp norsk faget.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hey.

Jeg går i tredje klasse på vidregående og har fått den omtalte "særoppgaven" mange har vært igjennom.

Jeg har da valgt å bruke musikk. I dette tilfelle: musikk som forteller en historie. The pros and cons of hitch hiking, ett album av Roger Waters fra Pink Floyd, passer ypperlig til oppgaven, men dessverre er ikke dette nok. Jeg hadde håpet å finne ett album av en annen artist som er lignende. Trenger ikke være lignende sjangermessig, men hvis noen hadde hatt noen forslag til album som gjør litt samme greie som Roger Waters hadde det vært great!

Gjerne Norske og Engelske forslag!

Noen?:)

 

 

 

(Litt feil del av forumet til dette, men hvis noen ønsker å komme med forslag til hvordan jeg kan løse fordypningsoppgaven/særoppgaven, må dere gjerne komme med innspill. har ikke helt bestemt problemstillingen, men tenker at jeg skal sammenligne aspekter fra begge album mot hverandre på en måte. Hvordan historien blir fortalt, osv. Har ikke startet å skrive engang, og fristen for produktet til og være ferdig er rundt juletider, så jeg har god tid!)

 

Dobbeltposted tråden ved uhell, kan denne slettes? takk:)

Her kan du få ett hett tips.Tony Carey.Han spilte keyboard i Rainbow på 70-80 tallet og har gitt ut en del prosjekt album under navnet Planet P Prosjeckt.Alle album har en historie,men sterke tekster som setter fingeren litt på hva som skjer i verden..nå og før.Dette kan jeg anbefale på det sterkeste.Forøvrig har han gitt ut mye bra i sitt eget navn også.Feks på det andre albumet i serien Planet P Prosject,PINK WORLD,spiller han så og si alle instrumentene selv.men mine favoritter er de 3 siste..finnes på nett..gratis:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...