Gå til innhold

Spøkelser? Eller en rasjonell forklaring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempespennende tema.. har opplevet en del snedige ting selv.. så denne tråden skal jeg følge med på.. men ikke akkurat nå :) har jobbet nattskift, og burde lagt meg nå.. zzz ZZZ

 

Har oppelvd en del "snedige" ting jeg og, men i motsettning til en del andre klarte jeg å stoppe på B og hoppet ikke rett til C... Der B er naturlige forklaringer. (Og her ligger utrolig mange av disse "snedige" historiene begravd også føler jeg, for klarer de ikke med det samme å identifisere det som noe naturlig hopper de automatisk til at det må være noe overnaturlig...)

 

Som gamle ur som begynner å slå av seg selv oppe på loftet. Var hos min-mor mor for mange år siden der akkurat det skjedde. Plutselig, midt på lyse dagen, begynte ei sånn bestefar klokke å slå et par slag oppe på loftet. "Jøss, en skulle nesten tro at det spøkte her!", smilte min mor-mor, hun var ikke av den lettskremte sorten, og jeg forsto hvorfor når hun kom med en meget god forklaring. Det hadde vært utrolig vått etter at det hadde regnet i nesten en uke og når luften er full av fuktighet så trøttner treverk og utvider seg. Det var antagelig det som hadde skjedd i det bestefar uret og igjen satt fjøra som lå i spenn ibevegelse, det bitte lille punktet som fjører stopper på, og klokka begynte å gå et lite øyeblikk... Ikke verre en det! Hun trodde ihvertfall ikke at det var bestefar som kom på besøk, for som min kjære mor-mor sa, "Han kunne ikke finne rumpa si med kart engang, langt mindre finne tilbake fra noen steder!"... He he.

 

Ekstra ordinære ting og hendelser trenger ekstraordinære bevis også vet jeg... :) Og like ofte som folk rapporterer spøkelser tror jeg at de enten har hoppet over naturlige forklaringer eller rett og slett blitt så skremt at de ikke turte å tillegge det naturlige forklaringer... Men for all del, kom gjerne med bevis! Blir bare dumt å kaste ut at noen VET at ånder, spøkelser og gjenferd finnes, da ingen overhodet har en liten indikasjon engang på at det er sant...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

"Blir bare dumt å kaste ut at noen VET at ånder, spøkelser og gjenferd finnes, da ingen overhodet har en liten indikasjon engang på at det er sant... "

 

blir like dumt å si at det ikke finnes

 

Det gjør det faktisk ikke, da de som hevder at dette ikke finnes har en rasjonell forklaring på sitt synspunkt.

 

Du kan ikke bare si at det er like dumt å hevde at nisser eksisterer som at nisser ikke eksisterer, for i så fall må vi til en hver tid ta hensyn til alle mulige dimensjoner, verdener og skapninger som kunne ha eksistert.

 

Det blir som å si at det er like sannsynlig at vi lever i The Matrix som ikke, eller som et mer berømt eksempel av Bertrand Russel:

 

Jeg hevder at det finnes et komplett kosmisk tesett i bane rundt solen en plass mellom Mars og Jupiter. Dette tesettet er for lite for våre teleskoper å oppdage, og kan således aldri avkreftes.

 

Kan du si meg at det er like sannsynlig at dette tesettet eksisterer som at det ikke gjør det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes generelt sett det er vanskelig å tro på fenomener som kun kan bekreftes fra andres subjektive meninger. Jeg mener, tror man virkelig at alle verdens vitenskapsmenn nekter å teste ut disse fenomenene?

 

Hvor vanskelig kan det egentlig være å en gang for alle bekrefte spøkelser? Mennesker påstår jo at pianoet spiller av seg selv; sett opp ett kamera, la en objektiv kilde være med på testen?

 

Er det virkelig slik, at man kan bruke argumentet "nei, ingen forskere vil sjekke det ut, fordi de bare kan bevise det de vil se"

 

Hadde jeg vært en forsker, og hatt muligheten til å bevise at ett spøkelse spiller på ett piano, så ville jeg kastet meg over muligheten. Berømmelsen og penger fra dokumentarer, foredrag, bøker osv ville stått for tur :)

Lenke til kommentar

"Blir bare dumt å kaste ut at noen VET at ånder, spøkelser og gjenferd finnes, da ingen overhodet har en liten indikasjon engang på at det er sant... "

 

blir like dumt å si at det ikke finnes

 

Det gjør det faktisk ikke, da de som hevder at dette ikke finnes har en rasjonell forklaring på sitt synspunkt.

 

Du kan ikke bare si at det er like dumt å hevde at nisser eksisterer som at nisser ikke eksisterer, for i så fall må vi til en hver tid ta hensyn til alle mulige dimensjoner, verdener og skapninger som kunne ha eksistert.

 

Det blir som å si at det er like sannsynlig at vi lever i The Matrix som ikke, eller som et mer berømt eksempel av Bertrand Russel:

 

Jeg hevder at det finnes et komplett kosmisk tesett i bane rundt solen en plass mellom Mars og Jupiter. Dette tesettet er for lite for våre teleskoper å oppdage, og kan således aldri avkreftes.

 

Kan du si meg at det er like sannsynlig at dette tesettet eksisterer som at det ikke gjør det?

 

Leste litt i denne tråden og det her må vel være et klart bevis på at enkelte kan få seg til å tro hva som helst. Noen tror på spøkelser og andre på guder.

VTF er et kosmisk tesett.

Lenke til kommentar

Ok så man kan si at det bare er et måte for overtroiske å bortforklare virkeligheten på.

Hørtes mer ut som en leksjon på hvordan man hjernevasker små barn.

Det er like stor mulighet for at du er en alien som bare tror at du er et menneske som at du faktisk er et menneske.

 

Dropp filmer som Matrix se heller Armadillo. Da er en kule i hodet faktisk en kule i hodet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det ikke allmenn viten at spøkelser er menneske sjeler som går igjen pga. noe ugjort mens demoner er fallne engler som er gått over "to the dark side" og gjør (bokstaverlig talt) djevelskap i satans navn og rykte? :innocent:

Viten og viten...

 

Jeg vil si at det er vanlig å beskrive disse sagnfigurene på denne måten ja.

Akkurat som at troll er store stygge vesner med lang nese og gjerne flere hoder, og riser er kjemper, vetter er små underjordiske skapninger, og julenissen er en som kommer med presanger på julaften

:)

Lenke til kommentar

Jeg opplever til stadighet at hjernen min ikke klarer å identifisere objekter som jeg leter etter, slik at jeg overser dem selv om de ligger rett foran nesen min.

 

Jeg opplever også at jeg "ser" og hører farlige ting når jeg jogger på mørke stier om natten, som jeg aldri gjør om dagen.

Du er ikke den eneste! :!:

Har en kjellertrapp som er ekstremt ekkel, føles som om noen følger meg når jeg går opp :ohmy:

Lenke til kommentar

Guds Ord, Bibelen, sier om de dødes tilstand: «De levende vet at de skal dø, men de døde vet slett ingen ting. De får ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt. Deres kjærlighet, hat og misunnelse er det slutt med for lenge siden. Og til ubestemt tid har de ikke lenger noen del i noe som skal gjøres under solen.» — Forkynneren 9: 5, 6, vers 6b

 

I betraktning av det kan vi spørre: Kan de døde hjelpe eller skade oss? Nei, sier Bibelen. De døde er uten bevissthet. De er ikke i stand til å kommunisere med de levende, gi uttrykk for følelser — verken kjærlighet eller hat — eller utføre noen handling.

Ja... Det Gud sier er sant..? Det er "bedre" å tro på demoner, enn det er å tro på gud.

 

Jeg opplever til stadighet at hjernen min ikke klarer å identifisere objekter som jeg leter etter, slik at jeg overser dem selv om de ligger rett foran nesen min.

 

Jeg opplever også at jeg "ser" og hører farlige ting når jeg jogger på mørke stier om natten, som jeg aldri gjør om dagen.

Har akkurat de samme "problemene"! Haha. Som når jeg skal gjøre lekser og leiter etter pennen min. Jeg finner den aldri, og til slutt må jeg på dass. Og når jeg kommer inn på rommet mitt igjen, så ser jeg at pennen har liggi på boka rett for trynet mitt hele tia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...