Gå til innhold

Spøkelser? Eller en rasjonell forklaring


Anbefalte innlegg

til inlegget over meg: det spøker faktisk i ganske mange nye hus.

 

Av ren nysgjerrighet; hvordan vet du det?

Aldri sett på "det spøker" før? Har i tilegg snakket med mennesker som forteller meg slike ting. Men for folk som er skeptiske så sjønner jeg joo at de ikke tror på det. Må ikke være gammel kirkegård for at noen har død i ett tidligere hus som har blitt revet, deretter bygget nytt hus der senere. Noen sier til og med spøkelser kan være knytta til en person, da hjelper det ikke om huset er nytt eller gammelt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

til inlegget over meg: det spøker faktisk i ganske mange nye hus.

 

Av ren nysgjerrighet; hvordan vet du det?

Aldri sett på "det spøker" før? Har i tilegg snakket med mennesker som forteller meg slike ting. Men for folk som er skeptiske så sjønner jeg joo at de ikke tror på det. Må ikke være gammel kirkegård for at noen har død i ett tidligere hus som har blitt revet, deretter bygget nytt hus der senere. Noen sier til og med spøkelser kan være knytta til en person, da hjelper det ikke om huset er nytt eller gammelt

 

Jeg er absolutt skeptisk, ja, men jeg utelukker ingenting. Jeg syns dette er et spennende tema, selv om jeg foreløpig ikke har hatt noen personlige erfaringer som gir meg grunnlag til å tro på spøkelser og den slags.

 

"Det spøker" har jeg såvidt jeg vet ikke sett på før. Får vel kanskje gjøre noe med det, slik at jeg i det minste kan skaffe meg mer innsikt i dette.

Lenke til kommentar

til inlegget over meg: det spøker faktisk i ganske mange nye hus.

 

Av ren nysgjerrighet; hvordan vet du det?

Aldri sett på "det spøker" før? Har i tilegg snakket med mennesker som forteller meg slike ting. Men for folk som er skeptiske så sjønner jeg joo at de ikke tror på det. Må ikke være gammel kirkegård for at noen har død i ett tidligere hus som har blitt revet, deretter bygget nytt hus der senere. Noen sier til og med spøkelser kan være knytta til en person, da hjelper det ikke om huset er nytt eller gammelt

 

TV Norge er selgere. TV Norge lever av seertall. "Det spøker" og slike programmer er underholdning, pakket inn med mystikk. Det selger, rett og slett.

 

Problemet er at når programmene fremstille paranormale hendelser nærmest som fakta, så øker det troen til mennesker på slike fenomener.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg ser den, og verken påstår eller nekter på noe som helst.

 

At noen "føler" mer enn andre, så mente jeg ikke nødvendigvis spøkelser. Jeg har en person nær meg som ser ting som skjer, eller, han føler det. Ikke alt selvsakt, men noe. Man kan si han er synsk.

Lenke til kommentar

Jeg ser den, og verken påstår eller nekter på noe som helst.

 

At noen "føler" mer enn andre, så mente jeg ikke nødvendigvis spøkelser. Jeg har en person nær meg som ser ting som skjer, eller, han føler det. Ikke alt selvsakt, men noe. Man kan si han er synsk.

 

Be ham ringe meg før jeg fyller ut neste lottokupong.. ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Funker desverre ikke på den måten..

 

Hvorfor ikke egentlig? Fordi det er mer konkret enn "du vil møte motgang snart... "

 

Veit vel ikke jeg? Tror ingen kan se inn i fremtiden, og se hva dem vil.

Å "se" blir et feil ord å bruke også.. det er en sterk følelse.

 

Ikke noe hokus pokus.

Lenke til kommentar

Funker desverre ikke på den måten..

 

Hvorfor ikke egentlig? Fordi det er mer konkret enn "du vil møte motgang snart... "

 

Veit vel ikke jeg? Tror ingen kan se inn i fremtiden, og se hva dem vil.

Å "se" blir et feil ord å bruke også.. det er en sterk følelse.

 

Ikke noe hokus pokus.

 

Ikke noe hokus pokus? Så det er et naturlig fenomen da altså? Hvorfor er ikke dette da kjent vitenskap?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg trodde det var ganske kjent jeg. Har du virkelig aldri hørt om det?

Noen får f.eks en sterk følelse helt utav det blå, om at noe er galt eller noe i den dure.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var ganske kjent jeg. Har du virkelig aldri hørt om det?

Noen får f.eks en sterk følelse helt utav det blå, om at noe er galt eller noe i den dure.

 

Hvis du ser på hvor mange ganger en får slike følelser, kontra de gangene det faktisk er noe galt, så er jeg ganske sikker på at vi får ett bilde der det statistisk sett er ganske rimelig at vi av og til får en fulltreffer. Dessuten så overdriver man nok følelsen en smule i etterkant, når man finner ut at "det var noe"

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg trodde det var ganske kjent jeg. Har du virkelig aldri hørt om det?

Noen får f.eks en sterk følelse helt utav det blå, om at noe er galt eller noe i den dure.

 

Hvis du ser på hvor mange ganger en får slike følelser, kontra de gangene det faktisk er noe galt, så er jeg ganske sikker på at vi får ett bilde der det statistisk sett er ganske rimelig at vi av og til får en fulltreffer. Dessuten så overdriver man nok følelsen en smule i etterkant, når man finner ut at "det var noe"

 

Nja. Et eksempel:

Et ektepar som bor på en øy i nordland. Ekteparet er litt oppi åra og har delvis voksne barn. Dene ene datteren bor i et hus ca et kvarter nedfor dem. Datteren var gravid.

Så var det en kveld som alle andre kvelder, stille og rolig. Plutselig blir kona helt rar, hun sa bare jeg må gå til xxx, så forsvann hun ut døra fort som f**. Da hadde det oppstått komplikasjoner med graviditeten, og hadde ikke moren funnet henne i tide, hadde ho og det ufødte barnet dødt raskt.

Hun fikk en sterk følelse av at noe var galt.

 

Var mer slike hendelser jeg tenkte på :)

 

Men dette er kansje litt off topic, det har ingenting å gjøre med spøkelser.

Lenke til kommentar

Har slektninger, en familie, i Kristiansand som bor i ett hus som

det visstnok "spøker" i. De har ramsa opp mange eksempler, bl.a.

at faren i huset har hørt skritt som går fram og tilbake i etasjen

ovenfor uten at det var noen hjemme, og at datra kom inn inngangsdøra

og løp opp - da han gikk opp for å si hei var det ingen der allikevel.

Men sønnen (fetteren min) hadde eksempler som var enda nifsere; han våkna

en natt opp midt på natta og følte seg heeelt paralysert og han hørte stemmer

og folk som stod rundt han og prata, de prata høyt men han kunne ikke høre

hva de sa. En annen gang var han inne på et lite kott bak rommet hans

som de

sjeldent brukte/var i og da hørte han plutselig intens pusting bak seg,

han sa at det var som om det var en som stod rett han og pusta sint gjennom nesa

- men han så aldri noe og fant aldri ut hva det var. Skumle greier altså!!

Alt har visst foregått i andre-etasjen. Jeg har overnatta der noen ganger

men aldri hørt noe. Selv vet jeg ikke hva jeg skal tro, jeg vet bare at

jeg tror på det de sier, fordi er ærlige og hyggelige mennesker...

Lenke til kommentar

Hvis det finnes så utallig mange eksempler, hvorfor er det da komplett umulig å dokumentere?

 

Hvorfor finnes det ikke et eneste dokumentert tilfelle av spøkelser?

Hvorfor er disse historiene _alltid_ basert på personlige erfaringer?

 

Jeg tviler ikke på at naboen/kona/søstera/onkelen din opplever dette som sant, men det betyr på ingen måte at erfaringen var reell!

 

Jeg har selv overnattet på mange plasser hvor det påstås at det spøker, alt fra en gammel bunkers til et gammelt hus til Dr. Holms hotell på Geilo i det hjemsøkte rommet.

 

Jeg har aldri merket noe utenom det vanlige.

Lenke til kommentar

Hvis det finnes så utallig mange eksempler, hvorfor er det da komplett umulig å dokumentere?

 

Hvordan mener du det skal dokumenteres ? Hvis det er ånder som "kommer og går" så har vi mennesker lite styring på det.

 

Ut ifra så mange beretninger og opplevelser mange (og flere enn man skulle ane) har hatt - ofte svært konkrete - kan vi kanskje kalle disse vitner på at det finnes mer "mellom himmel og jord".

Lenke til kommentar

Hvis det finnes så utallig mange eksempler, hvorfor er det da komplett umulig å dokumentere?

 

Hvordan mener du det skal dokumenteres ? Hvis det er ånder som "kommer og går" så har vi mennesker lite styring på det.

 

Ut ifra så mange beretninger og opplevelser mange (og flere enn man skulle ane) har hatt - ofte svært konkrete - kan vi kanskje kalle disse vitner på at det finnes mer "mellom himmel og jord".

Og akkurat derfor krever jeg, som aldri i mitt liv har sett et spøkelse, bevis for hendelsen(e). Og som en foran her sier, hvorfor er det INGEN som har klart å hoste opp et eneste bevis til tross for sikkert hundre tusen hendelser hver år, BARE her i landet?

 

Hva er vitsen for disse "døde" å spøke? Hva er hensikten bak dette?

 

Nei, kom med bevis og jeg er med jeg, men å komme å hevde dette uten bevis gjør at jeg ikke vil nøle med å ringe nummeret til "nøtte" fabrikken. (Skjønt, slik situasjonen er for det mentale helsenorge akkurat nå så er sannsynligheten stor for at du havner på ei glattcelle isteden for de koselige godt stoppede cellene...) For gudane veit hva annet sprøtt du da kan tro på uten bevis også og slike folk liker jeg å ha en viss avstand til. My view! :)

 

EDIT: Eller sagt på en annen måte, jeg stoler ikke helt på folk etter at de har gått ut og påstått at de har sett spøklser uten å ha noen ting å legge til grunn for det. Hva vet jeg om deres mentale tilstand de de "så" dette? Når de heller ikke er villige til engang å se på muligheten at hjernen har spilt dem et puss så forsvinner enda litt mer av den tilliten, for å si det sånn. Vi VET at hjernen "ser" ting som du godkjenner at kan eksistere, noe som antagelig grunnen itl at jeg aldri har sett et spøkelse, da hjernen min ikke produserer spøkelser jeg ikke tror på.

 

Vi vet at disse er forsvars verkene til hjernen, for det er det de er, et forsvar slik at vi, med vårt elendige nattsyn, skal "skremmes" til å søke tilflukt et trygt sted, fortrinnsvis langt fra rovdyr. Plusser vi på vår enorme fantasi, der så og si ingenting setter grenser, så har vi spøkelser tror jeg. Og det er mitt syn på dette inntil noen klarer å komme med et bevis for at det er noe "mer" der ute. Jeg velger å stille meg tvilende ihvertfall inntil bevisene foreligger. (Har heller ingen grunn til å tro på spøkelser og hvorfor skulle jeg det? Hva er poenget til spøkelser liksom?)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...