Gå til innhold

Time lapse teknikk...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Mr. Olsen, ikke bruk Sony Vegas, evt andre filmredigeringsprogrammer til å lage sekvensene.

Prøv heller virtualdub. Gratis og genialt enkelt.

 

http://virtualdub.sourceforge.net/

 

start virtualdub> File, open video file.

Åpne første bilde i serien/segmente du vil sette sammen. Klikk også på "Automatically load linked segments" Resten følger da med.

 

Om bildet åpner seg for stort høyreklikker du på det og velger 50% eller noe annet alt etter behov.

 

Så kommer godsakene. Gå til Video>Frame rate og sett en FPS. Klikk play på videoen for å se hvordan det ser ut.

Eksperimenter med fps til du får det resultatet du er fornøyd med.

 

Når du er ferdig går du til File>Save as AVI. Du kan også gå til Video>Compression om du vil sette egetdefinert codec.

Jeg pleier bare å lagre som RAW avi slik at jeg ikke mister noe i prosessen.

 

Når du så har mekka alle segmentene dine i virtualdub så importerer du til vegas, legger på filter, farger, zoom osv.

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Tok en liten timelapse da jeg tok flyet Trondheim -> Mo i Rana i sommer, jeg feilberegna litt hvor ofte bildet skulle tas though, så ble ikke helt brukbart. Skulle tatt bilder iallefall fire ganger så ofte (så den hadde blitt dobbelt så lang, og 24 fps). Her er litt av den: http://olegunnaro.com/bilder/flytur.mov

 

Edit: bildene er batch-redigert i Aperture, så satt sammen med Quicktime 7. :)

 

Edit2: Tok forøvrig bildene med iPhone 4 teipa fast i flyvinduet. :p

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Såg litt på denne her, PClix. https://www.pclix.com/shopping/

Virker som denne er et godt kjøp hvis du er interessert i timelapsing. Vurderer den sterkt selv.

 

Den var sinnsvak dyr..

 

Jeg kjøpte denne til 400D http://cgi.ebay.com/TIMER-REMOTE-CONTROL-CANON-EOS-400D-350D-300D-30-50-/180506857192?pt=Camera_Camcorder_Remotes

Stiller intervall og hvor mange bilder du vil ta. Kan også sette den til uendeligt. Da står den å tar bilder i det gitte intervallet til strømmen på kameraet går.

Lenke til kommentar

Tok en liten timelapse da jeg tok flyet Trondheim -> Mo i Rana i sommer, jeg feilberegna litt hvor ofte bildet skulle tas though, så ble ikke helt brukbart. Skulle tatt bilder iallefall fire ganger så ofte (så den hadde blitt dobbelt så lang, og 24 fps). Her er litt av den: http://olegunnaro.com/bilder/flytur.mov

 

Edit: bildene er batch-redigert i Aperture, så satt sammen med Quicktime 7. :)

 

Edit2: Tok forøvrig bildene med iPhone 4 teipa fast i flyvinduet. :p

 

Utrolig kul faktisk!

Litt av sjarmen at det ikke var helt perfekt.

Lenke til kommentar

@Mr. Olsen, ikke bruk Sony Vegas, evt andre filmredigeringsprogrammer til å lage sekvensene.

Prøv heller virtualdub. Gratis og genialt enkelt.

 

http://virtualdub.sourceforge.net/

 

start virtualdub> File, open video file.

Åpne første bilde i serien/segmente du vil sette sammen. Klikk også på "Automatically load linked segments" Resten følger da med.

 

Om bildet åpner seg for stort høyreklikker du på det og velger 50% eller noe annet alt etter behov.

 

Så kommer godsakene. Gå til Video>Frame rate og sett en FPS. Klikk play på videoen for å se hvordan det ser ut.

Eksperimenter med fps til du får det resultatet du er fornøyd med.

 

Når du er ferdig går du til File>Save as AVI. Du kan også gå til Video>Compression om du vil sette egetdefinert codec.

Jeg pleier bare å lagre som RAW avi slik at jeg ikke mister noe i prosessen.

 

Når du så har mekka alle segmentene dine i virtualdub så importerer du til vegas, legger på filter, farger, zoom osv.

 

Roger!

 

Har en Nikon MC-36 intervalometer, men kan ikke bruke faenskapet, så inntill videre har jeg kun mulighet for å ta 999 bilder per runde.

Lenke til kommentar

Hvis du trikser litt kan du ta 8991 bilder med det innebygde intervalometeret på D700. Riktignok er du da begrenset til maks ett sekund mellom hvert bilde.

 

 

- Sett advance mode til Continous Low (CL)

- Sett skuddtakt (shooting speed) i Continous low til 1 fps

- velg 999x9 bilder og 9 sekunder mellom hvert

- resultatet blir 8991 bilder med ett sekunds mellomrom

 

 

edit - denne metoden kan også benyttes for å få intervaller kortere enn 1 sekund. Sett skuddtakten til 3fps og ta tre bilder i gangen, f.eks., så får du 1/3 sekunds intervall.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Hvis du trikser litt kan du ta 8991 bilder med det innebygde intervalometeret på D700. Riktignok er du da begrenset til maks ett sekund mellom hvert bilde.

 

 

- Sett advance mode til Continous Low (CL)

- Sett skuddtakt (shooting speed) i Continous low til 1 fps

- velg 999x9 bilder og 9 sekunder mellom hvert

- resultatet blir 8991 bilder med ett sekunds mellomrom

 

 

edit - denne metoden kan også benyttes for å få intervaller kortere enn 1 sekund. Sett skuddtakten til 3fps og ta tre bilder i gangen, f.eks., så får du 1/3 sekunds intervall.

 

Ja vet, men jeg tror ikke jeg kan ta flere enn 1 per 10'ende sekund. (På grunn av motivet osv...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

 

Så kommer godsakene. Gå til Video>Frame rate og sett en FPS. Klikk play på videoen for å se hvordan det ser ut.

Eksperimenter med fps til du får det resultatet du er fornøyd med.

 

Setter til 24fps, men når jeg trykker play (Det er to knapper for play, begge virker likt) så viser filmen enkeltbilder, og tidslinja går veeeeldig sakte. Skal det det?

 

Edit: er avi samme som RAW-avi? Finner ikke at det står RAW noe sted, så er vel det? :p

 

Edit 2: Haha, dritten ble på 15GB... 450stk L Fine på D700 :p

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

 

Jeg og to kompiser var på tur til Østernvann.

Den ene vennen min lurte på om vi kunne lage time-lapse, og jeg svarte: "ja, men jeg har ikke noen måte å gjøre det automatisk på enda, så da må noen ta bildene manuelt".

 

Så ble han stående å knipse ca ett bilde pr tiende sekund i en time :p

 

Fant forresten ut at man kan bruke windows movie maker (bare dra inn alle bildene).

Og man kan også bruke Quick Time pro (File-> Open image sequence->velg første bilde i sekvensen(alle må ligge i samme mappe)).

 

Denne lagde jeg kjapt i movie maker.

Lenke til kommentar

En anbefalt artikkel for de som skal leike seg med timelapse er Timothy Allen sin blog. Han er en av fotografene bak de mange timelapse videoene som er brukt i diverse naturserier fra BBC.

 

Ellers så fungere både Live Movie Maker, Sony Vegas Movie Studio HD Platinium og andre redigeringsprogrammer glimrende for å rendre videoen etter min erfaring. Sony Vegas Movie har muligheten til å importere bildene som en sekvens der man automatisk får 24, 25 eller 30 fps (avhengig av hva man har satt som standard). Om man da vil ha lengre eller korter film (lavere eller høyere fps) kan man bare ctrl-dra enden av sekvensen til ønsket lengde.

 

@Mr. Olsen: Man kan jo lese i bøker, drikke kaffe osv. Mye man kan slå tiden i hel med.

Lenke til kommentar

Mine tips og triks:

 

#Sett alltid litt lengre lukketid en man normalt ville brukt. Da får man en finere flyt i filmen, og man unngår at det blir seende hakkete ut. Spesielt på vann og skyer vil du merke at det ser finere ut om du har litt lengre lukker.

 

#Unngå autofokus. Jeg glemte det i den ene filmen jeg laga, og når man speeder opp så ser man fort at resultatet ikke blir så bra.

 

#Når du tar bilder ved en soloppgang eller solnedgang hvor lyset varierer veldig er det lurt å sette kameraet på AV slik at du får en fast variabel. Slik unngår du at det blir seende sinnssykt mørkt ut når sola er gått ned, eller at det ser veldig lyst ut når sola er kommet opp.

 

---------------------

 

Hva angår FPS/FPM så vil du få det beste resultatet om du regner deg frem til intervallet.

 

Det første du må vite er hvor lenge sekvensen skal vare.

Eksempel. Du ønsker å ta bilde i 2 timer (7200 sek), og filmens lengde skal være på 1 minutt (60 sek).

Da blir formelen (verdiene må være i sekunder):

 

Tid mellom hvert bilde = Total tid / ( fps x film lengde)

 

Tid mellom hvert bilde = 7200 sekunder / (24 fps x 60 sek)

Tid mellom hvert bilde = 7200 sekunder / 1440

Tid mellom hvert bilde = 5 sekunder

 

Det vil si at skal du ta bilder i 2 timer, og filmen skal vare i 1 minutt, må du ta bilde hvert 5 sekund.

 

-------------------

Her er en liten huskeliste:

 

1. Finn ditt motiv

2. Sett opp kamera

|_Bruk AV om det er varierende lys og M om lyset holder seg stabilt.

|_Sett på AWB

|_Skru av autofokus

3.Sett intervall. Husk formel.

4. Sørg for at utstyret står stødig og solid på en jevn underflate. Ønsker ikke vibrasjoner.

5. Komponer, timelapser blir ofte mye bedre om du har noe interessant i forgrunnen.

6. Start intervallet

7. Sett deg i en stol og vær tolmodig :p

 

Edit: Litt inspirasjon,

Endret av Hille
Lenke til kommentar

750 bilder ble til sek.

 

Fikk et problem, vet ikke om dette er forventet eller bare på grunn av Pc'n min, men den lagget som faen midt uti. Stoppet filmen og spilte av igjen og da laget det på helt andre steder, så ser ut som laggen er tilfeldig, kommer dette av at PC'n min ikke takler å vise film samtidig som andre program er åpen?

 

Filen er på 1,62GB...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...