Gå til innhold

Ta med mobiler til utlandet


eddai

Anbefalte innlegg

Jeg har ett spørsmål som jeg håper å få svar på her inne. Jeg skal reise, til afrika om en måned. Jeg har bodd der nede og jobbet tidligere, og har derfor mange afrikanske venner. Mange har bedt meg om å fikse de mobiltelefon fra norge når jeg kommer. Nå har jeg altå samlet inn en del brukte, og noen kjøpt brukt på finn.no mobiler som jeg vil gi til venner og kollegaer der nede.

Spørsmålet mitt nå er; får jeg noe problemer i tollen pga dette ? Blir de ikke kanskje litt skeptiske om jeg kommer med 20 mobiltelefoner i bagasjen min, er dette lovlig egentlig ? jeg har prøvd å lese på toll.no men ble ikke særlig mye klokere. Er det noen som vet noe om regler angående dette ?

 

Eddai.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ett spørsmål som jeg håper å få svar på her inne. Jeg skal reise, til afrika om en måned. Jeg har bodd der nede og jobbet tidligere, og har derfor mange afrikanske venner. Mange har bedt meg om å fikse de mobiltelefon fra norge når jeg kommer. Nå har jeg altå samlet inn en del brukte, og noen kjøpt brukt på finn.no mobiler som jeg vil gi til venner og kollegaer der nede.

Spørsmålet mitt nå er; får jeg noe problemer i tollen pga dette ? Blir de ikke kanskje litt skeptiske om jeg kommer med 20 mobiltelefoner i bagasjen min, er dette lovlig egentlig ? jeg har prøvd å lese på toll.no men ble ikke særlig mye klokere. Er det noen som vet noe om regler angående dette ?

 

Eddai.

 

Hehe tror ikke tollen her hjemme vil bry seg så veldig mye om det. Er kanskje verre med tollen i de afrikanske landene.

Lenke til kommentar

Hm. ja det er mulig det ja. Jeg tenkte først at kanskje jeg skulle legge telefonene i handbaggasjen min, for vet jo om mange som har ''mistet'' ting fra kofferten sin når de reiser til afrika.. ting blir borte under tollen. Men jeg vet ikke helt om jeg tør det heller, om det ikke er lov mener jeg.

 

:S

Lenke til kommentar

Bagasje blir ofte åpnet(tømt) før den kommer frem til bagasjebåndet i Afrika, spesielt om den inneholder elektronisk utstyr som vises ved gjennomlysing. Og om telefonene overlever dette så kan tollerne be om penger de stikker i egen lomme. Ikke ta med noe du ikke har råd til å miste.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg tror uansett at jeg kommer til å ta sjangsen. det er jo litt egerlig å ikke kunne få ta med disse telefonene jeg har samlet inn for å gi bort. Klart jeg kan være skikkelig uheldig å risikere at de blir stjælt i tollen eller at noen korrupte tollere vil ha penger for å slippe de gjennom. Det vil isåfall vere kjempeirriterende. Men det jeg lure mest på var egentlig om det finnes noe regelverk på dette ? Hvor mye verdi (elektronikk) man kan ta med seg til utlandet.

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se for meg hvordan dette skal kunne bli et problem..

Se for deg at det blir oppdaget at noen prøver å komme seg inn i Norge med en koffert full av mobiler, vedkommende må da være forberedt på:

-Hva er verdien av alle mobilene? Mere enn fribeløpet du kan importere?

-Er moms betalt?

-Er mobilene godkjent for bruk i landet?

-Skal mobilene selges? Har du tillatelse til næringsvirksomhet i landet?

-At de skal gis bort tror vi ikke på. Hvilken godkjente hjelpeorganisasjon samarbeider du med?

-Er mobilene stjålet?

-Er dette virkelig mobiler og ikke dekke for noe annet du prøver å smugle inn i landet?

-Inneholder mobilene ulovlig programvare eller data?

-Skal mobilene brukes av terrorister? Har du kontakt med Al-Qaeda?

-Er miljøgebyr betalt for telefonene?

-Hvorfor gikk du ikke på rødt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...