Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan 1 politimann gi ut bøter? ble vennene mine lurt?


Hightow3r

Anbefalte innlegg

LES NYHETEN JEG LINKET TIL:

 

Jeg linker det til denne nyheten http://www.banett.no/nyheter/article383966.ece

 

4 av de som fikk bøter var venner av meg og mått betale 4200 for å kjøre inn der.

 

Det var en eneste politimann som sto å "så" det hele. Han har absolutt ingen bevis overhode om hva som skjedde. En del sier han også bare ga bøter til omtrent alle som sto parkert der uten om han viste de hadde kjørt inn før 08:00 eller ei. mine fire venner hendte også bare 2minuter over 08:00.. altså 2min etter at det blir ulovlig å kjøre inn.

 

De fikk også spørsmålet om de ville ha forenklet forelegg eller bli anmeldt å gå rettens vei. De alle svarte at de bare tok bota.

 

Spørsmålet er:

 

Vis de hadde gått rettens vei, da hadde de vell hatt store sjanser til å vinne der? De var jo flere vitner. både voksne og unge.

 

og, har man ikke rett til å nekte når det er bare 1 betjent og si at han skal bevise det? Jeg har hvertfall gjort dette ett par ganger når jeg har blitt stoppet på trimmet moped og de sa at jeg var heldig og fikk gå :p!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tolker det slik at vennene dine kjørte inn der 8:02.

 

Det du sier er at vennene dine brøt loven og at det var flere vitner som så dette og at det ville hjelpe saken deres hvis de går rettens vei?

 

8:02 er etter kl 8:00 siste jeg sjekket.

 

 

Når det gjelder de parkerte bilene så har vel heller ikke de lov til å være der med mindre de oppfyller kravene som står skiltet. Det er forbudt for motorvogn, ikke innkjøring forbudt.

 

Til sammenligning, hvis skiltet sier "parkering forbudt mellom 8-16", så betyr ikke det at du har lov til å parkere der kl 8:02 selv om du parkerte bilen før kl 7:59.

 

 

Og hvorfor skulle ikke en politimann ha lov til å gi bøter?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Det er lov for alle motorvogner å kjøre inn og ut før 08:00 og etter 16:00, i mellomtiden har de lov å stå parkert der. bare ikke kjøre.

 

Og det jeg mener er om 1 politimann har nokk bevis til å kunne gi ut bøter?

 

Som sagt, jeg har blitt stoppet 2 ganger for trimm og begge gangene var det 1 politimann som skulle teste og kjøre. Han hadde absolutt ingne andre bevis en sitt eget syn/høresl/lukt eller hva det måtte være. Og da jeg nevnte dette tok han en helt annen tone og sa jeg var heldig og at neste gang blir de 2 stykker osv.. Han sa det jo omtrent rett ut.

Lenke til kommentar

Hvor står det at motorvognene har lov til å stå parkert der? Er det din tolkning?

Jeg tolker skiltet som at man ikke har lov å ha kjørtetøy innenfor sonen i det hele tatt i tidsrommet 8-16, med mindre de er unntatt av tilleggskilt.

 

At mopeden din er trimmet er vanskelig å bevise uten å beslaglegge den og sette igang mye greier, dette vet jeg lite om rutinene for.

 

Å bevise at en bil befinner seg på et gitt sted på et gitt tidspunkt er ingen tryllekunst. Vitner har du allerede nevnt, samt at man leverer boten til noen som står ved/sitter i bilen som innrømmer at de gjør det. Et fotografi ville også løse saken. Dette er jo ikke mer enn vanlige parkeringsvakter og annet tyttebærpoliti gjør daglig.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Hvor står det at motorvognene har lov til å stå parkert der? Er det din tolkning?

Jeg tolker skiltet som at man ikke har lov å ha kjørtetøy innenfor sonen i det hele tatt i tidsrommet 8-16, med mindre de er unntatt av tilleggskilt.

Aldri tenkt over denne problemstillingen i forhold til parkerte biler tidligere. Ut fra forskriften, så gjelder det jo også parkerte kjøretøy, men bare fram til neste veikryss, som vises i bakgrunnen. (§7, 2.ledd) Slik jeg da tolker forskriften, så står den hvite bilen på bildet lovlig parkert.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har en politimann lov å skrive ut bøter. Noe annet hadde vært veldig veldig rart.

 

"Jeg hadde jo bare litt for mye promille til å kjøre bil, men det var bare en politimann så jeg har ikke gjort noe galt. Vitner på at jeg hadde drukket lite har jeg også".

Lenke til kommentar

En politimann er en politimann. Grunnen til at politimenns vitnemål gjerne veier tyngre i retten er fordi 1) De har ikke noe motiv for å lyve, og 2) de risikerer straff og tap av tjeneste for å lyve.

 

Det har nok hendt at politimenn unnlater å ilegge forenklede forelegg på bakgrunn av at bevisproblematikken blir vanskelig i etterkant - forenklede forelegg utstedes gjerne på stedet med bevis ferskt i minne (og rapportskriving er, som alle som har jobbet i det offentlige vet, grusomt). Men en unnlatelse av å ta saken videre dersom forelegget ikke vedtas har ingenting med om det er en eller to politimenn til stede å gjøre.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så har ikke politiet lov til å stoppe en bil i fart, og ilegge tap av førerrett så lenge det ikke er 2 folk i politi bilen

Hva med motorsykkel? Jada, det er lov å kjøre med to personer på motorsykkel, men det er ikke veldig praktisk i politikostyme. Eller skal dem bestandig kjøre i par? Skal begge måle?

Det hadde vært sløsing av skattepenger det!

Lenke til kommentar

Syns bare huske jeg ble opplest noe sånnt på kjøreskolen, men det er jo tydelig at jeg har feil :) Jeg trodde bare det var sånn for at politiet som stopper deg skal ha et vitne på at du faktisk hold for stor fart eller kjørte beruset osv. Så det ikke bare blir ord mot ord.

Lenke til kommentar

Jeg tror det (av en eller annen grunn) er en vanlig misoppfatning blant noen bilister at det gjelder spesielt sterke beviskrav ved brudd på veitrafikkloven i forhold til beviskrav ved brudd på andre lover (f.eks straffeloven).

 

Flere ganger har jeg sett innlegg av typen: "Jeg [kjørte på rødt/for fort/ulovlig], men bare en politimann så det, det kan jeg vel ikke dømmes for, han har jo ingen bevis!"

 

Men ingen spør (heldigvis) spørsmål av typen: "Jeg [banket opp noen/ranet en bank/drepte noen], men bare en politimann så det, det kan jeg vel ikke dømmes for, han har jo ingen bevis!"

 

I det siste tilfellet er det (av en eller annen) grunn langt mer åpenbart (også for bilister) at en politimanns (vitne)observasjon er et godt bevis.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

At ønsketenking står sterkt i den norske befolkning må vel nesten anses bevist i og med at folk fortsatt tror at nedlasting er lovlig...

 

Folk er naive og det er fint lite å gjøre med det.

 

"Jeg hadde jo bare litt for mye promille til å kjøre bil, men det var bare en politimann så jeg har ikke gjort noe galt. Vitner på at jeg hadde drukket lite har jeg også".

 

For en teit sammenligning, det er en helt annen situasjon.

 

Den er kanskje teit, men den er jo helt rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...