Gå til innhold

Kortslutning i komfyr - er reparasjon trygt?


Anbefalte innlegg

Hei, har en 4 år gammel Grepa innbyggingskomfyr som kortsluttet under bruk av varmluftsvifte. Det var plutselig voldsom knitring og spraking, og gnister og flammer stod ut i hele ovnen.

Hele ovnen ble dekket av et blått støv innvendig.

Servicefirma har aldri sett noe lignende, men mener det er tilstrekkelig å bytte varmeelement og vaske ovnen.

 

Vi mener dette ikke er trygt, fordi ingen vet hvilke andre skader på elektronikk som kan ha oppstått, eller hva dette stoffet er.

Jeg har snakket med Elektrisitetstilsynet som ikke kunne bistå.

 

Vi kommer uansett ikke til å bruke den igjen, så vi lurer på hvordan de kan påstå at et produkt er trygt uten å sjekke nærmere?

Vi får nok høre med forbrukerrådet også.

Det eneste vi kan prøve å gjøre er å få skriftlig garanti på at produktet er trygt.

 

Edit: Forbrukerrådet sa at selger (Expert) er juridisk ansvarlig, og at vi må høre om de mener det er forsvarlig.

post-104121-1282564594,7454_thumb.jpg

post-104121-1282564604,7287_thumb.jpg

post-104121-1282564615,4754_thumb.jpg

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er 4 år, som trådstarter sier helt først i innlegget sitt.

 

Uansett, jeg ville spurt expert om de vil gi deg en ny komfyr når den gamle tok fyr. Tipper de tar den på ren goodwill da de vil beholde en fornøyd kunde.

Takk for svar, har hørt med Expert igjen, men de er fortsatt litt nølende. De har satt meg i direkte kontakt med Grepa, dvs deres hoved servicepartner, så jeg prøver å finne ut av hvilket stoff som ble antent på varmeelmentet og har satt seg innvendig.

Men jeg forstår jo ikke at de tar noen sjanser når det er en del risiko med dette, det koster jo en del tusen å reparere også!

Lenke til kommentar

Den er 4 år, som trådstarter sier helt først i innlegget sitt.

 

Uansett, jeg ville spurt expert om de vil gi deg en ny komfyr når den gamle tok fyr. Tipper de tar den på ren goodwill da de vil beholde en fornøyd kunde.

Takk for svar, har hørt med Expert igjen, men de er fortsatt litt nølende. De har satt meg i direkte kontakt med Grepa, dvs deres hoved servicepartner, så jeg prøver å finne ut av hvilket stoff som ble antent på varmeelmentet og har satt seg innvendig.

Men jeg forstår jo ikke at de tar noen sjanser når det er en del risiko med dette, det koster jo en del tusen å reparere også!

Jeg ville krevd ny, det der ser farlig ut å lage mat i... Vet jo ikke om det gir deg og dine kreft eller andre alvorlige bivirkninger!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja ja.. Venter fortsatt på svar. Tror de har brukt feil servicefirma, har kommet i kontakt med de som er ansvarlig for merket (Grepa) i Norge, og de skal prøve å finne ut noe.

 

Det er håpløst når dette skal avgjøres av servicefirmaet som bare tjener på reparasjon!

 

Expert mener visst at vi må godta reparasjon, og hvis den eksploderer to ganger til så kan vi få ny... Hurra! :hmm:

 

Hvis den er helseskadelig så er det sikkert ikke deres problem.

Lenke til kommentar

Det er håpløst når dette skal avgjøres av servicefirmaet som bare tjener på reparasjon!

hva er kilden din på det?

siste jeg hørte er at de får betalt per time eller har fast avtale per service med produsent eller leverandør.

 

så lenge servicen dekkes av garanti/reklamasjon får de pengene av noen andre og de får penger uansett om de bytter en del eller om du må ha ny ovn.

Lenke til kommentar

siste jeg hørte er at de får betalt per time eller har fast avtale per service med produsent eller leverandør.

 

så lenge servicen dekkes av garanti/reklamasjon får de pengene av noen andre og de får penger uansett om de bytter en del eller om du må ha ny ovn.

Jo, men de vil vel tjene litt mer på å anbefale en reparasjon enn bare å gi ut et nytt produkt? Uansett skal det jo ganske mye til å få nytt produkt. Da må jo feilen komme tilbake, men jeg har lite lyst å vente på at ovnen skal brenne opp to ganger til først...

 

I mellomtiden har jeg nå fått god hjelp fra Norske Elektroleverandørers Landsforening.

Der var det en veldig hjelpsom eksport på hvitevarer som fant ut at stoffet er magnesiumoksyd, og at dette har skjedd noen ganger tidligere. Det er et tørrstoff som skal beskytte varmeelmentet.

Han har anbefalt å skifte varmeelement og grundig rens, så får vi håpe at det blir bra.

De var riktignok også skeptisk i starten til rensing, fordi de var enig at det var vanskelig å fjerne alt.

Siden sikringen i huset ikke gikk regner de ikke med at det er andre skader i ovnen.

 

Jeg er litt skuffet over at ingen av service partnerne klarte å finne ut av dette eller kjente til dette, når jeg klarte å finne ut av det ganske enkelt ved å ringe noen fagmiljøer. NEL er i hvert fall et lurt sted å forhøre seg ved slike problemstillinger. http://www.elektronikkforbundet.no/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...