Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vaksiner før Thailand


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Skal til Thailand i januar og pappa sa jeg måtte sjekke ut vaksiner osv. Sjekket litt rundt på en side jeg fant og der står det at noen vaksiner må man ta på nytt om det er mer enn 10 år siden osv.

Jeg er 21, vil de vaksinene jeg har fått på skolen gjennom årene være nok? Eller må jeg stikkes litt mer i? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefalt: hepatitt A, difteri/stivkrampe og polio.

Vurder: hepatitt B, kolera, japansk encephalitt og tyfoid.

Eventuelt: rabies og hjernehinnebetennelse.

Skole-vaksinene er ikke nok til å dra til utsatte strøk

 

Jeg var i ett tilsvarende land mtp. smitte og sykdommer, snakket da med en spesialist innen reisevaksiner, hun sa jeg burde ta de som er anbefalt, jeg fikk også ett godt tips.

På hepatitt A og hepatitt B kan du ta ett lite program som gjør at de holder evig.

Da tar du en sprøyte etter 3 måneder og en 6 måneder etter det igjen, så slipper du tenke på de vaksinene mer. Spør legen din om dette.

 

Drikkevaksinen dukoral er også å anbefalle da det gjør at du slipper de fleste problemene med magen, har brukt denne selv og spist virkelig nei-mat i utlandet uten at det har gjort meg noe.

Om dette skyldes dukoral eller ikke kan jo diskuteres.

Dukoral er forresten reseptbelagt.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Dukoral tas i minst 2 uker før reisen.

Du tar en drikk, venter en uke og tar en drikk til, så kan du reise en uke etter så vidt jeg husker.

Den varer i 3mnd, så du kan reise innen 3mnd etter du har tatt den.

Dette er jo noe du enkelt tar selv hjemme, så om du tar sprøytene f.eks 4 måneder før er det ikke noe problem å ta dukoral 2 uker før :)

Lenke til kommentar

Vi var i thailand (bangkok) for 3,5 år sida, da trengte ingen av oss ta vaksiner, heller ikke ungen på 7mnd

Det stemmer at man ikke må ha vaksine, i en del land er det krav til vaksinasjon for å komme inn.

Man må ikke bruke sykkelhjelm, bilbelte(ingen flisespikkeri her takk) og tilsvarende, men det kan være lurt, det samme gjelder vaksiner.

Antagelig går det bra uten, men det er en sjanse for at det ikke går bra. Med vaksine slipper du å ta sjansen på at det går bra.

 

Juliess: Ser jeg ikke svarte på alt du spurte om, ja, spør legen din om du kan få dukoral, det er en veldig uskyldig sak å få. Virker som om det er relativt ukjent vaksine også, så det er ikke sikkert fast-legen din har helt kontroll på hva det er til uten å slå det opp.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Den vil ikke spille av hos meg, kan noen raskt fortelle meg innholdet? Er den for eller imot? :p hehe.

 

Det er en stusselig video laget av en hobby-filmskaper uten helsefaglig bakgrunn som ramser opp alt som finnes av myter om vaksiner på internett.

 

Det er meget bred enighet om at vaksiner er et meget viktig helseforebyggende tiltak blant fagfolk. Det finnes bivirkninger av vaksiner, men sannsynligheten er mye større for at du skal bli syk og dårlig av sykdommene som vaksinen beskytter mot.

 

Det er nesten bare homeopater og rabiate new agere som er mot vaksiner og disse er vel ikke akkurat de første man ønsker å få helseråd fra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...