Gå til innhold

*Usakelig avslag på rep fra multicom | Sak opprettet hos Forbrukerådet *Oppdatert førstepost*


Anbefalte innlegg

Her er produktet brukt i 2,5 år så det er først og fremst reparasjon som gjelder og reparasjon har blitt avslått.

Generelt og prinsippielt har det ingen betydning så lenge det ennå gjenstår 2,5 år av reklamasjonstiden. En bærbar PC er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, dermed er reklamasjonstiden 5 år. Hvis du leste mitt første innlegg her så skrev jeg om en TV som var nesten 3 år da den feilet, hvor jeg til slutt fikk kreditert hele beløpet som den kostet ny siden reparasjon til slutt ble for dyr for produsent. Jeg fikk også for en tid tilbake erstattet en strømforsyning i en 4,5 år gammel TV av CRT typen. Dette fikk jeg selvsagt ikke uten videre, men poenget er at jeg hadde rett på det og fikk det til slutt. I begge disse tilfellene ble reklamasjon og reparasjon avslått en eller flere ganger, men jeg ga meg ikke siden jeg visste jeg hadde retten på min side. Det samme mener trådstarter at han har.

 

Det er selvsagt lov til å mene hva en vil både for å i mot, men til slutt så er det lovverket og prinsippene i denne saken som gjelder. Maskinen er bort i mot verdiløs for andre enn TS som likevel har et bruksområde for den. Det må han ha lov til uten å nærmest bli trakkasert av synsere som ikke klarer å se saken fra hans side.

 

Til de som synes maskinen til TS ser støvete ut vil jeg si, ta et makrobilde av et lite område på din egen maskin så skal du se hvor støvete den faktisk "blir" på bildet. Jeg har gjort det av min som ellers ser meget ren og fin ut. På bildet jeg tok så den ikke lenger ren ut.

 

Dette er en veldig spesiell og spennende sak som skal bli interessant å se avslutningen på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort innpå med min opplevelse med et lignende problem hos multicom.

 

Skjermen på min ifl90+ begynte å blinke og ville bare fungere i noen posisjoner. Etter å ha lest på flere forum og tidligere selv hatt noen mindre hyggelige opplevelser med servicen hos multicom utsatte jeg i det lengste å gjøre noe med det.

 

Men en dag ble skjermen svart og jeg var avhengig av ekstern skjerm for å bruke maskinen. Sendte en mail til multicom og spurte hvor lang tid det evt. Ville ta å få reparert maskinen og fikk et svar som ikke var forenelig med min studenthverdag. Jeg bestemte meg derfor for å forsøke å reparere den selv og åpnet skjermen. Etter å ha splittet noen kabelbunter fant jeg en liten kabel med brudd.

 

Jeg sendte da en ny mail til multicom med bilde av den defekte kabelen og spurte om de kunne sende meg en ny da jeg ville bytte denne selv. Altså en vinn vinn situasjon, de slapp å reparere og betale porto, jeg slapp å vente.

 

Etter tre dager kom kabelen i posten, sammen med en regning på 450 kroner. Kabelen så dessuten brukt ut…..

 

Jeg bestemte meg derfor for å sette i kabelen og skrive en sur mail til dem om kundeservice. Etter å ha satt i den nye kabelen og startet opp maskinen var skjermen full av rosa striper og jeg trodde jeg hadde ødelagt skjermen.

 

Men samtidig plaget det meg at den ”nye” kabelen så brukt ut. Jeg bestemte meg derfor for å splitte denne kabelen også for å se om det kunne være noe galt med den.

 

Jeg merket ganske fort at kabelen hadde vært åpnet før, og når jeg fikk av teipen rundt så jeg at en av ledningene var surret sammen etter å ha vært avisolert.

 

Jeg brukte deretter ca. 2 timer på å ta den ”nye” og den gamle kabelbunten fra hverandre og lage en ny av disse.

 

Deretter satte jeg i kabelen igjen og skjermen har fungert perfekt etterpå.

Så skrev jeg en sint mail til multicom (med kopi til sjefen der) og forklarte hva jeg syntes om at de skulle ha penger for en kabel som de faktisk skulle byttet for meg som en del av garantien. Og når de i tillegg sender en defekt kabel som de har funnet på verkstedet viser det hvor mye disse folka egentlig driter i kundene sine.

 

Svaret jeg fikk fra multicom var at de ikke kunne vite at jeg ville ta det på garantien. (Tydeligvis er de vant til at folk helst vil betale) Men de var så gavmilde at jeg skulle få slippe å betale for den ødelagte kabelen.

 

På spørsmålet om hvorfor de hadde sendt en defekt kabel fikk jeg til svar at de ikke lenger hadde reservedeler til denne modellen, noe som i høy er relevant for trådstarter.

 

Hmm ble litt lenger en jeg hadde trodd :whistle:

 

Etter denne opplevelsen har jeg bestemt meg for å ALDRI MER BRUKE EN KRONE HOS MULTICOM.

Endret av Maxto
Lenke til kommentar

Takk for informasjonen Maxto. Forhåpentligvis gjør dette at jeg eventuelt kan få en erstatning i kr. istedenfor å få satt inn et nytt skjermkort av akkurat samme type.

 

Forøvrig ganske utrolig historie du har. Jeg skjønner bare ikke at de som er ansatte der er villige til å strekke seg så langt over streken for at firmaet de er ansatte i skal tjene noen kroner. Antakeligvis er det ganske få ansatte hvor alle kjenner sjefen ganske godt (uten at jeg skal utale meg for sikkert om dette, jeg vet selvfølgelig ingenting om dette).

 

Det er vel det som er det negative ved å handle fra små bedrifter. Om de ansatte er for vennlige mtp reklamasjon o.l. kan dette gå utover lønnen dems. Dette vil neppe en kundekonsulent hos f.eks Acer merke da de pengene kun er som en dråpe i havet.

Lenke til kommentar

"Svaret jeg fikk fra multicom var at de ikke kunne vite at jeg ville ta det på garantien. (Tydeligvis er de vant til at folk helst vil betale)"

 

Hahahahaha... du skulle svart de at du ikke kunne vite at de har en ikke eksisterende kundeservice. Forstår ikke at det er mulig å oppføre seg slik når man er en selger og det faktisk er kundene som holder liv i deg. Ufattelig. Jeg har flere sterkere ord på lager men de får jeg spare til en annen gang.

Lenke til kommentar

Om multicom skulle vært rimelige i dette tilfellet, hadde de gitt deg 250 kroner for å vrake den.

 

Forøvrig er det kunder som trådstarter som gjør at prisnivået forblir høyt her i landet, folk som skyver reklamasjonsfristen foran seg som en rambukk og intet mindre enn forlanger å få erstattet nypris for verdiløse produkter, eller MINST vil ha et produkt som koster det samme i dag som maskinen som ble brukt som trampoline i 2,5 år gjorde.

 

Trist at slike ødelegger for alle disse med legitime reklamasjonsårsaker.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Om multicom skulle vært rimelige i dette tilfellet, hadde de gitt deg 250 kroner for å vrake den.

 

Forøvrig er det kunder som trådstarter som gjør at prisnivået forblir høyt her i landet, folk som skyver reklamasjonsfristen foran seg som en rambukk og intet mindre enn forlanger å få erstattet nypris for verdiløse produkter, eller MINST vil ha et produkt som koster det samme i dag som maskinen som ble brukt som trampoline i 2,5 år gjorde.

 

Trist at slike ødelegger for alle disse med legitime reklamasjonsårsaker.

 

Trist at folk tenker slik som du, pcen var langtifra verdiløs for trådstarter og bør definitivt ha fått lov til å leve i 5 år eller mer om den blir behandlet pent. Prisnivået er neppe for høyt her i landet, vi har en av verdens laveste priser på data / elektronikk.

 

Trådstarter har heller ikke ytret noe ønske om å få en pc til samme pris som den han hadde,som jeg ser det så ønsker han kun at den nåværende maskinen hans blir ordnet opp på en ordentlig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunder gir inntekter, men noen få problematiske kunder kan spise opp hele overskuddet.

 

I denne bransjen må det 10 gode kunder for å kompansere for én dårlig kunde. Produkter og tjenester blir dyrere for andre kunder.

 

En 3 år gammel PC er i prinsippet verd 0kr pga verdien faller 33,3% per år. Det kan godt være den har affektsjonsverdi for eieren eller er verd en symbolsk sum på bruktmarked.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Om multicom skulle vært rimelige i dette tilfellet, hadde de gitt deg 250 kroner for å vrake den.

 

Forøvrig er det kunder som trådstarter som gjør at prisnivået forblir høyt her i landet, folk som skyver reklamasjonsfristen foran seg som en rambukk og intet mindre enn forlanger å få erstattet nypris for verdiløse produkter, eller MINST vil ha et produkt som koster det samme i dag som maskinen som ble brukt som trampoline i 2,5 år gjorde.

 

Trist at slike ødelegger for alle disse med legitime reklamasjonsårsaker.

 

Trist at du enten ikke gidder å lese tråden, ikke klarer å lese spesielt godt, evt er overdrevent mistroisk.

 

--------------------

 

@Theo, les førsteposten så ser du at dette er ikke mine bildebevis, men Multicoms bevis på at jeg har ødelagt skjermkortet.

--------------------

@Badcat: Enig i det du sier, men i dette tilfellet har Multicom ødelagt ladekontakten, samt nekter reklamasjon på en feil produsenten har ANNERKJENT som en mangel ved produktet. Da kan du vel ikke mene at jeg er urimelig?

--------------------

 

Poenget er at jeg har kjøpt en pc for at den skal vare i mer enn 2 år. Jeg har passet på den og har aldri utsatt den for noe (å si at jeg har brukt den som trampoline sier mer om refleksjonsevnen til den gitte personen enn min bruk av pcen), med unntak av en hendelse. Jeg blåser i om markedsverdien på pcen er verdt kroner 0. Jeg ønsker uansett ikke å betale 10.000 kroner annenhvert år for en ny pc.

 

Er dette virkelig urimelig av meg?

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Annenhvert år? Du har brukt PC i 2,5 og det var snakk om 3 år.

Joda, fint om PC virker etter 3 år, men da begynner det å bli på tide å legge opp penger til ny.

 

Hva du anser som levetiden på maskinen er absolutt ingen fasit.

Når kravene til bruk blir større enn det maskinen klarer å levere er individuelt, og hvor lenge en maskin er brukbar varierer fra person til person og bruk til bruk.

 

Uansett levetid så har trådstarter rett på 5 års reklamasjonsrett med mindre Multicom kan bevise at de utvendige skadene har en direkte sammenheng med feilen på skjermkortet.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Vetle:

Men bildene er jo av din PC og de viser at PCen har vært meget dårlig behandlet. Så jeg forstår veldig godt at Multicom kaller den "i lurvete tilstand", jeg ville ikke vært så pen i ordbruken om tilstanden.

 

Videre som jeg sa, og som du ikke svarte på, når du knekker lokket på den måten er det ingen garanti for at skjermen ikke slutter å virke over tid. Noe som ble problemet. Hvem sin skyld er dette? Din, ene og alene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kunder gir inntekter, men noen få problematiske kunder kan spise opp hele overskuddet.

 

I denne bransjen må det 10 gode kunder for å kompansere for én dårlig kunde. Produkter og tjenester blir dyrere for andre kunder.

 

En 3 år gammel PC er i prinsippet verd 0kr pga verdien faller 33,3% per år. Det kan godt være den har affektsjonsverdi for eieren eller er verd en symbolsk sum på bruktmarked.

Gi meg en god grunn til å kjøpe ny PC når den jeg har nå passer perfekt til mitt bruk, takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En 3 år gammel PC er i prinsippet verd 0kr pga verdien faller 33,3% per år. Det kan godt være den har affektsjonsverdi for eieren eller er verd en symbolsk sum på bruktmarked.

Jeg er i utgangspunktet enig i prinsippet om verdien i kroner og øre, men ikke i bruksverdien som kan være like stor etter tre år eller mer.

 

Ta min egen HP Pavilion ze5425 kjøpt i oktober 2003 som ennå er i daglig bruk som nett-PC i stua, samt at jeg bruker den som kartplotter i båten. Den var født med bare 512MB RAM så det har jeg øket til 1GB, satt inn større harddisk, og jeg har skiftet LCD-inverter. Ny strømforsyning har den også fått. På disse 7 årene er den reformatert og satt opp på nytt 3 ganger, og den er raskere i dag enn da den ble kjøpt på grunn av oppgraderingene. Du kan jo tro det eller la være, men batteriet varer ennå i 40 minutter. Jeg vil si at dette motbeviser din påstand om at en tre år gammel PC kun har affeksjonsverdi.

 

Jeg har også en IBM Note med 80386 12MHz CPU, 6MB RAMog 40MB harddisk fra 1993 som ennå virker, dog har den noe svakt lys/skrift på skjermen. Denne har kun affeksjonsverdi for meg, men jeg vil ikke se bort fra at den har en større verdi for samlere enn HP Pavilion jeg nevnte først.

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Annenhvert år? Du har brukt PC i 2,5 og det var snakk om 3 år.

Joda, fint om PC virker etter 3 år, men da begynner det å bli på tide å legge opp penger til ny.

 

EDIT: Jeg har brukt pc i ganske mye mer enn 2,5 år :tease:

 

Jeg har hatt den i ca 2 år og 2-3 måndter. Så jo, veldig nærme annenhvert år. Når er det blitt snakket om 3 år forresten?

 

----------

 

@Theo: Du har sett bilde av kanskje 1/15 av pcen. Det er de to skadene som oppsto ved at topplokket ble presset for langt tilbake som er tatt bilde av. Ellers er det ingenting annet.

 

Videre som jeg sa, og som du ikke svarte på, når du knekker lokket på den måten er det ingen garanti for at skjermen ikke slutter å virke over tid. Noe som ble problemet. Hvem sin skyld er dette? Din, ene og alene.

 

Dette har jeg vel strengt talt svart på MANGE ganger, at du forventer at jeg skal svare deg på det spørsmålet når jeg allerede har skrevet det kanskje 5 ganger i samme tråd for være opp til deg, men du får heller lese litt i tråden, finner du fortsatt ikke noe svar på spørsmålet ditt kan jeg svare deg.

----------

 

Og som @snartenkt og @alias understreker, det er bruksverdien det er snakk om her.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...