Gå til innhold

Fra kompakt til speilrefleks (Canon)


Anbefalte innlegg

Først; Jeg vet dere har fått lignende spørsmål sikkert 100 ganger allerede, jeg har søkt og lest. Både her og andre plasser.

 

Jeg har ett Canon Ixus 870IS kompaktkamera i dag, men vurderer å ta steget over til speilrefleksverdenen for å få litt bedre bilder. Skal hovedsaklig brukes på turer/ferier og til å ta bilder av familien (også innendørs).

 

Har ett veldig begrenset budsjett, og har derfor kikket på Canon EOS 1000D kit med IS-linsa (kr. 3695,-)

 

Har ikke fått holdt det kamerahuset enda (egentlig ingen speilrefleks), men mistenker at det ikke kan måle seg med f.eks. EOS 450D som koster kr. 3695,- uten linse (hvilken allroundlinse burde jeg ha, og hva koster den?)

 

Jeg kan nada (ingenting) om denne verdenen (speilrefleks, optikk, osv). Eneste jeg fikler med på Ixus'en er blitz av/på :p

 

Det blir nok ikke noen kurs eller bøker i første om gang, men litt guider på nett skal nok leses. Blir nok mest brukt i "Auto"-modus...i hvert fall i starten.

 

Har lest noe om forskjellig kvalitet på JPEG-konvertering (hva krever det forresten av meg å ta bildene i RAW og unngå hele problematikken)?

 

Går alle objekter overens mellom de forskjellige Canon-modellene (om jeg vil oppgradere kamerahuset senere)? Og går objektivene overens mellom Canon og Nikon?

 

Håper noen tar seg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først; Jeg vet dere har fått lignende spørsmål sikkert 100 ganger allerede, jeg har søkt og lest. Både her og andre plasser.

 

Jeg har ett Canon Ixus 870IS kompaktkamera i dag, men vurderer å ta steget over til speilrefleksverdenen for å få litt bedre bilder. Skal hovedsaklig brukes på turer/ferier og til å ta bilder av familien (også innendørs).

 

Har ett veldig begrenset budsjett, og har derfor kikket på Canon EOS 1000D kit med IS-linsa (kr. 3695,-)

 

Har ikke fått holdt det kamerahuset enda (egentlig ingen speilrefleks), men mistenker at det ikke kan måle seg med f.eks. EOS 450D som koster kr. 3695,- uten linse (hvilken allroundlinse burde jeg ha, og hva koster den?)

 

Jeg kan nada (ingenting) om denne verdenen (speilrefleks, optikk, osv). Eneste jeg fikler med på Ixus'en er blitz av/på :p

 

Det blir nok ikke noen kurs eller bøker i første om gang, men litt guider på nett skal nok leses. Blir nok mest brukt i "Auto"-modus...i hvert fall i starten.

 

Har lest noe om forskjellig kvalitet på JPEG-konvertering (hva krever det forresten av meg å ta bildene i RAW og unngå hele problematikken)?

 

Går alle objekter overens mellom de forskjellige Canon-modellene (om jeg vil oppgradere kamerahuset senere)? Og går objektivene overens mellom Canon og Nikon?

 

Håper noen tar seg tid til å svare.

 

Canon 450D har nok noen flere avanserte funksjoner enn lillebroren 1000D, men bildekvaliteten er stor sett den samme på alle moderne speilrefleks.

 

Programvare for RAW konvertering og bildebehandling følger med kameraet.

 

Alle canon objektiver produsert etter 1987 passer til 1000D.

Canon har to fatninger.

EF-S fatning: passer til xxxxD, xxxD, xxD, og 7D

EF fatning: passer ALLE canon kameraer.

 

Objektivene går ikke på tvers av produsentene.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Når du først har skutt en del med kompakt, og har lyst på noe mer, så er speilrefleks klart en god idé.

Og - hvis du ikke _skal_ ha funksjoner fra de nyeste modellene (video), så er det klart mye å hente på å gå for en eldre modell i klassen over. Vurder også brukt.

 

Hvis du skal ha noe bedre enn 18-55 IS (styr for all del unna den uten IS!), så anbefales gjerne Tamron 17-50/2.8 (den uten VC er skarphet), eller den lyssvake men skarpe EF-S 15-85.

Sigma og Tokina har også ok alternativer til 17-50/2.8-segmentet.

 

Ellers: Valg av merke på selve kameraet: Det behøver jo ikke nødvendigvis være Canon, selv om det nok vil virke "kjent" etter kompaktkameraet. Dra i butikk og klå.

Les også guidene her på forumet for innføring i blender, lukker og ISO.

 

Husk også: det er ofte mye for pengene på bruktmarkedet!

Lenke til kommentar

Var ikke 1000D i praksis bare nytt navn på 400D da da 450D ble lansert? Det mener jeg å huske å ha lest, men det begynner jo å bli ganske lenge siden.

Ikke helt - det er mer en blanding av 350D og 400D. Samtidig som den er litt tregere på serie-foto i RAW.

 

1000D er egentlig et OK kamera; men finishen er enkel (føles billig ut) slik at kameraet virker dårligere enn det er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først: Det blir Canon (alle speilrefleks i familien var Canon).

 

Jeg fant ut at jeg ville hoppe over innstegsmodellen 1000D, og da står det mellom 500D og 550D.

 

Jeg har planer om å kjøpe ett nytt videokamera, men spørsmålet er om jeg skal gå for 550D nå (6495,- inkl IS-linsa), eller kjøpe 500D (4995,- inkl IS-linsa) og kjøpe et Full HD-videokamera i tillegg (koster jo fort 6-7000,- !)

Kommer jeg i det hele tatt til å "orke" å filme med speilreflekskameraet? Er (bare) snakk om "familieminner".

(Jeg har ett videkamera med mini-dv og det brukes ikke - men nå når man venter smått, vil jo det endre seg!)

Grunnen til at jeg spør, er at slik jeg har klart å lese meg til, er det hovedsaklig videofunksjonen som skiller de to kameraene.

 

Hva trenger jeg i tillegg til kamera+kitlinse (IS). Veske og minnekort? Hvilket minnekort er raskt nok? Class10-kortene er jo dyre!

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Kommer jeg i det hele tatt til å "orke" å filme med speilreflekskameraet?

 

Kanskje ikke, hvis du er mest interessert full auto på alt, så vil filming med speilrefleks være et ork. Det er diverse "problemer", du må fokusere før du starter filmingen. Underveis (med 550D) kan du trykke inn en autofokusknapp og kameraet vil da fokusere på nytt - sakte. Alternativet er manuell fokus og det er heller ikke enkelt å gjøre mens du holder kameraet i øyenhøyde foran deg, for søkeren kan ikke brukes mens du filmer. I praksis fungerer filming med speilrefleks best på stativ (eller med spesialutstyr).

 

Videokvaliteten er derimot meget bra hvis du først tar deg tid til å lære deg det som skal til, så det er veldig opp til hvor mye innsats du er villig til å legge i å lære deg svakhetene i teknologien. 500D filmer forøvrig også bra i 720-oppløsning.

 

Skulle jeg kjøpt et kamera som skulle dekke både foto og filming ville jeg sett på et med vridbar skjerm og helst søker hvis du har tenkt å filme uten stativ. Noen interessante alternativ er kameraer som Panasonic G2 (kanskje mitt førstevalg med tanke på brukervennlighet med vridbar skjerm, god søker, og en kontinuerlig autofokus i videomodus som virker ganske bra til typisk familiefilming), Sony A33/A55 og kanskje NEX-5. Panasonic GH1 er også bra og gir Full HD (G2 har bare 720-video), men dyr.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takk for veldig bra svar på video-delen - setter stor pris på det.

 

Ender vel på 500D, så kan jeg jo evt. oppgradere senere. Eller er det da like greit å gå for 1000D, om jeg ikke skal benytte meg av video.

 

Skiller ikke kjempemasse i pris, så lenge jeg skal ha IS-linsa - så derfor jeg tenkte på 500D.

 

Synes prisen på 500D med IS var veldig bra (4995,-). Er det ikke?

 

Også trenger jeg minnekort. SDHC? Hvilket er rask nok til å ta unna serien i RAW? Tenker bare på at ikke minnekortet skal være flaskehalsen.

Lenke til kommentar

1000D er ikke mitt førstevalg,det er for mye strippet med viktige egenskaper synes jeg.

 

450D,500D og 550D er gode kameraer som har alle egenskapene man trenger selv om man må inn i menyene for og finne de.

 

Men hvilken kamera du burde kjøpe er litt avhengig av hva du vil,er det og kunne bruke kameraet på en ordentlig måte et ønske ville jeg ikke kjøpt noe dårligere en 450D,skal du kun bruke kameraet i auto holder 1000D i lange baner.

 

Når det gjelder kort så er et sandisk sdhc class 6 nok,hvis du ikke skal ta video da.Ville kjøpt to eller flere kort da det er større kjangs for at du ikke glemmer kortet hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...