Gå til innhold

Bankkort (debetkort) - bruke uten kode?


Frank_K

Anbefalte innlegg

Jeg har et bankkort med VISA-del - et klassisk debetkort knyttet opp mot lønnskontoen min. Når jeg bruker det i minibank eller i betalingsautomater, leses chipen på kortet av, og jeg må taste inn PIN-koden min.

 

Men av og til behøver jeg ikke bruke PIN-koden for å bruke bankkortet mitt. Hvordan kan dette ha seg? Hva er teknikken bak dette? F.eks. på betalingsautomatene i parkeringshus kan jeg bare sette inn kortet, og vips! så er betalingen i boks. Tilsvarende med handel på internett - ingen PIN-kode nødvendig.

 

Noen bankkort-kyndige som vet hvordan dette fungerer? Jeg er nysgjerrig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du handler på nettet, bruker du CVC2-koden på baksiden av kortet. Det er også mulig å registrere kortet i "Verified by VISA" elns, slik at du får et personlig passord du må skrive inn når du handler på nettet. Jeg har det på minst et av mine VISA-kort. Tilsvarende har jeg også på et av mine MasterCard, men det virker som om det er kortutsteder som forbereder slike koblinger. For andre VISA-kort må jeg bruker BankID-brikken for å handle på nettet.

Lenke til kommentar

Jeg har et bankkort med VISA-del - et klassisk debetkort knyttet opp mot lønnskontoen min. Når jeg bruker det i minibank eller i betalingsautomater, leses chipen på kortet av, og jeg må taste inn PIN-koden min.

 

Men av og til behøver jeg ikke bruke PIN-koden for å bruke bankkortet mitt. Hvordan kan dette ha seg? Hva er teknikken bak dette? F.eks. på betalingsautomatene i parkeringshus kan jeg bare sette inn kortet, og vips! så er betalingen i boks. Tilsvarende med handel på internett - ingen PIN-kode nødvendig.

 

Noen bankkort-kyndige som vet hvordan dette fungerer? Jeg er nysgjerrig!

 

 

Dette skjer også i visse taxier hvor taksameteret ikke er direktekoblet mot BBS. I de tilfellene blir vel bare kort- og/eller kontonummer registrert i et baksystem sammen med hvor mye turen kostet, og du må skrive under på taxiens del av kvitteringen. De samler på disse kvitteringene hvor også beløpet står, som de senere sender inn til Teller og får dem til å igangsette en transaksjon fra din bank til taxiens bank.

 

Det er vel også hvorfor slike transaksjoner kan ta opptil flere dager. Det kommer an på hvor ofte de sender inn kvitteringene sine til Teller.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...