Gjest Erik Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Hei, er gutt på 17 år (snart 18) som i flere år har slitt med kvalme, som ikke har plaget meg spesielt ved siden av trening og og morgenen, eller etter større måltider (helst middag). Det er spesielt ved trening at kvalmen kjennes (styrketrening). Har aldri spydd, men jeg har hatt brekninger noen få ganger, men er veldig plagsomt. Kjenner at kvalmen hindrer meg veldig i progresjon, ettersom jeg noen ganger kunne ha klart noe bedre, men har bare gitt meg fordi kvalmen ble for ille. Det er øvre del av magen jeg kjenner kvalmen, rett under ribbeina. Legene jeg har vært til har testet meg for diverse allergier (blant annet cøliaki og melk) men jeg har ikke reagert på disse testene. Har også hatt folat- og jernmangel for noen år siden, men jeg var fortsatt kvalm selv om jeg fikk i meg tilstrekkelig av disse mineralene. Spiser mye sunt, får oftest ordentlige middager med nok grønnsaker og spiser mye frukt. Spiser bortimot aldri usunt bortsett fra i helgene, da kan det bli litt potetgull, popcorn, brus o.l. i moderate mengder. Bortsett fra når jeg trener er jeg nesten alltid kvalm om morgenen, aner ikke hvorfor. For en tid tilbake så tok jeg noen blodprøver etter å ha fastet en morgen, og det viste seg at blodsukkeret var lavere enn det burde være (2,7 mmol(?), og 4,0 var vel normalt). Jeg fikk ikke videre oppfølging, så jeg har en anelse om at det lave blodsukkeret har noe med kvalmen å gjøre, eller at årsaken til kvalmen også er årsaken til lavt blodsukker. Jeg er generelt veldig trøtt, selv om jeg sover nok, og litt slapp, allikevel får jeg minst 7-8 timer søvn hver natt, gjerne opp mot 9-10 også. Jeg begynte å trene for ca. 2 måneder siden, men har vært kvalm bortimot fra starten av. Tviler på at overtrening har noe med kvalmen å gjøre, ettersom jeg har hatt dette såpass lenge, og jeg bare har trent 2-3 timer i uka. Noen som har en anelse om hva det kan være? Det nærmeste jeg selv kan tenke meg er magesår eller magekatarr, men jeg er veldig usikker. Tenker jeg skal oppsøke lege snart og få en full utredning. Er det noen som kan tenke seg hva problemet kan være?
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Jeg stusser litt over at du er trøtt og slapp. Du nevner at du spiser sunt, men vet du at du spiser nok? Da tenker jeg i forhold til aktivitetsnivå. Dette kjenner du vel kanskje på kvalmen også om det er tilfelle dog, men jeg bare spør siden jeg har hatt erfaring med akkurat det der selv.
Gjest awds Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Ja, jeg spiser mye og tar meg alltid en matbit så det burde ikke være et problem, tror matinntaket holder følge med treningen.
linsol1991 Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Det kan være mangel på sukker? eg selv opplevde ekstrem kvalme en periode hvor eg så og si ikke rørte sukker, trente en god del på den tiden og eg var veldig svimmel og kvalm, tok meg et glass juice eller sukker vann, de hjalp en gode del på lyketil da!
Gjest Erik Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Det kan være mangel på sukker? eg selv opplevde ekstrem kvalme en periode hvor eg så og si ikke rørte sukker, trente en god del på den tiden og eg var veldig svimmel og kvalm, tok meg et glass juice eller sukker vann, de hjalp en gode del på lyketil da! Ja, det er godt mulig at blodsukkeret er lavt, enten som følge av årsaken til kvalmen, eller at kvalmen selv har oppstått pga lavt blodsukker. Kan jo teste ved å drikke sukkervann før eller midt i treninga, se hvordan det går. Prøver å spise en banan 30 min før trening men har ikke merket noen stor forskjell, mulig det trengs større skyts.
ErikBlodøks Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 høres ut som cøliaki kansje? har du diare, magesmerter også f.eks? kansje det er noe du ikke tåler?
Gjest Erik Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 høres ut som cøliaki kansje? har du diare, magesmerter også f.eks? kansje det er noe du ikke tåler? Usikker, har tidligere gått på diett i en måned hvor jeg ikke har rørt mat med gluten og melkeprodukter, så er i tvil om at cøliaki er innblandet. Har i tillegg tatt blodprøver for å bekrefte eller avkrefte om det er cøliaki, hvor blodprøvene avkreftet dette. Har også vært hos spesialister som testet mange forskjellige matvarer på meg for å se om jeg var allergisk, noe jeg ikke var. Har ingen symptomer i magen med unntak av at jeg er kvalm øverst i magesekken, har ikke magesmerter ellers. Har heller ikke diare, dog er den oftere bløt/løs enn helt fast. Kan være et alternativ å ta en feces-prøve eller gastroskopiundersøkelse. Kan også prøve en ny glutenfri- og melkefri diett snart, ettersom sist gang var mange år siden og jeg nå er i større grad bevisst over problemene.
daruu Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 Om jeg ikke tar helt feil må man ta gastroskopi for å utelukke cøliaki 100% sikkert, da blodprøvene ikke alltid viser riktig resultat.
Gjest Erik Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 Noen som har erfaring med gastroskopitest? Er det slik at de leter etter etter spesifikke ting (f.eks om man mistenker cøliaki eller magesår), eller leter de samtidig etter andre ting og prøver å utelukke dette også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå