Gå til innhold

[Løst] Flytte Windows fra én disk til en annen


Anbefalte innlegg

Jeg har i skrivende øyeblikk Windows 7 installert på en partisjon på 250 GB som er del av en 500 GB disk. Jeg vil flytte hele min Windows-installasjon over på en større disk på 1000 GB og deretter formatere den gamle disken som er på 500 GB. Har dere noen forslag til hvordan dette kan løses? Jeg har allerede prøvd Norton Ghost uten gode resultater. Klikk på spoileren nedenfor hvis du vil vite hvordan det gikk.

 

 

 

Jeg ghostet C: (250 GB) over til H: (1000 GB). Deretter skiftet jeg om bokstavene på stasjonene, slik at den tidligere C: ble til H:, og den tidligere H: ble til C:. Deretter prøvde jeg å boote på den nylige ghostede disken. PCen nektet å boote på den nye disken, og gikk rett på den gamle, og uansett hvor mange ganger jeg dobbeltsjekket BIOSen for eventuelle feil, så gikk det ganske enkelt ikke. Derfor nappet jeg ut strømmen på den gamle disken og fikk endelig bootet opp på den nye. Jeg kom meg inn i Windows, men ingenting virket. Bakgrunnen min var helt lyseblå, menyene var fra Windows 2000, alle skrivebordselementene manglet ikonene sine, og det virket ikke å åpne noe som helst - errorer uansett hva jeg gjorde. Som en ren bonus sto det nede i høyre hjørne at jeg hadde et ikke-genuint eksemplar av Windows.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Win7 inneholder image backup, så man trenger ikke Ghost.

 

Problemet du beskriver med Ghost tyder på feil fremgangsmåte. Du kar kopiert partisjoner, og det MÅ man ikke gjøre på en partisjon som man først har laget i Windows som man deretter kopierer. Og det med å bytte om bokstavene har ingenting for seg.

Hvis du derimot kloner hele disken er det mye enklere. Dvs disk til disk, ikke partisjon til partisjon.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg brukte Acronis til å klone to disker i går. Gjorde det på en annen pc, der jeg koblet opp den gamle disken og den nye disken. Klonet så disken, og satte den nye inn i pcen igjen.

Måtte reparere oppstartspartisjonen via Windows 7 platen før den ville starte opp fra den nye disken. Dette grunnet at c: partisjonen hadde fått bokstav M: på pcen jeg klonet den på.

Men alt funket etter en liten boot fix fra Win7 platen.

Lenke til kommentar

Win7 inneholder image backup, så man trenger ikke Ghost.

 

Problemet du beskriver med Ghost tyder på feil fremgangsmåte. Du kar kopiert partisjoner, og det MÅ man ikke gjøre på en partisjon som man først har laget i Windows som man deretter kopierer. Og det med å bytte om bokstavene har ingenting for seg.

Hvis du derimot kloner hele disken er det mye enklere. Dvs disk til disk, ikke partisjon til partisjon.

 

Hva er det som blir anerledes dersom jeg kloner hele disken fremfor å kun gå på partisjonen?

 

Jeg brukte Acronis til å klone to disker i går. Gjorde det på en annen pc, der jeg koblet opp den gamle disken og den nye disken. Klonet så disken, og satte den nye inn i pcen igjen.

Måtte reparere oppstartspartisjonen via Windows 7 platen før den ville starte opp fra den nye disken. Dette grunnet at c: partisjonen hadde fått bokstav M: på pcen jeg klonet den på.

Men alt funket etter en liten boot fix fra Win7 platen.

 

Jeg óg prøvde reparasjonsverktøyene på en Windows 7 DVD. Jeg gikk fra å ikke kunne starte Windows i det hele tatt, til å få Windows som beskrevet i spoileren.

Lenke til kommentar

Win7 inneholder image backup, så man trenger ikke Ghost.

 

Problemet du beskriver med Ghost tyder på feil fremgangsmåte. Du kar kopiert partisjoner, og det MÅ man ikke gjøre på en partisjon som man først har laget i Windows som man deretter kopierer. Og det med å bytte om bokstavene har ingenting for seg.

Hvis du derimot kloner hele disken er det mye enklere. Dvs disk til disk, ikke partisjon til partisjon.

 

Hva er det som blir anerledes dersom jeg kloner hele disken fremfor å kun gå på partisjonen?

 

Jeg brukte Acronis til å klone to disker i går. Gjorde det på en annen pc, der jeg koblet opp den gamle disken og den nye disken. Klonet så disken, og satte den nye inn i pcen igjen.

Måtte reparere oppstartspartisjonen via Windows 7 platen før den ville starte opp fra den nye disken. Dette grunnet at c: partisjonen hadde fått bokstav M: på pcen jeg klonet den på.

Men alt funket etter en liten boot fix fra Win7 platen.

 

Jeg óg prøvde reparasjonsverktøyene på en Windows 7 DVD. Jeg gikk fra å ikke kunne starte Windows i det hele tatt, til å få Windows som beskrevet i spoileren.

Søk på "Backup" i Windows og åpne "Backup and restore" -> "Create a system image". Der kan du lage en kopi av en harddisk.

Å klone en hel harddisk antar jeg vil i at du kloner alle partisjonene, men om du kloner en partisjon kloner du bare den ene partisjonen(?)Men Windows ser jo en partisjon som en harddisk så der bare merker du av de diskene du vil klone også gjør Windows det.

Lenke til kommentar

 

Hva er det som blir anerledes dersom jeg kloner hele disken fremfor å kun gå på partisjonen?

 

Det er enklere å få til. Det spiller ingen rolle om det er noe på disken du kloner til eller ikke.

 

 

Når du kopierer en partisjon må du først lage partisjonen. Og hvis du gjør det i Windows så får den partisjonen en bokstav, f.eks H. Så kopierer du partisjon C: til den nye disken, kobler ut den gamle disken, og starter opp. Da heter den nye partisjonen fremdeles H: (det ligger i registeret), og Windows klarer ikke å starte fordi den ikke finner noen C:

 

Så for å få dette til må partisjonen lages utenfor Windows.

Lenke til kommentar

Da heter den nye partisjonen fremdeles H: (det ligger i registeret), og Windows klarer ikke å starte fordi den ikke finner noen C:

 

å bytte om bokstavene har ingenting for seg.

 

Er det ikke akkurat slik du forklarte det nå? Eller misforsto jeg noe?

 

Jeg gikk inn i registeret og fikset problemet etter beste evne da jeg prøvde Norton Ghost. Jeg brukte denne fremgangsmåten.

 

 

Jeg prøvde nettopp Windows sin backup-funksjon. Jeg fikk en error om noen ugyldige blokker, og ellers ble ikke backupen slik jeg håpte på. Den nye disken har en hel del innpakkede filer som kun fungerer til systemgjenoppretting; disken er ikke klonet.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Installer Windowsen på den disken du ville flytte greia til også gjenoppretter du der (?).

 

Nå har jeg installert Windows 7 på den nye disken. Men når jeg vil gjenopprette backupen fra den gamle disken, finner Windows automatisk ut at jeg aldri har backet opp PCen tidligere, og gir meg heller ingen mulighet til å bla meg frem selv. Har dere noen tips?

 

Jeg er villig til å bruke TeamViewer dersom noen har lyst å faktisk se problemet.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Jeg gikk inn i registeret og fikset problemet etter beste evne da jeg prøvde Norton Ghost. Jeg brukte denne fremgangsmåten.

 

Det tror jeg ikke vil fikse problemet, noe du også erfarer.

Du har bare forandret en peker i registret, du har ikke forandret navnet på disken. Den heter fremdeles H. Det er bestemt av en signatur i MBR som matcher en tilsvarende kode i registret. 

Du får lastet inn OS registret, men med en gang Windows skal bruke filer som er referert med drevbokstav vil det skjære seg.

 

En alternativ metode jeg har brukt en gang var å kjøre FIXMBR fra DOS. Da slettes signaturen i MBR og default blir C:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...