Gå til innhold

Plagsomme Vinmonopol-ekspeditører


Delvis

Anbefalte innlegg

Fy pokkern som det irriterer meg. Ikke EN gang går det an å stoppe opp noen sekunder og tenke litt på hva en skal ha, uten at en av dem er over deg.

 

"Trenger du hjelp?" Neida.

 

"Sikker på det?" Jada..skal si fra da.

 

"Ja må baaare si fra om det er noe vi kan hjelpe med"

 

:roll: :roll:

 

Akkurat som de ikke tror folk kan si fra om de trenger assistanse..?

 

Synes bare det er så fryktelig teit. ALLE sier selvsagt fra om de trenger hjelp..! Med mindre de feiler noe da :roll:

 

Så jeg begriper ikke vitsen med å pushe det der sånn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Marekatten her sa finnes det folk av helt motsatt formening, og det er vanskelig å forvente at noen som helst butikk/serviceansatte skal av seg selv vite akkurat hvordan du ønsker at de skal opptre. Godt mulig noen kan være mindre gode til å lese kunden, men jeg selv vil velge å tenke på om det er verdt noen trille å irritere seg over ivrige ansatte?

 

Det kan også være mulig at du kan gjøre noe med måten du opptrer på og kommuniserer som gir inntrykk av om du trenger hjelp eller ei. Eksempelvis er "neida" som svar ikke det mest bestemte responsen. Noen kunder er eksempelvis litt tilbaketrukne og kan godt tenke seg hjelp men vil ikke "være til bry".

 

Uansett vil jeg forvente at når jeg går inn i en butikk kommer personalet til å oppsøke meg. Det er jobben deres og det er en del av den sosiale omgangen å hilse og bli forespurt hjelp i butikker. Vinmonopolet er for meg forbundet med god service, utvalg og kunnskap. Men til tider irriterende opplevelser og kundebehandlere finnes overalt, men det er nok ikke verdt å henge seg opp i eller bruke energi på småting.

Lenke til kommentar

Var på to sportsbuikker for å kjøpe sko her i forrige uke. Mest stressende butikkopplevelsen min noensinne, det var så vidt selgeren trakk seg litt tilbake så fikk vurdert skoene litt selv og forhørt meg med kompissen min. Synes det er flott at selgerne kommer og spør om jeg vil ha hjelp ol. og at de kan være litt pågående, men må chille'n litt og la kjøperen få summe seg litt når han sitter med et produkt og vurderer de så trenger du ikke så pal og vente, komme presse sånn voldsomt, spesielt når fyren ikke er alene for da vil han også forhøre seg med sitt selskap. Alburom er fint.

Endte med å kjøpe et par sko i begge butikkene. Gikk på under 10 min begge steder. Ble helt sliten jeg så stressa de selgerne var 0.o

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Når det dreier seg om selvbetjente butikker. Som det er i dette tilfellet, mener jeg det burde være åpenbart at kundene får gå å se seg om i fred.

 

Det er standard på andre selvbetjente butikker, som daglivare, europris osv. Så hvorfor ikke på polet?

 

Og om noen blir sure fordi ekspeditørene regner med folk er i stand til å spørre om assistanse selv, får de bare bli det mener jeg.

Endret av groenn
Lenke til kommentar

På dagligvarebutikker vet de fleste hva de skal ha, og de fleste er innom flere ganger i uken.

 

På Vinmonopolet er de fleste ikke så ofte, og det er mange som ikke vet så mye om vin og andre alkoholholdige drikkevarer. Det er derfor naturlig at de har ansatte som går rundt i butikken og kan veilede kundene.

 

Måtte man gått bort til disken hver gang man trengte hjelp, ville det vært en dårlig løsning da man ikke bare kan gå fra disken for å hjelpe en kunde når det er kø.

 

Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg det er mildt sagt underlig at noen kan klage over at butikkpersonalet er interessert i å hjelpe kundene. Det er tross alt bare å si nei takk, og da får man gå i fred.

 

Du måtte imidlertid si nei takk to ganger, men ærlig talt... er det virkelig så fælt for deg at du er nødt til klage over det på et forum?

Lenke til kommentar

På dagligvarebutikker vet de fleste hva de skal ha, og de fleste er innom flere ganger i uken.

 

På Vinmonopolet er de fleste ikke så ofte, og det er mange som ikke vet så mye om vin og andre alkoholholdige drikkevarer. Det er derfor naturlig at de har ansatte som går rundt i butikken og kan veilede kundene.

 

Måtte man gått bort til disken hver gang man trengte hjelp, ville det vært en dårlig løsning da man ikke bare kan gå fra disken for å hjelpe en kunde når det er kø.

 

Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg det er mildt sagt underlig at noen kan klage over at butikkpersonalet er interessert i å hjelpe kundene. Det er tross alt bare å si nei takk, og da får man gå i fred.

 

Du måtte imidlertid si nei takk to ganger, men ærlig talt... er det virkelig så fælt for deg at du er nødt til klage over det på et forum?

 

Nåja.. noen stor sak er det selvfølgelig ikke, for all del. Bare irriterende, når man opplever det hver eneste gang man er innom.

 

Det er ikke et stort pol dette her. Eneste på karmøy sålangt.

 

Men kan de ikke bare stå litt rundt der da, og så kan de av og til si sånn generelt ut i lufta "hvis noen trenger hjelp, så bare si fra". Istedet for å gå opp i nakken på hver enkelt.

 

Og jeg gjentar: 99% vet å si fra om de trenger hjelp. Og gjør det.

Lenke til kommentar

hvis det ser ut som en kunde er i tvil om hva han vil ha så er det jo høflig og spørre om du trenger hjelp

 

Hvorfor ikke heller ta høyde for at vedkommende tenker seg litt om?

Som regel er det det som er tilfellet, og en forstyrrelse vil som regel kun irritere.

 

De som ikke selv velger å spørre når de faktisk ønsker assistanse, vil jeg påstå er i markant mindretall. Og bør derfor ikke være de man legger vekt på.

Lenke til kommentar

hvis det ser ut som en kunde er i tvil om hva han vil ha så er det jo høflig og spørre om du trenger hjelp

Så absolutt! Personlig så blir jeg ikke det minste irritert over et spørsmål om jeg trenger hjelp med noe. Pågående selgermentalitet som i førstepost er derimot ikke særlig populært hos meg. Det holder fint med å spørre én gang og om kunden sier nei så betyr det faktisk nei. Å spørre om kunden er sikker på at h*n ikke har behov for hjelp høres svært så amatørmessig ut, da er det langt bedre å heller supplere med å si at det bare er å gi beskjed hvis man skulle trenge noe og så gi kunden fritt spillerom til å utforske utvalget på egen hånd.

Lenke til kommentar

For min del føler jeg meg som en lovbryter nesten hver gang jeg er på polet. Det virker som om de ansatte følger med på alt. Og hvis jeg f.eks, som sist gang jeg var der, hadde glemt hvilken vin damen ville ha, ja da er det mye snakk om å ikke kunne kjøpe til mindreårige etc, noe som hun for øvrig ikke er. Nei, jeg synes vi skulle fått vekk monopolet på vin og sprit.

Lenke til kommentar

De som ikke selv velger å spørre når de faktisk ønsker assistanse, vil jeg påstå er i markant mindretall. Og bør derfor ikke være de man legger vekt på.

Jobber i en spesialforretning selv, og du hadde blitt overrasket over hvor mange som ikke spør om hjelp, selv om de trenger det.

 

Mange ganger om dagen så kommer det inn kunder som tilsynelatende bare står og ser og glaner for seg selv uten å spørre, men som plutselig har masse spørsmål når vi etter litt tid spør om de trenger hjelp... faktisk har de aller fleste noe å spørre om når vi allikevel tilbyr oss å hjelpe.

 

Dette er noe jeg har erfart etter å ha jobbet i spesialbutikk i åtte år... og jeg velger derfor å spørre alle om de trenger hjelp. Ingen har reagert negativt på det enda, men de vi tilfeldigvis overser eller glemmer å spørre, kan faktisk bli irriterte fordi de ikke får hjelp.

Lenke til kommentar

Hmm. Kan ikke stille en som har direkte erfaring i tvil. Men dette overrasker meg stort.

 

Lurer på hva i allverden som gjør at folk vegrer seg for å spørre selv, hvis de faktisk har spørsmål som du sier?

Tror mange er mer sjenerte enn vi tror, faktisk. Men ja, jeg undrer meg selv over hvorfor folk ikke spør med en gang om de trenger hjelp.

Lenke til kommentar

Fy pokkern som det irriterer meg. Ikke EN gang går det an å stoppe opp noen sekunder og tenke litt på hva en skal ha, uten at en av dem er over deg.

 

"Trenger du hjelp?" Neida.

 

"Sikker på det?" Jada..skal si fra da.

 

"Ja må baaare si fra om det er noe vi kan hjelpe med"

 

:roll: :roll:

 

Akkurat som de ikke tror folk kan si fra om de trenger assistanse..?

 

Synes bare det er så fryktelig teit. ALLE sier selvsagt fra om de trenger hjelp..! Med mindre de feiler noe da :roll:

 

Så jeg begriper ikke vitsen med å pushe det der sånn.

 

HAHAHAHAHA!!! klager du på GOD kundeservice, ta turen innom H&M og prøv å få hjelp så ser du kontrasten.

 

akkurat det med at folk spør om hjelp er ikke tilfellet, har jobbet i butikk og folk spør ikke betjeningen. Folk står til og med å overdriver kroppspråket sitt for å kommunisere at de leter etter noe i et håp om å bli spurt om de trenger hjelp. Har er nok du litt overfølsom, og du er nok en skjeldenhet, men dette var ikke pushing, det ville vært å spør om du hadde smakt Kalua eller tequila, og informert om at disse var på tilbud. Jegh forstår at du som person ikke liker det, men spør litt rundt og jeg tror folk setter pris på å bli hilst på og informert at betjeningen er det bare å forstyrre. Jeg snakker med erfaring som butikksjef BTW.

 

Jeg mener ordene "trenger du hjelp" ikke skal brukes, men heller "ser du etter noe spesielt" siden 90% av menn vil si "nei, men jeg ser etter...", når de trenger hjelp siden "hjelp" er et ladet ord.

Lenke til kommentar

Fy pokkern som det irriterer meg. Ikke EN gang går det an å stoppe opp noen sekunder og tenke litt på hva en skal ha, uten at en av dem er over deg.

 

"Trenger du hjelp?" Neida.

 

"Sikker på det?" Jada..skal si fra da.

 

"Ja må baaare si fra om det er noe vi kan hjelpe med"

 

:roll: :roll:

 

Akkurat som de ikke tror folk kan si fra om de trenger assistanse..?

 

Synes bare det er så fryktelig teit. ALLE sier selvsagt fra om de trenger hjelp..! Med mindre de feiler noe da :roll:

 

Så jeg begriper ikke vitsen med å pushe det der sånn.

 

HAHAHAHAHA!!! klager du på GOD kundeservice, ta turen innom H&M og prøv å få hjelp så ser du kontrasten.

 

akkurat det med at folk spør om hjelp er ikke tilfellet, har jobbet i butikk og folk spør ikke betjeningen. Folk står til og med å overdriver kroppspråket sitt for å kommunisere at de leter etter noe i et håp om å bli spurt om de trenger hjelp. Har er nok du litt overfølsom, og du er nok en skjeldenhet, men dette var ikke pushing, det ville vært å spør om du hadde smakt Kalua eller tequila, og informert om at disse var på tilbud. Jegh forstår at du som person ikke liker det, men spør litt rundt og jeg tror folk setter pris på å bli hilst på og informert at betjeningen er det bare å forstyrre. Jeg snakker med erfaring som butikksjef BTW.

 

Jeg mener ordene "trenger du hjelp" ikke skal brukes, men heller "ser du etter noe spesielt" siden 90% av menn vil si "nei, men jeg ser etter...", når de trenger hjelp siden "hjelp" er et ladet ord.

 

 

Nuvel. Skjønner forsatt ikke dette her.

Hva i huleste er det som feiler folk, siden så mange sliter med å henvende seg til betjeningen..?

 

Har vondt for å tro det er mange som ikke kan spørre om det er noe de lurer på.

 

I såfall mener jeg de bare kan ha det så godt. Hvis de ikke er i stand til å spørre, kan betjeningen gjerne bare ignorere dem. Til fordel for oss andre som liker gå å kikke uten å bliforstyrret.

 

For hva skulle de eventuelt klage på? At betjeningen ikke tar hensyn til at de er sykelig sjenerte?

For det må de da være om de ikke kan eller tør spørre butikkbetjeningen om hjelp når de ønsker det.

Make til tullball egentlig. De får heller ta seg en tur til doktoren tror jeg, hvis det er så galt fatt.

 

Og polet har jo ingen konkurranse, og behøver dermed ikke være ute etter å kapre kunder og selge mest mulig. Om ikke noen av betjeningen elsker Staten så veldig da.

Lenke til kommentar

I såfall mener jeg de bare kan ha det så godt. Hvis de ikke er i stand til å spørre, kan betjeningen gjerne bare ignorere dem. Til fordel for oss andre som liker gå å kikke uten å bliforstyrret.

Tror de som er sjenerte har det verre om de må ta initiativet til å starte en samtale med en villt fremmed person, enn du har det fordi du må si "nei takk" en gang i blant i butikker.

 

Og som sagt, det er flere enn du tror som ikke uten videre spør om hjelp, selv om de trenger det. Det ER god kundebehandling å spørre en kunde om de trenger hjelp. Det er IKKE god kundebehandling å ignorere kundene. At du tror det, får være din sak, men det er en feil oppfattelse av virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...