Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snøskjer eller snøplog til bil


patrickk

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker på hvilke forum dette skal på, men tar sjangsen her.

 

Jeg har en ganske lang vei opp til hytten og trenger å kjøpe meg en "plog" til bil.

Men jeg har ingen erfaring med dette og hvilke "plog" jeg bør kjøpe.

Jeg regner med at jeg må kjøpe meg en ny bruktbil til dette, men vet ikke helt hvilke biler som kan brukes til dette.

Er det noen som kan hjelpe meg med å si hvilke biler som fungerer til dette og som ikke koster for mye?

Og hvor jeg kan få plogeutstyr til disse bilene osv?

Alle tips rundt dette hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte fra en at manskje L200 var den beste siden det var japsebil og ville no gå og gå.

Men er usikker på dette, siden dette vil vel være en stor påkjenning på bilen.

Holder det at bil har 90hk og 2.5l?

Finner ingen steder på nett hvor de selger plog/ snøskjer, kun til atv.

Noen som kan tipse meg hvor de selger dette og kobler slikt opp?

Lenke til kommentar

Jeg vet at det også har blitt levert Dodge Rams med skjær, og har sett at de ihvertfall bli brukt i trange bygater i Bergen.

 

Stort sett har RAMen god kvalitet så lenge man bruker 4x4-systemet på en vettug måte.

 

Snowplow_96_Dodge_Sport_TS_Carport_2-09_015.jpg

 

Tror det er et firma i Trondheim som kunne levere ploger til disse. (eventuelt om du ikke finner dette på nett så er det Nardo Bil i Trondheim som leverte en del av disse bilene.)

Lenke til kommentar

Auto E-14 AS i Stjørdal har en stor amerikaner med plog påmontert. Kan vedde på at de klarer å skaffe deg en sånn. Dette er reale karer, så dem kan sikkert montere det for deg også.

Du må regne med litt ekstra montering/sveising da det ikke er helt vanlig å levere biler med feste for plog/verktøy :p

 

Ellers vil en 4x4 med 90-diesel hester, f.eks. HiAce, fint klare å bryte bort snø. Dette er kraftige biler, for det er moment som gjelder her. Eldre HiAce med 4x4 har ofte lavgir.

 

Bilen tenker du ikke på å registrere, og denne har du stående kun på hytten. Hvis du bruker bilen en del om vinteren (mye brøyting) så kan den stå så og si uten vedlikehold. Men hvis bilen blir stående en stund mens det er sprettkaldt uten å bli kjørt litt, vil jeg anbefale at du tar med deg batteriene hjem slik at disse ikke fryser.

Lenke til kommentar

Auto E-14 AS i Stjørdal har en stor amerikaner med plog påmontert. Kan vedde på at de klarer å skaffe deg en sånn. Dette er reale karer, så dem kan sikkert montere det for deg også.

Du må regne med litt ekstra montering/sveising da det ikke er helt vanlig å levere biler med feste for plog/verktøy :p

 

Ellers vil en 4x4 med 90-diesel hester, f.eks. HiAce, fint klare å bryte bort snø. Dette er kraftige biler, for det er moment som gjelder her. Eldre HiAce med 4x4 har ofte lavgir.

 

Bilen tenker du ikke på å registrere, og denne har du stående kun på hytten. Hvis du bruker bilen en del om vinteren (mye brøyting) så kan den stå så og si uten vedlikehold. Men hvis bilen blir stående en stund mens det er sprettkaldt uten å bli kjørt litt, vil jeg anbefale at du tar med deg batteriene hjem slik at disse ikke fryser.

 

Vet du navnet på firmaet? Hvis jeg evt sku tatt naboen sin oppkjørsel så trenger vel jeg ikke å registrere meg som firma så lenge jeg ikke tar betalt?

Hvordan er det med forsikring på bilen, trenger jeg tillatelse for å bruke snøskjer fra biltilsynet eller gjelder dette kun for firma?

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva definisjonen på "ganske lang vei" er, samt hvor god plass du har vet hytta di. Men jeg ville kanskje snust på noe slikt: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=23706882

 

Der følger det med skuffe og brøyteskjær. Så lenge den blir vedlikeholdt, så går den nok ganske så lenge, dessuten bør den være grei å selge igjen senere pga deler. Et sett med kjetting her, så er du all set. :) Finnes maaange fler å velge mellom forøvrig. 20 lapper bør gi det enda bedre kjøretøy forøvrig.

Lenke til kommentar

Vet du navnet på firmaet? Hvis jeg evt sku tatt naboen sin oppkjørsel så trenger vel jeg ikke å registrere meg som firma så lenge jeg ikke tar betalt?

Hvordan er det med forsikring på bilen, trenger jeg tillatelse for å bruke snøskjer fra biltilsynet eller gjelder dette kun for firma?

Auto E-14?

http://www.gulesider.no/gs/companyDetails.c?lineId=Z0GRIG0P

 

Neida, trenger ikke noe firma for å brøyte hos naboen. Hvordan det er med godkjenning ift. biltilsyn og forsikring vet jeg ingen ting om dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...