Gå til innhold

Kjøp av bærbar til IT-studier


Anbefalte innlegg

Skal gå en informatikk-linje i år, og trenger derfor en bærbar pc. Det blir en del programmering, bruk av math cad o.l., og litt photoshop. Spilling gjør jeg på den stasjonære her hjemme! Pris er egentlig irrelevant, men desto billigere, jo bedre. Har ikke egentlig noe lyst til å betale over 10 000 for den.

 

Maskinen må ha god byggekvalitet(viktig med tastatur), se pen ut, være tynn, og ikke veie all verden. Det hadde vært fint om batteriet holdt en hel skoledag. Må ha en kraftig prosessor og DDR3-ram, og dedikert skjermkort. Siden jeg ikke skal spille på den, trenger jeg ikke noen GTX280m i den. Skjermstørrelse mellom 12" og 14".

 

Den må ha bluetooth, og om den har 3g, så er det bare et stort pluss. Optisk drev(DVD) er ikke veldig viktig, men klager ikke om det er med heller.

 

Om noen gidder å hjelpe meg litt med å navigere i PC-jungelen, ville det vært helt ypperlig :)

 

Har forøvrig sett på denne, men synes den er litt i dyreste laget.

http://www.siba.no/products/product.aspx?ID=3100106

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikler selv på Asus U45Jc. Har prøvd den litt, og det må sies at dette er en lekker og hendig maskin med gode specs. Har også vurdert U35Jc (13,3"), men grunnet behovet for DVD-ROM har valget falt på 14-tommeren. Har hatt veldig gode erfaringer med Asus fra tidligere, både med hensyn til kvalitet og service.

Lenke til kommentar

Synes du bör vurdere skjermopplösningen godt för du kjöper den til skolearbeid, ihvertfall om du ikke skal bruke den med ekstern skjerm. Word, programmering og arbeid generelt er lettere med litt större opplösning enn de tamme 1366x768 pixel skjermene omtrent alt av laptopper leveres med for tida .Selv foretrekker jeg 1280x800 om jeg må ha lav opplösning pga. at det gir litt mer plass i höyden. Det er nå min störste kjepphest ang. laptop ihvertfall :-)

Lenke til kommentar

Ja, hadde vært greit det. Men sitter på en Dell nå, og er veldig, veldig misfornøyd med garantien(som jeg forøvrig betalte 4 000 for(XPS Premium Hardware Support)).

 

Skal jeg ha Dell, så blir det en bedriftsmaskin, ettersom de har høyere oppløsning, og passer bedre til mine behov. Kan jeg som privatperson bestille en PC i mitt navn fra "små og mellomstore bedrifter", eller må jeg få sjefen til å bestille en til meg?

Lenke til kommentar

Skal ikke være noe problem å få kjøpt noen av maskinene til Dell, uansett om det er privat eller bedrift. :) Ringe anbefales i aller høyeste grad, da kan man fort oppnå gode rabatter om selgeren er i det riktige humøret. Eks. "Så tenker jeg vi kan slenge med en multifunksjonsskriver til ett par hundre kroner inkl. reserve-patroner om du vil".

Som du sier, så vil du ikke betale over 10'000. Da kan du jo begynne med å si "hva kan du gi meg for 8000kr? Jeg har sett på ett par jeg tror jeg liker." også kan dere begynne forhandlingene.

 

Hvorfor er du misfornøyd med garantien på XPSen?

 

Jeg er på min fjerde Latitude nå over 9-10 år, og er kjempefornøyd. Selv om min D620 begynner å dra på åra nå, så holder den fremdeles greit stand. Dama har en Studio 15 som er en drøm å bruke, vurderer noe i den retning i julegave til meg selv.

Lenke til kommentar

Dustinhome sel òg Dell-maskiner, og har m.a. Latitude E6410 med 1440x900 matt skjerm, med LED-baklys. Eg har bestilt akkurat denne vara og ventar at den kjem på laurdag, så eg kan kome med nærmare erfaringar. Denne kjem med 3 års neste arbeidsdag-avtale.

 

Prisen har nyleg gått frå 14400 til 10100 på denne modellen hjå Dustin, eg veit ikkje kva som har skjedd, men om alle spesifikasjonane som er oppgitt på sida eg linkar til stemmer, kostar denne konfigurasjonen 13400 + moms om du kjøper den direkte frå Dell.

 

Dustin har fri frakt på ordre over 2000 kr om du er student (du må bevise det ved å kunne sende og stadfeste e-post frå ein studentkonto ved universitet/høgskule), i tillegg til litt reduserte prisar.

Lenke til kommentar

Eee pc med 12.1" skjerm er noe du bare bruker som pc nr.2

En slik er selvfølgelig kjempemessig på forelesning, tog, buss og whatnot. Men man må innrømme at man fremdeles bruker pcen mest hjemme. Og når du sitter i sofaen og skal gjøre noe, så vil du irritere deg over hvor liten og svak maskina er.

Lenke til kommentar

Vil også anbefale Lenovo. Jeg har hatt to bærbare maskiner de åtte siste årene. En Thinkpad T30 fra IBM og nå en Thinkpad T400 fra Lenovo(tidligere IBM). Hadde T30 i seks og et halvt år før jeg bytta den. Eneste problemet jeg har hatt, var en vifte på min T30 som begynte å lage lyd da maskinen var 2,5 år gammel. Den fikk jeg byttet lokalt i Tromsø på under 48 timer etter at jeg kontaktet IBM via nettsidene deres. Og dette var uten at viften var på lager i Tromsø og uten å måtte ha kjøpt en serviceavtale i tillegg.

 

Jeg har benyttet begge mine til programmering. Sistnevnte har en oppløsning på 1440x900 med en skjerm på 14,1". Vil anbefale å gå for en maskin med 14" skjerm. Jeg synes at den størrelsen er et godt kompromiss mellom størrelsen på arbeidsområdet og vekten ved transport.

 

Det du minimum bør se etter er en maskin med tastatur i full størrelse. Det blir fort litt knotete dersom tastaturet er lite. En annen ting som også er fordelaktig er å ha en trackpoint i midten av tastaturet. Det gjør at du ikke trenger å flytta handa for å bevege pekeren når du sitter å skriver.

 

Maskiner med minimum oppløsning på 1440x900, vekt under 2,5 kg og dedikert grafikk.

http://www.prisjakt.no/category.php?k=353#rparams=k=s56768639

 

Samme søk, men med trackpoint.

http://www.prisjakt.no/category.php?k=353#rparams=k=s56768641

 

Ørjan...

 

ps. http://www.prisjakt.no er så mye bedre enn prisguiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...