Gå til innhold

Sylvester Stallone - Et offer for folks fordommer og stigmatisering?


Dotten

Anbefalte innlegg

Variety slår et slag for Sylvester Stallone

 

Mannen slo gjennom med Oscar, men det er ingen underdrivelse at mannen har måtte tåle mye dritt som jeg rent personlig anser som lyden av trangsynte fordommer. De siste årene har min respekt for denne filmskaperen vokst ganske så kraftig, intervjuene han gir og svarene han kommer med vitner om en mann med minst like mye intellekt som muskler.

 

Hans fremferd gjør at han er et ypperlig mål for forhåndsdømming.

 

The problem Stallone faced back in the early '70s was the bane of every actor's existence, which is being cast only according to how he looked and sounded. And Stallone looked and sounded like a big, brooding bone-cruncher. That might have been a terrific career choice for the likes of Mike Mazurki back in the day, but Stallone didn't see himself that way and had bigger dreams than being the fifth thug from the right.

 

"There's no doubt about it, I was stereotyped," he says. "And I just didn't see myself that way. In my mind, I'm a very pleasant 'Ferdinand the Bull' kind of guy, smelling the flowers, sensitive."

 

In those pre-"Rocky" days, Stallone says he encountered filmmakers like Stephen Verona and Martin Davidson on "The Lords of Flatbush," "who let me write some of my own dialogue. They were very supportive, and I was really introduced to the craft." And then there were experiences on films such as "Farewell My Lovely," where Stallone recalls, "I was a young nobody, and I was treated in a humiliating way that I still remember as a bad example of how not to treat people."

 

Read more: http://www.variety.com/article/VR1118022751.html?categoryid=4098&cs=1&nid=2562&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+variety%2Fheadlines+%28Variety+-+Latest+News%29&utm_content=Google+Reader#ixzz0w9JEWZQE

Visit Variety.com to become a Variety subscriber.

 

Eller hva sier du? Passer omslaget for innholdet, eller medfører et blikk til undervurdering?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stallone er Americana drama-action personifisert. Liker du det, liker du det. Jeg liker det ikke. Når jeg går gjennom resyméet hans, slår det meg at jeg ikke virkelig liker én eneste av filmene hans. Det er dårlig uttelling. Rocky-filmene (Oscar-seier til tross) er banale, gjennom-klisjéede rags-to-riches historier som har blitt fortalt bedre mange ganger tidligere. Tilsvarende med Rambo-serien. Ikke for å tråkke på noens tær; det er selvsagt helt kosher å like dem!

 

Kun fire av Stallone's filmer er i det hele tatt se-bare i min bok. Oscar (1991) er for så vidt underholdende nok, og ligner svært på Den Spanske Flue i både plot, stil og oppbygning. Judge Dredd (1995) er underholdende på samme måte som Ed Wood's filmer. Og Daylight (1996) er grei nok - veldig Dante's Peak'ete. Hans beste film er etter min mening utvilsomt Copland (1997), der hans spiller mot type.'

Lenke til kommentar

Rocky-filmene (Oscar-seier til tross) er banale, gjennom-klisjéede rags-to-riches historier som har blitt fortalt bedre mange ganger tidligere.

 

Du putter original-Rocky og anti-Sovjet-Rocky (4'ern) i samme bås. Flaut. Enda flauere er vel at Rambo-filmene vurderes likt, hvor 2'ern og 3'ern er feilinnstilte testoronsbomber som burde vært strøket fra franchisen, mens 4'ern viste at man faktisk blir visere når antall grå hår på hodet øker. Men er ikke dette Sly's store problem? Mannen har vasset så mye gjennom kloakken at alt mange ser kun er dritt, mens talentet blir oversett eller avfeid som øyeblikk av flaks av såkalte filmkjennere.

 

Jeg skal ta på meg spåmannshatten jeg kjøpte i Zambia for to år siden og slenge ut en vågal påstand: "Vi er nå i startgropen av Sylvester Stallones gullperiode". Siden han bestemte seg for å tørke støv av to av filmhistoriens mest ikoniske karakterer har han vist en intelligens og et engasjement ovenfor filmmediet og fanbasen de fleste andre superstjerner bare kan drømme om. Det er en fryd å se Sly tilbake i ringen, på slagmarken og best av alt bak kameraet. Jeg lukter en ny Clint Eastwood, og Sly har fortsatt 15 fine år igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samme kan man si om Robert De Niro og John Travolta. :)

 

Og så? Irrelevant. Har Stallone spilt i dårlige filmer, så har han spilt i dårlige filmer. Skal jeg gjøre meg en formening om hans karriere, så sammenligner jeg han ikke med andre skuespillere.

 

Poenget er at gode skuespillere kan være med i dårlige filmer. Litt av poenget med det å bli stigmatisert av bransjen (om du leste artikkelen) er at man fort blir typecastet. Men om det er et irrelevant poeng for deg, så får det heller være.

 

Forøvrig tar jeg her opp regissøren, manusforfatteren og skuespilleren Stallone, ikke bare skuespilleren. :)

Lenke til kommentar
Poenget er at gode skuespillere kan være med i dårlige filmer. Litt av poenget med det å bli stigmatisert av bransjen (om du leste artikkelen) er at man fort blir typecastet. Men om det er et irrelevant poeng for deg, så får det heller være.

 

Her legger du ord i min munn som jeg ikke har sagt. Jeg sa det er irrelevant å sammenligne hans karriere med andres, om jeg skulle si hva jeg synes om Stallone. Jeg sa ikke at det er irrelevant om han blir typecastet. Jeg regner med det er ingen som har tvunget Stallone til å delta i dårlige filmer. Han kunne valgt andre prosjekter eller annen karriere om han var redd for å bli stigmatisert. Å nevne typecasting er en dårlig unnskyldning. Han får heller stå for det han har gjort, så skal han heller få skryt for det.

Lenke til kommentar

Han gjorde en fin innsats i Cop Land. Må sies at han fikk god drahjelp av dyktige medskuespillere (De Niro, Keitel). Stallone måtte skjerpe seg skikkelig i scenene med De Niro. Sistnevnte var eks. ikke imponert over de første tagningene.

 

Tviler på at han blir noen ny Eastwood. Han mangler dybden og virker altfor selvhøytydelig. Klarer liksom ikke ta en fyr med 10 cm platåsko like seriøst som Clint.

Endret av cmptrwlt
Lenke til kommentar

Han gjorde en fin innsats i Cop Land. Må sies at han fikk god drahjelp av dyktige medskuespillere (De Niro, Keitel). Stallone måtte skjerpe seg skikkelig i scenene med De Niro. Sistnevnte var eks. ikke imponert over de første tagningene.

 

Tviler på at han blir noen ny Eastwood. Han mangler dybden og virker altfor selvhøytydelig. Klarer liksom ikke ta en fyr med 10 cm platåsko like seriøst som Clint.

My thoughts exactly.

Lenke til kommentar

At han har fått trynet sitt most x-antall ganger har vel vært med på å ødelegge(?) litt av mimikken hans også, og ansiktsutrykk er vel det skuespillere lever av!?

 

 

Mr. T-fact: While filming Rocky III, Mr. T punched Sylvester Stallone so hard Sly spoke clearly for a week.

 

:p

 

Problemet til Stallone er stort sett det samme som alle andre stjerner. De blir gamle. Nå skal det sies Stallone holder seg uforskammet bra, og jeg gleder meg som en unge til The Expendables. Men selv han kan ikke leve på Rocky og Rambo hele karrieren. Mange av actionfilmene hans der han har fått lov til å gjøre det han kan best har vært svært bra, men når han har prøvd seg i komedier har det ofte gått galt. Stallone, Schwarzenegger, Van Damme og de fleste andre actionstjernene kan nok spille i en komedie med stor sukkess, men det må være en komedie der de får lov til å "være seg selv". Man ser ikke Jim Carrey som Rambo med det første, og vi ser ikke Stallone i en typisk Jim Carrey-komedie. Det er en grunn til hvorfor vi har "the funny sidekick". ;)

Lenke til kommentar

Tviler på at han blir noen ny Eastwood. Han mangler dybden og virker altfor selvhøytydelig. Klarer liksom ikke ta en fyr med 10 cm platåsko like seriøst som Clint.

 

Hvis man kun er opptatt av estetiske og fysiske kvaliteter rundt personen Sly er det klart den overtrente, ansiktslammede halvdvergen har sine begrensninger. Hvis man derimot er opptatt av filmatiske kvaliteter, du vet det som teller, ser jeg ingen grunn til at mannen ikke skal kunne bli en ny Clint. Der du ser begrensinger, ser jeg potensiale.

Lenke til kommentar

Han gjorde en fin innsats i Cop Land. Må sies at han fikk god drahjelp av dyktige medskuespillere (De Niro, Keitel). Stallone måtte skjerpe seg skikkelig i scenene med De Niro. Sistnevnte var eks. ikke imponert over de første tagningene.

 

Tviler på at han blir noen ny Eastwood. Han mangler dybden og virker altfor selvhøytydelig. Klarer liksom ikke ta en fyr med 10 cm platåsko like seriøst som Clint.

 

Working with DeNiro was great. As fate would have it, my first day on set was my biggest scene and here I am with Bobby and I knew that if the goods weren’t delivered this day, my performance would be filed under the heading ‘Failure’ and dumped into the cinematic trash bin. I was acting with Bobby, yet he was unusually subdued and it was not the way I had pictured the scene going. I needed him to push and insult me until I broke, but it wasn’t happening. So between takes I went to Harvey Weinstein and told him I was dying, that the scene is about as exciting as sitting on warm gum. I said ‘Harvey, if you don’t mind, I’d like to keep the cameras rolling.’ I also conveyed this to Jim Mangold. I continued past the last line of scripted dialogue and began to ad lib. I could see Bobby’s eyes glaze over as if to say ‘What the hell is going on?’ But, I continued to ad lib until finally I think just to shut me up he exploded in classic DeNiro style and the scene came to life, for which I am eternally grateful.

 

http://www.aintitcool.com/node/45937

 

Ellers tror jeg ikke valg av sko har så mye å si for om man er selvhøytidelig eller ei. :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange slag i ansiktet kan ødelegge muskler, nerver og sener (aner ikke om man har sener i trynet, men muskler og nerver, DET har du!), og når dette er ødelagt så vil du få problemer med å lage forskjellige ansiktsuttrykk. F.eks. noen greier ikke smile med munnen... Ansiktsutrykk, noen av de er nok medfødt, noen formet av miljøet og de kan ødelegges av ytre påkjenninger eller sykdom(slag, ALS (går jeg utifra) osv..)

Lenke til kommentar

Hvis man kun er opptatt av estetiske og fysiske kvaliteter rundt personen Sly er det klart den overtrente, ansiktslammede halvdvergen har sine begrensninger. Hvis man derimot er opptatt av filmatiske kvaliteter, du vet det som teller, ser jeg ingen grunn til at mannen ikke skal kunne bli en ny Clint. Der du ser begrensinger, ser jeg potensiale.

Sammenligner du Stallone og Eastwood hva gjelder evner innen regi? For å låne en populær verdensvev-forkortelse: LOL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...