Gå til innhold

Hvordan dele opp en HD i win7 uten å slette noe


Anbefalte innlegg

Hei har akkurat fått meg ny pc fra netshop. Den kom med en HD på 1TB, og jeg lurer på hvordan jeg deler denne opp i 2 disker? Kan jeg gjøre dette selv om Win7 er allerde innstallert, og uten å slette noe fra HD?

 

Altså kan jeg bare si at f. eks 500GB skal bli til disk D, men resten er på C og fungerer akkurat som før????

 

Beklager rotete skrevet, men jeg er ikke akkurat dreven i dette?

 

Er det viktig å dele opp?

 

Tusentakk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, så reduser volum er det samme som å partisjonere?

 

Jeg vil ikke ødelegge windows biten hvis jeg gjør dette altså?

 

Bare for å være helt konkret: Jeg har kun 1 fysisk HD, og den er det win7 på. (C disken) Kan jeg likevel redusere volum uten problemer?

 

 

Merci!

Endret av tulling03
Lenke til kommentar

OK, så reduser volum er det samme som å partisjonere?

 

Jeg vil ikke ødelegge windows biten hvis jeg gjør dette altså?

 

Bare for å være helt konkret: Jeg har kun 1 fysisk HD, og den er det win7 på. (C disken) Kan jeg likevel redusere volum uten problemer?

 

 

Merci!

 

Ja det kan du så lenge du får opp valget. Men har du brukt all plassen på disken, går det jo ikke. Men har du 500 GB ledig, kan du redusere med 500 GB, og så lage en ny partisjon med den ledige plassen. (høyreklikk og velg lag ny partisjon)

Lenke til kommentar

Til info . Det er ikke alltid man kan regne med å krympe 50% med denne innebygde Win 7 opsjonen i diskbehandling.

Grunnen til dette er at sectorer litt ute på disk partisjonen som opptas av "unmovable" files er barriæren til hvor langt man kan krympe volumet.

 

Se forøvrig tips for å hjelpe på dette i kommentarene her:

http://superuser.com/questions/88131/how-to-shrink-windows-7-boot-partition-with-unmovable-files

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...