Gå til innhold

Noen med erfaringer med NAS - tips til kjøp?


t-vs

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en NAS, men blir ikke helt klok på hvilken jeg skal ha. Litt googling avslører svært varierende erfaringer med disse.

 

Jeg skal ikke ha noe dyrt, den skal kun være til privat bruk, samt backup for en diverse bilder og filer for en nettbutikk.

 

Den skal ha to disker som kjører Raid1. Den må være grei å sette opp, og ting må bare virke uten mye om og men. Hastighet, brukergrensesnitt og støysvak er egentlig mindre viktig, men taes mer enn gjerne med som bonus.

 

Netgear Ready Dou

 

Netgear Stora Home

 

Dette er et par kandidater på et akseptabelt prisnivå. Er det noen som har erfaring med disse eller eventuelt andre liknende NAS?

Endret av t-vs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netgear Stora kommer levert med disker men er utrolig pussig satt opp. Det er f.eks tuklete å få tilgang til filene på den hvis den ikke er koblet til internet. Det finnes en workaround men da er det plutselig ikke problemfritt lenger.

 

Netgear ReadyNAS DUO leveres uten disker i den utgaven du har linket så prisen der havner noe høyere avhengig av hva slags disker du velger. Den finnes med disker ferdig montert også men da er prisen en helt annen.

Jeg har selv en et slikt NAS og kan absolutt anbefale det da det er veldig funskjonsrikt og fungerer helt knirkefritt. Med 2x1TB disker så kommer det på ca.3500kr.

Nb.ReadyNAS DUO er i en helt annen klasse enn Stora.

 

Vi har diskutert denne boksen opp og i mente i denne tråden.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar og link. Det ser nok ut til at ReadyDuo med 2 X 1TB er tingen. Om den skulle komme på 3,5k så er det innenfor grensa. Det viktigste er at ting fungerer og at det fungerer godt.

 

DustinHome selger den for 2790,-. Det må vel være billig?

 

Ifall jeg skal kjøpe 2000-varianten så har jeg sett på lista til Netgear over tillatte disker, men spør likevel om det er diskmodeller som er kjent for å være mer eller mindre driftssikre enn andre, eller var det kun noe som var aktuelt i gamle dager da det fantes noen verstinger?

Lenke til kommentar

Jeg er ihvertfall knallgodt fornøyd med ReadyNAS DUO og bruker det hver våkne time av døgnet til å streame musikk og film samt se på bilder av unga. Hvis du leste hele den andre tråden så ser du hvilke funksjoner den har, samt hvilke begrensninger den har uten UPS.

Standard overføringshastighet fra mine maskiner til NAS'et er mellom 15 og 20Mbit/s.

 

Personlig så liker jeg best Seagate sine disker da jeg har jobbet med slik hardware hele livet og det er i mine øyne de mest pålitelige, men det er som sagt min mening og ikke nødvendigvis en vedtatt sannhet. Alle produsenter lager batcher med disker som ikke holder mål.

 

2790kr for NAS med 2x1Tb høres rimelig ut ja så da er det vel bare å kline til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...