Gå til innhold

Minnehastighet på skjermkort


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et XFX 5870 som har overclocket smått. Satte den opp til 900/1250. Så lurte på hva minnehastigheten er da? Den er stock 850 / 4.8GHz. Vet ikke hvordan jeg regner det ut.

 

Lurer på hvor mye mer enn 4.8GHz jeg har nå og om den overclocket er nødvendig ytelsesmessig?

 

Ønsker jo såklart masse ytelse for pengene, derfor jeg overclocket og tror jeg får en ganske my bedre ytelse av den. Kjører den sammen med 1055T 3.8GHz og 4gb 1600MHz ram.

 

Lurer også på det med rammen, siden jeg kun kan overclocke FSB pga locked multiplyer, så har jeg rammen i lavere hastighet enn 1600MHz. Setter jeg den på et hakk over over, så får jeg rundt 1800MHz hastighet. Men det er ikke stabilt, så hvor langt kan jeg trekke volten opp på den? Stock er 1.65V og rammen er Corsair XMS3 1600MHz CL9.

 

Vil jeg merke ytelsesforskjellen? Får kun 7.6 på Windows 7 rating.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnehastighet på GDDR5 skjermminne skal ganges med 4.5 om jeg ikke er helt på jordet. rundt 4-5 er det ihvertfall

 

900 * 4.5

Eh, det tror jeg er helt på jordet ja. Da får jeg jo lavere ytelse i følge det du sier. Hvis jeg ganger 850 med 5.65 så får jeg 4802,5. Fant dette ut selv. Så jeg får en ytelse nå på 900*5.65 = 5085 = 5.1GHz

  • Liker 1
Lenke til kommentar

71 innlegg havnet i papirkurven, drøyt 80% av tråden. Reaksjoner er utdelt og jeg håper de av dere som var med på dette har fått en tankevekker!

 

Dere som "bare" var med uskyldig og postet små ertende innlegg og provoserende bilder har også brutt forumreglene ved å poste off topic, vel vitende om at det ikke var relevant for trådens innhold. Vit at dette også er ting som kan resultere i advarsler så anse dere som heldige. Gjentatt ignorering av veileders oppfordringer ses heller ikke på som positivt for å si det sånn!

 

Var lenge i tvil i om det var noen vits å gjenåpne denne, men av hensyn til eventuelle personer som snubler over denne via google åpner jeg for å poste fasitsvaret (som visstnok var 4-5 eller noe), som dessverre forsvant blant de slettede innleggene.

 

Understreker at mer krøll i denne tråden vil føre til ganske strenge reaksjoner da lunta er forholdsvis kort nå.

Endret av hernil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et XFX 5870 som har overclocket smått. Satte den opp til 900/1250. Så lurte på hva minnehastigheten er da? Den er stock 850 / 4.8GHz. Vet ikke hvordan jeg regner det ut.

 

Lurer på hvor mye mer enn 4.8GHz jeg har nå og om den overclocket er nødvendig ytelsesmessig?

 

GDDR5 er Quad Date Rate. Altså du skal gange med 4 slik at du får den effektive frekvensen som er originalt 4800MHz.

 

Du har klokket til 1250 på minnet som du sier? Da får du 5000MHz effektiv frekvens. Det er i de fleste tilfeller (kommer litt ann på hva slags minne skjermkortet har) rimelig å tro at grensen ligger på ca 1275-1300 MHz et sted, altså 5100-5200MHz effektiv fekvens.

 

Hvis du skal noe høyere enn dette vil du kanskje trenge et verktøy som AMD tilbydde før til å spesielt stille på volten på minnet til skjermkortet. Mener dem tok det vekk frasiden sin siden det lett kunne føre til at man svidde minnet om du ikke er fornuftig eller har god nok kjøing.

 

Hvis jeg ikke tar eil så er det dette:

http://downloads.guru3d.com/ATI-Overvolt-Tool-for-R5970-download-2434.html

 

Men det får nok allikevel og oppdrive på nett om du virkelig vil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...