Gå til innhold

Hva er til og annbefale av Nikon D5000 og Canon EOS 500D ?


Anbefalte innlegg

Hjernevasket?

Objektive selger kan du bare glemme, det er en utopi, den finns ingen i hele verden som er objektive......

Du bør selv "forske" litt før du kjøper, og ikke følge alt hva en selger sier.

Og ingen av entrylevelkameraene er feil eller rett, men du må finne det som passer deg best.....

 

Det er vel heller fremgangsmåten de bruker for å selge Sony som det blir slått tvil om,kan til tider kalles ren svindel.Og Sony har ved sin salgsavtale med kjedene uheldigvis blitt trukket inn i bildet som den store stygge ulven.

 

 

Nettopp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først Minolta og Konica Minolta produserte glimrende kameraer og har en lang historie, Det var de første med autofokus, coating på linser og TTL. Så slutt å komme med at det ikke har historie og innovative løsninger.

Også først med sensorshake på digitale kameraer.

Les og gjerne reviewen av ett av de siste digitale Konica Minolta kameraene:

http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/page26.asp

Og les gjerne litt om G-optikk.......

Her har du hørt litt for mye på Sony-menigheten.

Konica og Minolta har hatt noen bra kompaktkameraer og DSLR i sin tid men det er ikke uten grunn til at de slet og slo seg sammen i et håp om å snu de dårlige trendene. Det lykkedes som nevnt ikke og Konica Minolta mistet markedsandeler. Ikke til tross for fantastiske produkter, men på grunn av at produktene ikke hang helt med hverken teknisk eller prismessig i konkurransen. Sony har virkelig fått den synkende skuta på rett kjøl og fart i skroget siden 2007.

 

"Konica Minolta var første med autofokus" tar jeg med en klype salt. Leica var først, men både Konica, Polaroid og Pentax var først ute med hver sine tekniske AF-løsninger. Minolta, Nikon og Canon var vist ikke først med AF innen noen av kamerasjangerne eller AF-løsningene.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Autofocus#History

 

Coating på linser er teknologi fra 1800-tallet. Lenge før både Konica og Minolta ble født. Men jeg vet Pentax var tidlig ute med å patentere en type multicoating (SMC) på fotolinser som ga svært lavt lystap. Det var vist en av de store styrkene til Pentax på slutten av 70-tallet og hele(?) 80-tallet. Carl Zeiss ble sterk på multicoating utover 80-tallet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_coating

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-reflective_coating

 

Olympus var først ute med TTL i sin OM-2 i 1975.

 

http://www.olympus-global.com/en/corc/history/camera/om.cfm

 

Ja, Konica Minolta var først ute med sensorbasert antishake. Det skal de ha. :)

 

Eksempler på god optikk finner man i mer eller mindre alle objektiv-selskaper, inkludert Minolta. Det var nok ikke på grunn av optikken skuta var synkende.

Lenke til kommentar

Nå er det FIRE personer (SHPhoto,Anew,Lid/Ran og Simen1) bare i denne tråden som påstår at selgerne hos elkjøp og lefdal får bonus for å selge Sony SLR, men når jeg etterspør mer info, er det ingen som svarer.

 

Kan dere fire som tydligvis har insideinfo fortelle hva den avtalen innebærer, hvor mye selgerne får pr solgte kamera osv? Eller er det bare noe dere finner på for å spre galle om elkjøp, noe jeg har fått inntrykk av at er meget populært her på forumet?

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal kjøpe meg et speilreflekskamra, men vet ikke hvilket som er best av Nikon D5000 og Canon EOS 500D

 

Hva er til og annbefale av disse to?

 

* Hvilken av dem tar best bilder?

* Hvilken tar best video?

* Hvilken har best oppløsing, og får best mulig skarpe bilder?

Slettet etter jeg leste du hadde kjøpt kamera. Også Sony :nei:

Hos LEFDAL??? :nei:

 

Lefdal=Elkjøp Samme eiere, men 2 varehus for å skape fiktiv konkurranse med som tidligere nevnt i tråden selgere som ikke har kompetanse på elektronikk i det hele tatt. Joda, de vet sikkert hvor av/på knappen er...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Jeg personlig har ikke peil om de største elkjedene har noen form for avtale med sony..Men det må være en grunn til alle mine venner har gått ut fra de varehusene med ett sony A???

 

Grunnen kan være at Sony er Best Med innebygd Stabilisering og bruken av kremoptikk fra 1800 tallet, noe jeg tviler sterkt på at de fleste gjør..

Lenke til kommentar

Blir forbannet når jeg leser slikt som dette, selgere hos lefdal, expert og elkjøp kan bare èn ting, og det er salg. De driter i kunden, de har ingen kjennskap til det de selger, men det høres så bra ut. De kan å snakke for seg, det er det eneste de skal få "skryt" for.

 

 

Jeg eier pr. i dag et Nikon D40. Min mor fikk seg Sony A230 i fjor jul, og jeg fikk selvsagt prøve det et par dager for å si min mening om det, og jeg ble ikke imponert.

Det høres, kjennes og ser ut som plastikk. Når man tar bilde med det høres det ut som det ikke er skrudd ordentlig sammen. Morsan ble fornøyd hun, sa hun. Men hun har ikke prøvd noe annet ennå, så hun vet ikke bedre.

 

TS: Gå tilbake til Lefdal, få tilbake pengene de har svindlet fra deg, og kjøp deg et skikkelig kamera. Nikon D5000 eller Canon 500D høres ut som supre valg, hvis det var det du i utganspunktet ville ha. Tro meg (og resten her), du kommer til å merke forskjellen innen kort tid.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

 

 

TS: Gå tilbake til Lefdal, få tilbake pengene de har svindlet fra deg, og kjøp deg et skikkelig kamera.

 

 

 

Hva hvis en selger sier noe sånt som "jeg har eos550 selv, og anbefaler den." til en kunde?

Bør kunden da kreve å få et sony, olympus, pentax e.l slik at ikke selgeren får SVINDLET den kunden også?

 

Er det virkelig slik at det kun er Canon og Nikon som er skikkelige kamera? Holder jeg på å lure meg selv jeg da, som har tenkt å kjøpe olympus?

Lenke til kommentar

Hvis du leser hele førstepost (en gang til?) ser du at TS i utgangspunktet skulle velge mellom D5000 (fra nikon) og 500D (fra Canon).

Derfor skrev jeg de to valgene.

 

Hvis du også leser resten av postene i denne tråden finner du plutselig ut at jeg ikke er alene om å velge ordet "svindel" i denne sammenhengen.

 

 

Hvis du kjøper Olympus er det ditt valg, jeg har ingen kjennskap til dem, de gjør helt sikkert jobben de også, men det var ikke det som var poenget her.

 

TS dro til Lefdal for å høre om pris (antar jeg) på Nikon og Canon, og blir lurt av en selger til å kjøpe Sony, derfor sier jeg min mening om det (slik som mange andre her) og anbefaler refundering og nytt kamera.

 

Hva en selger hos el-kjedene sier om hva de har selv, tar jeg med et par kilo salt.

Det er som regel løgn. Hva du velger å tro er helt opp til deg.

Hvis du skal kjøpe deg Olympus og har fått anbefalt det fra en ansatt hos en fotobutikk kan du være trygg på at du får det du betaler for. De er selgere de også, men de vet hva de snakker om i motsetning til el-kjedene.

 

 

God Natt :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde først D5000 og etterpå jeg fant ut at canon var så mye bedre på 500D 720 filming, da var valget mitt iallefall såre enkelt..

 

Etter det jeg har forstått har canon har laget vidokamerar lengst..

 

Ta for eks. 5D mark 2 som nå er på vei ut.. er ikke helt enkelt å få tak i nå lenger og slår det meste av HD-videokamera i hundretusen klassen..

 

Og se bare på 550D med kittobjektiv, Hva som er mulig med det..

 

Ikke rart jeg har valgt canon

 

Tenker at canon vill alltid ligge en del framfor på akkurat filming på dslr tror heller ikke det blir dårligere i fremtiden..

 

Jeg sier ikke at andre merker er dårligere det er bare mitt valg andre modeller har bedre ting som canon ikke er så bra på..

Lenke til kommentar

Jeg syns hele hylekoret er hyklersk, hva med de forretningene som er i lomma på Canikon og gjemmer bort eller ikke har de andre merkene.

Hører aldri noe kritikk av dem, nei der er selgerne visst objektive og har enorm kunnskap om kameraer......... Jeg må dessverre si at jeg har møtt ubruklige selgere og i slike forretninger,

 

Og det hadde vært interssant å se hvilket kamera Elkjøp/Lefdal har solgt mest av, jeg ville tro Canon etter alle tilbudsavisene å dømme, da må de jo ha en deal på dem, og huff og huff.

Lenke til kommentar

Her har du hørt litt for mye på Sony-menigheten.

Konica og Minolta har hatt noen bra kompaktkameraer og DSLR i sin tid men det er ikke uten grunn til at de slet og slo seg sammen i et håp om å snu de dårlige trendene. Det lykkedes som nevnt ikke og Konica Minolta mistet markedsandeler. Ikke til tross for fantastiske produkter, men på grunn av at produktene ikke hang helt med hverken teknisk eller prismessig i konkurransen. Sony har virkelig fått den synkende skuta på rett kjøl og fart i skroget siden 2007.

Svar: Hva er dette for en svadaargumentasjon, må man være størst for å være best?????? Er de bilene det er flest av de beste????

 

 

"Konica Minolta var første med autofokus" tar jeg med en klype salt. Leica var først, men både Konica, Polaroid og Pentax var først ute med hver sine tekniske AF-løsninger. Minolta, Nikon og Canon var vist ikke først med AF innen noen av kamerasjangerne eller AF-løsningene.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Autofocus#History

 

Svar og speififisering: Minolta Maxxum 7000 var det første speilrefleks med AF

 

Coating på linser er teknologi fra 1800-tallet. Lenge før både Konica og Minolta ble født. Men jeg vet Pentax var tidlig ute med å patentere en type multicoating (SMC) på fotolinser som ga svært lavt lystap. Det var vist en av de store styrkene til Pentax på slutten av 70-tallet og hele(?) 80-tallet. Carl Zeiss ble sterk på multicoating utover 80-tallet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_coating

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-reflective_coating

 

Svar og spesifisering: Minolta var først ute med multicoating på sine objektiver på begynnelsen av 50-tsallet

 

Uansett videre flisspikking, så viser vel Minolta sin historie at var ett svært godt merke med gode produkter og innovasjoner.

 

Lenke til kommentar

Hvis du leser hele førstepost (en gang til?) ser du at TS i utgangspunktet skulle velge mellom D5000 (fra nikon) og 500D (fra Canon).

Derfor skrev jeg de to valgene.

 

Hvis du også leser resten av postene i denne tråden finner du plutselig ut at jeg ikke er alene om å velge ordet "svindel" i denne sammenhengen.

 

 

 

Det ser ut til at den almenne meningen her er at om en selger i el-butikk anbefaler noe annet enn hva kunden hadde tenkt å kjøpe i utgangspunktet, er det svindel. Om en selger (ja, for de er selgere de også) i en fotobutikk anbefaler kunde noe annet enn han hadde tenkt å kjøpe, er det visst rådgiving.

 

Et argument som teller mye for bl.a Sony SLR er stabilisator i huset, noe som gjør objektivene rimeligere. Dessverre er det mange som ikke har hørt om annet enn canon/nikon på speilrefleks, så jeg synes det er bra at noen forteller dem at det finnes andre alternativer.

Jeg tør å påstå at 90% av de som kjøper SLR på lefdal,elkjøp, expert osv. kommer til å bruke kameraet på auto, med kitlinsa, og se bildene på pc eller små fremkallinger, og da er det ikke store forskjellen (om noen) mellom sony, nikon, canon, olympus osv, om man holder seg i samme prisklasse.

 

Det blir også litt søkt å rope svindel for at selger anbefalte noe annet enn canikon. Jeg vil anta at kunden betalte markedspris, og fikk et nytt og fungerende kamera. Så langt kan ikke det kalles svindel. I tillegg har både elkjøp og lefdal 30 dagers returrett, Lefdal har prisgaranti i tillegg. Da kan jeg ikke se hvordan det kan kalles svindel å bli anbefalt noe der, det finnes svært få forretninger hvor man gjør et tryggere kjøp mtp returmulighet og pris.

Lenke til kommentar

Blir forbannet når jeg leser slikt som dette, selgere hos lefdal, expert og elkjøp kan bare èn ting, og det er salg. De driter i kunden, de har ingen kjennskap til det de selger, men det høres så bra ut. De kan å snakke for seg, det er det eneste de skal få "skryt" for.

På den andre siden forstår jeg Lefdal og Elkjøp også. Hvorfor ansette en ingeniør til 0,5 mill/år når man kan ansette en med handel og kontor fra videregående + pent smil til 0,3 mill/år? De skal jo ikke akkurat konstruere kameraer og vaskemaskiner.

 

TS: Gå tilbake til Lefdal, få tilbake pengene de har svindlet fra deg, og kjøp deg et skikkelig kamera. Nikon D5000 eller Canon 500D høres ut som supre valg, hvis det var det du i utganspunktet ville ha. Tro meg (og resten her), du kommer til å merke forskjellen innen kort tid.

Jeg tror ikke det er så veldig merkbare forskjeller. Det er nok mest smådetaljer man merker når man sammenligner kameraer direkte eller piksel-peeper. Men kunden bør uansett få greie på selgers agenda.

Lenke til kommentar

Jeg må vell selge Sony A850'en nå, alle her inne sier det er bare dritt :dontgetit:

 

 

Det er mange produsenter/leverandører som sponser kjedene. Jeg bruker å følge med tilbudsavisene til Elkjøp og Lefdal, det er nesten kun Canon og Nikon som er annonsert. Hvis kjedene tjener mer på å selge Sony, hvorfor er ikke Sony-modellene annonsert i tilbudsavisene?

Kjedene selger og annonserer Nikon D3000 og Canon 1000D hver uke, to skikkelige møkka kameraer.

 

Har opplevd å blitt anbefalt Olympus, Canon og Panasonic på disse kjedene, aldri Sony.

 

 

Det er ikke mer enn 3~4 år siden Sony var et tullemerke innen speilrefleks som nesten ingen kjøpte. Det er utrolig hva Sony har fått til på så kort tid med massiv markedsføring og avtaler. Men men, selgeren er fornøyd og du blir sikkert fornøyd du også, og da er vel allting godt.

 

Sony kjøpte opp restene av et forfallent selskap med stupende markedsandeler og latterlig dårlige produkter sammenlignet med konkurransen på det tidspunktet. Som sagt, det er utrolig hva de har klart å få til i løpet av få år med massiv markedsføring og avtaler.

 

Konica Minolta hadde forresten bare det navnet i 4 år, fra 2003 til 2007. Før den tid var Konica og Minolta to ulike selskaper. De fusjonerte for å styrke hverandre i 2003, men det viste seg å være en skrøpelig/mislykket sammenslåing og de tapte ytterligere markedsandeler i de 4 årene.

 

Olympus, Sony, Panasonic og Pentax er alle "tullemerker" iforhold til CaNikon. Konica Minolta og Sony er ikke noe dårligere enn Pentax. Som du vet så har jeg hatt Pentax og det er et større "tullemerke" enn Sony.

 

Jeg har brukt en Konica Minolta Dynax 7D nå og da i ca. 3uker. Dette var et kamera på høyde med Pentax K10D som kom 2år etter.

 

Fra DPReview:

Konica Minolta 7D - Highly Recommended - (testet jan. 2005)

Pentax K10D - Highly Recommended(just) - (testet des. 2006)

Sony A700 - Highly Recommended - (testet des. 2007)

Pentax K20D - Highly Recommended - (testetjuni 2008)

 

Minolta optikken er utrolig god. Du trudde kanskje det var kun Pentax som hadde gammel god optikk, der tar du feil.

 

 

Sony har mye rot i APS-C segmentet deres og personlig har jeg ikke noe til overs når det kommer til utseende på de modellene. De avsluttet A700 for tidlig og bruker for lang til på en erstatter. De fleste A700 eierne håper det kommer noe snart.

Markedet er ikke interessert i Sony FF av en eller annen grunn. De er billige, meget gode og man får kjøpt zeiss-optikk. Kjmepekamera til landskap og studiobruk, men de slo aldri skikklig ann i markedet. Fulleframe/fullformat er bortkastet tid og penger for de produsentene som ikke heter CaNikon. De pengene kunne gått til noe annet, Sony NEX er et eksempel på det.

 

Fikk ikke Pentax hjelp fra Samsung, så Hoya og Citibank? Pentax kunne blitt historie de også.

Jeg er spent på om Pentax kommer med FF. Nesten alle Pentaxanere hyler etter FF, men når FF-huset endelig kommer så er det nesten ingen som kommer til å kjøpe den. Samme som med Sony.

 

 

Simen1, du har K200D? Bruker du den?

De her inne som kun diskuterer utstyr, DxOMark, sensorstørrelse, støy, DoF og driver å regner ut matematiske formler for optikk, blenderverdi og faens-oldemor kunne like gjerne eie en rosa ixus for min del. Dere poster aldri eller svært sjelden bilder. Bilder av et modda PC-kabinett og/eller vannkjølingen deres er NO, NO og atter NEI! :nei:

 

 

nerd_computer_repair.jpg

'Hay! Få tilbake ixusen min. Må ta bilde av denne mickro de-flux capacitor'en.'

 

Lenke til kommentar

[Jeg tror ikke det er så veldig merkbare forskjeller. Det er nok mest smådetaljer man merker når man sammenligner kameraer direkte eller piksel-peeper. Men kunden bør uansett få greie på selgers agenda.

Hvordan i all verden skal du få tilgang på hva som er selgers agenda?????

Skal du få vite alle avtalene alle butikker har da?

Skal de ha liste over avanse på forskjellig merker???

Skal du å ha dagsformen til selger???

 

Utopi.......

Lenke til kommentar

 

 

TS: Gå tilbake til Lefdal, få tilbake pengene de har svindlet fra deg, og kjøp deg et skikkelig kamera.

 

 

 

Hva hvis en selger sier noe sånt som "jeg har eos550 selv, og anbefaler den." til en kunde?

Bør kunden da kreve å få et sony, olympus, pentax e.l slik at ikke selgeren får SVINDLET den kunden også?

 

Er det virkelig slik at det kun er Canon og Nikon som er skikkelige kamera? Holder jeg på å lure meg selv jeg da, som har tenkt å kjøpe olympus?

 

Selgere er en egen type mennesker og deres jobb er salg, punktum. Blir mye samme problematikken enten man skal f.eks kjøpe en bil eller sofa. Har ikke selgeren det produktet du i utgangspunktet ønsket, er det ganske normalt at vedkommende vil prøve å selge noe tilsvarende til deg - og noe som ikke er ulovlig.

 

Selvsagt er det ingen vedtatt sannhet at Canon og Nikon er "bedre" enn det eller det merket, for hva som er bedre for en, kan være motsatt for en annen, dvs ha null betydning.

 

Tor

Lenke til kommentar

TS: Gå tilbake til Lefdal, få tilbake pengene de har svindlet fra deg, og kjøp deg et skikkelig kamera.

Salig er de dødfødte...

 

Er det virkelig slik at det kun er Canon og Nikon som er skikkelige kamera?

JA!

APS-C: Nikon D300s og Canon 7D

FF: Nikon D700 og Canon 5DmkII

Pro-FF: Nikon D3-serie og Canon 1D-serien.

Alt under er bra, men kan ikke sammenlignes. Sånn er det, men det betyr ikke at disse kamerane er noe bra for deg. Kjøp det du vil ha og liker.

 

Selgere er en egen type mennesker og deres jobb er salg, punktum. Blir mye samme problematikken enten man skal f.eks kjøpe en bil eller sofa. Har ikke selgeren det produktet du i utgangspunktet ønsket, er det ganske normalt at vedkommende vil prøve å selge noe tilsvarende til deg - og noe som ikke er ulovlig.

De fleste som jobber på disse elkjedene driter i hva du kjøper. De vil at du skal velge noe, ta produktet med til kassa, betale og komme deg ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...