Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Win7 med Black Screen Of Death .. hvorfor ?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvorfor Windows7 gir meg BSOD type sort, når jeg spiller ?

 

Noen som har den fjerneste anelse ?

Maskina fungere bra ellers, kun under spilling etter en stund den gir meg sort skjerm som krever reboot med svenskeknappen.

 

Har søkt rundt på nettet om dette, uten å finne noen løsning,

eneste en registry cleaner som jeg også har prøvd som ikke hjalp noe.

 

God Sommer!

 

Anders.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør kanskje også nevne type Psu du har.

Generelt om du har en god kvalitets psu så bør ca 400W til 500W være mer en nok til oppsettet her, med mindre du har overklokket selvsagt.

 

Start med :

 

Oppdatering av bios, så alle drivere.

Fjern skjermkortdriveren og legg inn siste fra Ati (bruk driversweeper og kjør en restart i sikkerhetsmodus når du legger inn den nye).

 

Fortsatt problemer? :

 

*Kjør en memtest.org fra oppstart og sjekk at minnet ikke feiler.

*Last ned occt perestroika og test linpack først, så tar du en runde med psu (les advarselen).

Lenke til kommentar

PSU`n er en 500w Nexus, så den burde holde imo.

 

Har nettopp hatt en BSOD nå, ser i event viewer;

Copy/Paste:

 

"The previous system shutdown at 11:28:12 on ‎02.‎08.‎2010 was unexpected."

 

"The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

 

"Source : Kernel-Power" hvis det betyr noe.

 

Dette sier meg ingenting, det er jo ingen spesifikke drivere det vises til, så det er litt vanskelig å peke mot synderen synes jeg.

 

Skal få tak i en brennbar cd/dvd og brenne ny BIOS på den, og prøve EzFlash under oppstart.

Asus Update har jeg lest meg fram til ikke er anbefalt, så da holder jeg meg unna.

 

Updates will follow :)

Lenke til kommentar

I teorien bør poweren din holde, men det kan være den ikke er helt kurrant.

Uansett så er det tegn på at pcen din slår seg av plutselig og brått, da kan det være :

 

*Psu.

*Overopphetning av en komponent (feks cpu / skjermkort).

 

Prøv å sette en stor vifte til å blåse igjennom kabinettet (ta av sidedøra feks) og se om dette hjelper, da vet du at det er varmeproblemet.

 

Andre måter å feilsøke på er å laste ned occt perestroika og kjøre linpack testen først, denne er ganske resurskrevende og får fort temperaturen på quad'en din høyt oppe samt du har muligheten til å følge med på temperatur. Ser du at denne går fort opp i 70-80C må du definitvt gjøre noe med den.

 

Occt har også en psu stresstester, ta den også så får du sjekket om du får framprovosert en shutdown til.

Lenke til kommentar

kjøling og gjennomstrømning skal ikke være noe problem, temp på skjermkortet ligger på maks 65-70grader under heavy load,

og også ganske stor og god kjøler til CPU`en..

 

Jeg taper jo ingenting på å prøve, så kan ta av sidedøra og sette alle viftene på maks, så får jeg jo se hvor lenge det varer.

Har 2 monitorer, så kan se på temperatur på CPU og GPU mens jeg spiller da.

 

Har holdt på med data i over 20 år nå, så vanligvis vet jeg hva jeg driver med, men akkurat dette problemet klør jeg meg i hodet med, hehe.

 

Takker for tipsene :)

Lenke til kommentar

OCCT 3.1 forteller meg at CPU er for varm,

og når jeg ser på oppsummeringen fra bildene ser jeg at CPU kommer opp i 90grader under full load... ikke rart maskina fryser og må startes på nytt...

 

Dette er utrolig rart, skulle nesten tro at kjøleren ikke er i kontakt med prosessoren engang, for den kjøleren som står i er massiv og skal kjøle temmelig bra.

 

Forslag til ny CPU-kjøler da ? Ikke spesielt oppdatert på det emnet lenger. Men skal se på nytt når sidedøra står av og vifta står på maks.

 

Update: Noctua NH-U12P er kjøleren som står i nå. Mulig den er litt pinglete med min prosessor, siden det virker som den er temmelig varm... ?

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...