Gå til innhold

Freonkjøling


Anbefalte innlegg

joho.

jeg har nå startet på mitt prosjekt nemelig: freon kjøling. jeg var hos en sveiser å fikk kjøpt meg blokk av rent aluminium (ja jeg veit at kobber kjøler bedre, men) den ga jeg 35 kroner for. :D

 

gikk så videre til en elektro montør å spurte etter pumpe til kjøleskap noe som jeg fikk gratis + at han var villig til å støtte meg med gratis fylling av freon om prosjektet mitt gikk bra.

 

men nå kommer problemet: hvordan i alle dager skal jeg få kobblingene mellom rør og blokk til å bli tett samt at det også skal være mulig å demontere systemet?? :-?

 

har tenkt å bruke kobber rør i systemet.

 

kan noen være så vennelige å hjelpe meg med dette problemet??

 

mvh

k f b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Kopper og alu. kan brukes om hverandre i freon system. I kjølesystem med amoniakk som kuldemedium, kan ikke kopper brukes. Kun rustfritt stål.

 

2. Freongass må ikke komme i kontakt med bly. Blyet vil da reagere med gassen og det er ikke bra..

 

3. Rør i slike kjølesystem blir som oftest hardloddet. Til det trengs mye varme, denne varmen fører til at f.eks kopperrør ruster ( dannet et innvendig oksidbelegg, et slags skall ). Dette oksidbelegget kan tette igjen kapilærrøret eller ventilen. På grunn av dette, så må rør som skal loddes få en strøm av en inaktiv gass gjennom seg under selve loddingen. F.eks nitrogen. Det gjør at oksygen fra luften ikke kommer til for så reagere med metallet.

 

4. Systemet trenger å få avstemt lengden på kapilærrøret hvis ikke en annen ventil brukes. Samtidig så må rørene monteres slik at sjangsen for å få veskeslag i kompressoren er liten.

 

5. Systemet trykktestes i 24 timer for å finne evt. lakkasje.

 

6. Systemet evakueres for luft.

 

7. Systemet fylles med rett mengde gass. Her må man prøve seg fram ved å måle trykkforhold, eller ved en litt enklere metode, finne best kjøleeffekt sett iforhold til tilført strøm til kompressor. Kompressor strøm må ikke være over merkeverdi.

 

Enkelt ? nei

 

Billig ? nei

 

Det kreves endel utstyr, penger og knowhow for å konstruere slike anlegg. Lureste er å alliere seg med en som driver på med dette, lese en god bok om emnet eller ta kuldemontør utdanning.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

nå er jeg litt igang igjen, med mitt "stoore" hell sttakk jeg innom en butikk for å handle her en dagen. da så jeg noe som fristet meget: på en henger sto det noe som jeg kunne skimte en kjempe radiator. jeg spurte sjefen om dette skulle kastes, han sa, ja. da jeg gikk bort kalrte jeg å skimte at det faktisk var et komp. kjølesystem til en fryse disk......

med pumpe, radiator og trykk kammer

 

 

poster et bilde av hele greia en dag så dere får se :smile: :smile:

 

mvh

"glad" kfb

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk ellerno, men jeg syns du (xcetera) burde lære deg litt mer om freon kjøling før du setter igang med dette.

 

1. Ser du skriver at du har vært hos en sveiser og fått tak i en "blokk", det du mener her er en fordamper

 

2. Du har fått deg en "pumpe til et kjøleskap", det du her snakker om er en kompressor.

 

3. Lurer på om du vet hvor du skal få tak i denne freon'en du skal bruke, viss jeg ikke husker helt feil er denne blitt svært dyr siden den skal ut av kuldemarkedet og bli erstattet av mer miljøvenlige medier, og derfor har staten satt svært høye avgifter på disse. Kan koste fra 500-1000 kr per liter alt avhengig av hvordan kuldemedie du har tenk å bruke.

 

4. "Hvordan du skal få dette tett", når jeg gikk vk1 kuldemontør så hardloddet vi iallefall sammen kobber-rørene. (flase ut det ene røret og stikker det andre inni). Når du lodder er det viktig og bruke en dekkgass som du sender igjennom rørert for å få luften ut og dermed unngå oksidbelegg. Eller så kan du bruke forskruninger som fenris1979 snakker om.

 

Hondaen skriver mye bra, jeg kunne sagt mye mer om dette å gått litt dypere inn i dette. Men jeg gidder rett og slett ikke det (ville tatt alt for lang tid). Og det faktum at klokken er nesten 5.30 om natta, og er ganske trøtt.

 

Med tanke på hvor mye kuldemedie og hvor stor kompressor,fordamper,kondemsator,kapilærrøret og eventuelt vesketank (noe du kaller trykk kammer) du burde bruke, så ville jeg kontaktet et kuldemontør firma og få dem til å se på saken. Er helt utrulig hvor mange faktorer som spiller inn med tanke på hvor stort anlegg man har behov for.

 

Mitt tips til deg er:

 

Sett deg mer inn i hva du har tenk å bygge, for meg virker det som du ikke har snøring på hva du snakker om. Virker som du trur at et freon anlegg er nesten det samme som vannkjøling, noe det IKKE er.

 

Hilsen fersk kuldemontør

Lenke til kommentar

for å si det sånn: ja jeg visste at det hete kompressor, jeg har snakket med en kulde montør(som skal fylle freon gratsi for meg), ja jeg har tenkt å hardlodde.

 

jeg syns du ikke bør hakke så utrolig fælt for er det noe jeg ikke er noob på så er det bra kjøling.

 

dessuten så hadde jeg ikke satt meg ut på et slik prosjekt uten å ta visse forbeholds regler ang. kunnskap!

du skulle bar visst hvilken haug med bøker som har lugget ved mitt skrivebord, for å lese til meg litt info om faget.

 

dessuten så skrev jeg det slik jeg gjorde (ikke for å fornærme noen) for at alle som ville skulle forstå hva jeg snakket om ikke bare slike elite kuldemontører som deg!

:D

mvh

kfb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...