Gå til innhold

Hjelp meg finne bærbar Mac til mitt behov.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer å gå til med kjøp av en bærbar Mac og trenger hjelp til å finne ut hvilken type som passer meg best! Håper dere har peiling og kan hjelpe meg.

 

Macen vil bli brukt primært til musikkinnspilling; har Mbox2 eksternt lydkort med Pro Tools LE8 som DAW. I tillegg til musikkinspilling kommer jeg til å bruke den til videoredigering - ingenting "hardcore". Blir bare på lavt nivå og vil bli brukt til filming av musikkinnspilling.

 

Kan ellers nemne det åpenbare; vil bli brukt til skole/dokumenter og surfing generelt. Har begrenset økonomi og trenger heller ikke top notch. Tenker å gå ut med 10-12k.

 

Hvor leter jeg? Hvor finner man gode priser på Mac på nett?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor leter jeg? Hvor finner man gode priser på Mac på nett?

Like greit å starte på Apple Store Norge, så du får et overblikk over hva de faktisk tilbyr. Det kan også være lurt å oppsøke en butikk (i nærheten) som selger Apple-produkter, så du får prøvd de fysisk.

 

Åj, takk for kjapt svar! Kan nemne at eg er relativt kjent med å bruke Mac. Brukt det i 1 år i sammenheng med studioarbeid. Tenker mer på spesifikasjoner og hvor mye av hva som trengst til mitt bruksområde.

 

Sjekker ut Apple Store Norge. Takk skal du ha, Runar!

 

F.eks hva som grunnleggende skiller Macbook fra Macbook Pro og Macbook Air :yes:

Lenke til kommentar

Med budsjettet ditt så er det nok bare macbook pro 13" som faller innenfor der. Du har da 2 varianter, som så og si er identiske. Det som skiller er prisen, da den dyreste tilbyr intel core 2 duo 2.66 ghz kontra 2.4 på den rimeligste, altså noe du neppe kommer til å merke i praksis. Pluss at den dyreste har litt større hdd 320gb kontra 250gb. Noe som i mine øyne ikke er verdt prisforskjellen på 2500kr. Jeg kjøpte meg selv en macbook pro 13" for litt over en måned siden, og er stor fornøyd. Jeg driver også litt med musikkinnspilling på hobbybasis da jeg bruker et roland UA-25EX lydkort i garageband. Fungerer ypperlig. Men det programmet du bruker regner jeg med er litt mer heavy, så hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg spart litt og gått for en mbp 15" med i5. For core 2 duo, begynner å dra på åra, og er ikke særlig kraftig i forhold til i5, som er på 15" og 17" av mbp.

 

Håper det hjalp noe.

Lenke til kommentar

F.eks hva som grunnleggende skiller Macbook fra Macbook Pro og Macbook Air :yes:

Jeg regner med FireWire er greit å ha når du driver med musikkinnspilling og -produksjon? Verken MacBook eller MacBook Air kommer med FireWire-porter, så her er MacBook Pro eneste utvei. MacBook Air har jeg aldri prøvd, men jeg hadde uten tvil valgt MacBook Pro over den vanlige utgaven. Aluminiumskabinettet du får på Pro-utgaven er nesten alene verdt prisforskjellen, som ikke er så stor.

 

Jeg fant en veldig grei (og enkel) sammenligning her! :)

Lenke til kommentar

Takk for svarene! Dere har vært meget hjelpsom og det ser ut som jeg må velge mellom 13" Core Duo-prosessor og 15" i5-prosessor.

 

Som ManheiM sier så kan det hende Pro Tools LE8 er noe heavy for en 2-kjerneprosessor.

 

Etter litt leiting på Digidesign sine sider ser det ut til at MacBook Pro 15" 1.67 GHz Intel Core Duo (L2400) model: MA090LL er kompatibelt med fjorårets versjon av Pro Tools.

 

Blir litt dumt å måtte gamble på en 2-kjerneprosessor skal kunne dra programmet..

Lenke til kommentar

Takk for svarene! Dere har vært meget hjelpsom og det ser ut som jeg må velge mellom 13" Core Duo-prosessor og 15" i5-prosessor.

 

Som ManheiM sier så kan det hende Pro Tools LE8 er noe heavy for en 2-kjerneprosessor.

Hvis du er redd Core 2 Duo ikke er bra nok for programmet, velger du ihvertfall ikke en Core Duo. :p

 

 

Blir litt dumt å måtte gamble på en 2-kjerneprosessor skal kunne dra programmet..

Husk at du har 14 dagers angrerett på kjøp gjort via nettet. Hvis du finner ut at maskinen du kjøper ikke kan kjøre programmet, kan du jo alltids returnere den.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har lest litt nå, skal pro tools 8 funke fint med macbook pro 13". Dem skriver at maskinene er kvalifiserte for programmet, men finner ikke noe info om cpu krav og lignende.

 

Link

 

Men av erfaringer så er det lurt å gå for en maskin med kraftig cpu for å drive musikk programmer. Hvis man bruker flere spor og forskjellige vst´er samtidig pluss effekter, så er du sikra at det ikke hakker under innspilling, som jeg selv har opplevd med svak maskinvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...